کدام‌یک زودتر به مریخ می‌رسند، ترامپ یا ماسک؟



اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,مریخ

دونالد ترامپ مشهور است به ایراد سخنرانی‌های هیجانی و گفتن حرف‌هایی که مستمعین در خصوصش عقیده دارند گوینده بدون آن‌که به محتوا فکر کرده باشد، آنها را بر زبان رانده است. اگر واقعا چنین باشد، پس سخنان او درباره سفر به ماه و برافراشتن پرچم آمریکا در مریخ را نباید آنچنان جدی گرفت! اما خب، ترامپ نشان داده روی بعضی امور خصوصا آنهایی که غیرقابل اجراتر و غیرعقلانی‌تر به نظر می‌رسند، تعصب خاصی دارد و هیچ بعید نیست از همین فردا ناسا را مجبور کند روی فرود مجدد یک سفینه آمریکایی دیگر در ماه و پس از آن فتح مریخ- احتمالا به سبک فیلم‌های ‌هالیوودی- فوکوس کند. هرچند با توجه به سابقه صدور دستوری مبنی بر از سرگیری برنامه سفر به ماه که توسط خود او در دسامبر‌ سال ٢٠١٨ به انجام رسید، به نظر می‌رسد قصد ترامپ برای تسخیر فضا حتی جدی‌تر از کشیدن یک دیوار حایل در مرز با مکزیک باشد.  


تسخیر ماه به کمک ناسا یا ‌هالیوود!؟
وقتی در ٢٠ جولای ١٩٦٩ میلادی، نیل آرمسترانگ در راستای پروژه گرانقیمت آپولو ١١ روی سطح ماه قدم گذاشت، دیگر تقریبا همه دنیا پذیرفتند که ایالات متحده توانسته است مچ اتحاد جماهیر شوروی را در بازی تسخیر فضا بخواباند. البته روس‌ها این اتفاق را نوعی مساوی‌شدن وضع بین بلوک شرق و غرب تلقی کرده و اذعان داشتند ما با یوری گاگارین نخستین انسان را به فضا فرستادیم و آمریکایی‌ها هم با آرمسترانگ روی ماه قدم گذاشتند، پس این به آن در! حالا بماند که سال‌ها بعد ادعای دروغ‌بودن تسخیر ماه و  فرضیه دخالت‌ هالیوود در این ماجرا با ادله و شواهد قابل توجه مطرح شد و عجبا آنقدری که این فرضیه در خود آمریکا طرفدار و پژوهشگر و دنبال‌کننده یافت، در دیگر کشورهای جهان و ازجمله شوروی مورد توجه قرار نگرفت! البته این واقعیت که آمریکایی‌ها دیگر هیچگاه تمایلی برای سفر مجدد به ماه از خود نشان ندادند، هم در جدی گرفته‌شدن این فرضیه بی‌تاثیر نبود و بهانه‌هایی چون گران‌بودن این سفر و کاهش بودجه ناسا نیز نتوانست ذهن‌های ظنین را آرامش ببخشد.


گذراندن تعطیلات در ماه و مریخ
بنا بر اعلام ایلان ماسک بنیانگذار کمپانی اسپیس‌ایکس در ژانویه ‌سال ٢٠٢٣ نخستین مسافر خصوصی که یک‌میلیاردر ژاپنی است، سوار بر موشک فالکون راهی ماه خواهد شد. البته این شاید در برابر برنامه اصلی ماسک یعنی نقشه سفر سیاحتی به مریخ حرکت خاصی محسوب نشود، خصوصا که ‌سال ٢٠٢٤ میلادی نیز از سوی او برای انجام این پروژه درنظر گرفته شده است. این‌که ترامپ و ناسا در راستای سفر مجدد به ماه و تسخیر مریخ روی ایلان ماسک و شرکت اسپیس‌ایکس حساب کرده‌اند یا نه، هنