راهنمای خرید کولر آبی برای داشتن تابستان های خنک و خوشایند



راهنمای خرید کولر آبی, انتخاب کولر آبی, خرید کولر آبی با کیفیت

خرید کولر آبی با کیفیت

 

با خرید کولر آبی مناسب، تابستان های دلپذیر تری را تجربه کنید 

از قدیم‌الایام از کولر آبی برای خنک کردن محیط خانه و محل کار استفاده می‌کنند. با این حال در زمان خرید این وسیله‌ باید نکاتی را مدنظر قرار دهید تا کولر آبی، شما تا سال‌های سال و به خوبی برای شما کار کند. در این مطلب از بیتوته شما را با نحوه خرید کولرهای آبی آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه کولرهای آبی

نخستین و قدیمی‌ترین نسخه کولر آبی در جهان همان بادگیرها بوده که در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شده است و همچنین می‌توان به بادهای که از آسیاب‌های آبی پدید می‌آمد اشاره کرد. اما نخستین سیستم‌های تبخیری که در کارخانه‌های نساجی انگلیس پدید آمد مربوط به سال ۱۹۰۲ میلادی است که فردی به نام ویلیس هاویلند کرییر موفق شد که  اولین واحد تهویه‌مطبوع مرکزی تأسیسات صنعتی را در آمریکا راه‌اندازی کند.

 

کولرهای آبی اولیه دارای قاب‌های چوبی بودند که با استفاده از پارچه‌های مرطوب پوشیده می‌شدند و هوای خنک توسط فنی که در آنها کار گذاشته شده بودند صورت می‌گرفت. همین‌طور کمپانی امرسون الکتریک نخستین شرکتی بود که موفق شدند کولرهای آبی را به تولید انبوه برساند.

 

تعریف کولرهای آبی

از قدیمی‌ترین وسایل الکتریکی که برای خنک‌کردن محیط مورداستفاده قرار می‌گرفت و تا امروزه هم مورداستفاده قرار می‌گیرد کولرهای آبی هستند که همان‌طور که از نامشان پیداست از آب برای خنک‌کردن محیط استفاده  می‌کنند تا بتوانند هوای خنکی را فراهم آورند، البته کولرهای آبی به مدت کم نیز می توانند بدون آب‌کار کنند؛ ولی باد گرمی را به فضای داخل می‌فرستند.

 

راهنمای خرید کولر آبی, انتخاب کولر آبی, کولرهای آبی قابل حمل

کولرهای آبی قابل حمل

 

عملکرد کولرهای آبی 

عملکرد کولرهای آبی به دو قسمت الکتریکی و مکانیکی تقسیم می‌شود. به بیان ساده تر می‌توان عنوان کرد که آب از قسمت تشتک به کمک الکتروپمپ به ناودان‌های بالایی پوشال‌ها که در سه طرف درها قرار گرفته‌اند کشیده می‌شود و همواره پوشال‌ها را خیس نگه می‌دارد در نهایت هوای تولید شده توسط موتور اصلی و تسمه‌ها که اینک به‌وسیله آب‌خنک شده اند به سمت کانال‌ها می‌رود.

 

طرز کار کولرهای آبی، ساده بوده و قطعاتی مانند موتور، واترپمپ، پولی، شناور، ناودان‌ها، و... با همدیگر همکاری می‌کنند تا ما شاهد تولید هوای خنک و مطبوعی در تابستان‌های گرم باشیم.

 

انواع کولر آبی  

1- کولر آبی پرتابل (قابل‌جابه‌جایی):

کولرهای آبی پرتابل کولرهای کوچکی هستند که مناسب فضاهای کوچکی مثلاً ۱۵ تا ۲۰ مترمربع هستند. این کولر نیاز به کانال‌کشی ندارند و تفاوت آن‌ها با انواع پوشالی و سلولزی در پارچه‌های نانویی است که به‌جای پوشال و پد در آن استفاده شده است. خیس شدن این پارچه‌ها موجب خنک‌تر شدن فضای داخلی کولر شده و بعد از چرخشی که در الکتروموتور اتفاق می‌افتد هوای خنک به بیرون منتقل می‌شود.

 

مزایای استفاده از کولرهای آبی پرتابل

- سهولت در جابه‌جایی 

- قابلیت دسترسی و تعمیر بالا 

- هزینه کم نگهداری 

 

معایب کولرهای پرتابل

- ضعف در خنک‌کردن هوا در فضاهایی با متراژ بالاتر 

- وزن نسبتاً بالا 

- تولید صدای زیاد

 

2- کولر آبی سلولزی:

کولر آبی‌های سلولزی مدرنیته شده کولرهای پوشالی هستند که به‌جای پوشال در این کولرها از پدهای سلولزی استفاده می‌شود.

 

مزایای کولرهای آبی سلولزی

- عدم ایجاد رسوب در پدها

- نیاز مدام به تعویض پدها نیست و به‌راحتی می‌توانید هر ۳ تا ۶ سال یکبار پدها را تعویض نمایید.

- جلوگیری از ورود گردوغبار به داخل فضا 

- با داشتن پدهای سلولزی راندمان کولر بالا رفته و مصرف برق کاهش پیدا می‌کند.

- خنک‌کنندگی بیشتر نسبت به مدل‌های پوشالی دارد.

 

معایب این کولرها 

- امکان انتشار بوی بد کولر آبی از طریق پدها

- کمیاب‌بودن پدها 

- قیمت نسبتاً بالای پدهای سلولزی نسبت به پوشال‌ها

 

3- کولر آبی پوشالی:

از قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین کولرهای آبی، کولرهای پوشالی هستند که با خیس شدن پوشال‌ها هوای خنک داخل کولر توسط کانال‌ها به سمت داخل انتقال پیدا می‌کند. در این مدل کولرها، آبی که در کف کولر جمع‌آوری‌شده است با کمک پمپی که در کولر تعبیه شده، به بالا کشیده شده و روی پوشال‌ها ریخته می‌شود بدین صورت پوشال‌ها همواره خیس هستند. حالا نوبت به هوای ایجاد شده درون کولر است که خنک شود، این هوای خنک شده توسط کانال‌ها به داخل محیط منتقل می‌شود. 

 

مزایای کولر های آبی پوشالی 

- راه‌اندازی آسان 

- قیمت مناسب

- دسترسی راحت به خرید قطعات در صورت تعویض  

- مصرف نسبتاً کم برق

 

معایب کولر های آبی پوشالی

- امکان ورود گردوغبار به فضای خانه و یا محلی که کولر در آن نصب شده است.

- احتمال رسوب گرفتن پوشال‌ها، زیرا آب مصرفی در شهرهای مختلف دارای املاح فراوانی و متفاوتی است.

- نیاز به تعویض سالانه پوشال‌ها برای اینکه هوای خنک‌تری تولید کند.

 

راهنمای خرید کولر آبی, انتخاب کولر آبی, کولرهای آبی پوشالی

کولرهای آبی پوشالی

 

هنگام خرید کولر آبی به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید

• برچسب انرژی

از آنجایی که کولرهای آبی از آب و برق استفاده می‌کنند؛ بنابراین بهتر است کولری را انتخاب کنید که برچسب انرژی استانداردی داشته باشد و مصرف انرژی در آن کم  بوده تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود.

 

• برند مناسب

از آنجایی‌ که کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید کولر آبی فعال هستند؛ بنابراین  برندی  را خریداری کنید  که آزمایشش را پس داده است و در آزمایش روسفید بیرون‌آمده است، برندی که از تمام لحاظ چه خدمات پس از فروش و چه خدمات گارانتی و نصب  سابقه درخشانی داشته باشد.

 

• گارانتی و خدمات پس از فروش 

گارانتی و خدمات فروش دو نکته ای هستند که برای خرید تمام وسایل بخصوص لوازم برقی باید به آن توجه داشته باشید تا هنگام خرابی، تعمیر و یا تعویض قطعات به مشکل برنخورید و خیالتان از بابت خدمات کامل و راحت باشد.

 

• ابعاد کولر

ابعاد کولر آبی مهمترین گزینه‌ای است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید؛ زیرا اگر کولرها با مقدار فضایی که می‌خواهند آن را خنک کنند، مطابقت نداشته باشند. شما فقط پول اضافه برای برق و آب می‌دهید و هیچ‌گونه کارایی مفیدی نخواهید داشت. مثلا اگر کولری که می‌خرید ابعادش بزرگ‌تر از فضای موردنظر باشد تولید سرما، بیش از اندازه و آزاردهنده خواهد بود.

 

نکته دیگر اینکه به ارتفاعی که می‌خواهید کولر را در آن قرار دهید نیز توجه داشته باشید؛ یعنی اگر شما در طبقه اول ساکن هستید و کولر در طبقه ۵ یا ۶ آپارتمان روی پشت‌بام قرار دارد؛ بنابراین باید از ابعاد بزرگ‌تری استفاده کرد تا بتوانید خنکی مناسبی را به فضا بدهد. از آنجای که کولرها ظرفیت‌های متفاوتی دارند و از ۲۵۰۰ تا بالای ۱۱۰۰۰ هستند؛  بنابراین به  مطابقت داشتن توان مصرفی دستگاه با متراژ محل سکونت دقت لازم را داشته باشید.

 

راهنمای خرید کولر آبی, انتخاب کولر آبی, ابعاد کولر آبی

هنگام خرید کولرهای آبی به ابعاد آن توجه کنید

 

• جنس و ضخامت بدنه

 کولرهای آبی همان‌طور که از نامشان پیداست برای خنک‌کردن محیط به آب احتیاج دارند و ازآنجایی‌که هر ظرفی فلزی  که در آن آب ریخته شود به ‌مرور زمان دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود؛ بنابراین در هنگام خرید به ضخامت بدنه و جنس بدنه دقت کنید. کولرهای آبی گالوانیزه در برابر خوردگی آب مقاوم‌تر هستند.

 

• سیستم خاموش‌کننده خودکار

 امروزه با خرید کولرهایی که دارای سیستم خاموش‌کننده خودکار هستند. باتوجه‌به برنامه‌ای که از قبل برای آن تعریف شده است کولر در زمان تعیین شده خاموش می‌شود. با داشتن این سیستم در کولرها درمصرف آب و برق صرفه‌جویی می‌شود.

 

• قیمت کولر

از آنجایی‌ که مدل‌ها  و ویژگی‌های کولرها متفاوت هستند، بنابراین برند، مدل و ویژگی خاصی که مدنظرتان است را با قیمت‌ها مطابقت دهید و سپس اقدام به خرید نمایید.

 

• رنگ کولر آبی

از آن جایی که اغلب کولرهای آبی در محیط‌های باز و در زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند؛ بنابراین رنگ بکار رفته در بدنه کولر آبی باید در مقابل اشعه فرابنفش خورشید مقاوم بوده و دچار پوسیدگی و ریختگی نشود؛ بنابراین در هنگام خرید به مقاوم‌بودن رنگ توجه لازم را داشته باشید.

 

• میزان هوادهی کولر آبی

میزان هوادهی کولر آبی بر حسب مترمکعب بر ساعت جریان هوا محاسبه می‌شود که این عدد بر روی کولر آبی درج شده است.

 

• برخورداری از کلید محافظ

حیاتی‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید کولر باید به آن توجه ویژه داشته باشید دارابودن کلید محافظ جان است تا با داشتن این کلید هنگام نصب از بروز برق‌گرفتگی جلوگیری به عمل آورید. این فیوز در صورت بروز جریان نشتی برابر ۳۰ میلی‌آمپر، یکی از خروجی‌های کولر و زمین را فوراً قطع کرده و از برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند.

 

راهنمای خرید کولر آبی, انتخاب کولر آبی, تعویض به موقع پوشال های کولرهای آبی

تعویض به موقع پوشال های کولرهای آبی

 

• داشتن سیستم soft start 

کولرها با داشتن این سیستم امکان فعالیت‌کردن به‌صورت بی‌صدا را فراهم نموده و از بروز شوک‌ها ناگهانی که با نوسانات برق صورت می‌گیرد جلوگیری کرده و باعث سالم ماندن دستگاه می‌شود. 

 

• حالت Economy

کولرها با داشتن این فرایند امکان صرفه‌جویی در مصرف برق و همین‌طور متعادل ساختن سرمای محیط را فراهم می‌نمایند. به این صورت که اگر دمای محیط به یک دمای متعادل برسد کولر در این دما به طور اتوماتیک فعالیتش کاهش پیدا کرده  تا سرما بی‌خودی به هدر نرود.

 

• توجه به شهر محل سکونت

 ازآنجایی‌که شهرهای جنوبی در تابستان آب و هوای گرم و شرجی دارند بنابراین خرید کولر آبی برای این مناطق مناسب نبوده و باعث تشدیدشدن هوای شرجی می‌شود. کولرهای آبی بهترین گزینه برای شهرهایی با آب‌وهوای گرم و خشک که متوسط رطوبت هوا در این آنها کمتر از ۲۰ درصد باشد هستند. نصب کولر در این شهرها بهره‌وری بالاتر و مصرف برق کمتری نسبت به کولرهای گازی دارد.

 

• دهانه خروجی کولر

کولرهای آبی باتوجه ‌به نوع کاربرد و نوع فضا دارای دو نوع خروجی هستند. خروجی  برخی از کولرها روی سقف آن تعبیه شده است که به آنها کولرهای بالکنی می‌گویند. این کولرها برای مکان‌هایی که فضای کافی برای کانال کولر ندارند مناسب هستند، ولی در برخی از مدل کولرها دهانه خروجی در بخش‌های جانبی کولر قرار گرفته اند. بنابراین هنگام خرید به مکانی که کولر را می‌خواهد در آن نصب کنید و دهانه خروجی کولر توجه داشته باشید.

 

• سیستم نمایشگر زمان تعویض پوشال

برخی از کولرها دارای تکنولوژی‌های خاصی هستند که قادر هستند زمان تعویض پوشال کولر را اعلام کنند. بدین صورت که با روشن‌شدن چراغی که به این منظور در آن تعبیه شده است به ما اعلام می‌کنند که زمان تعویض پوشال‌ها فرارسیده است.

 

گردآوری : بخش خانه داری بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین مطالب خانه داری(شستشو، نظافت، لکه گیری، نکات آشپزی، هنر در خانه، مهارتهای زندگی و...)

    سایر مطالب خانه داری

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------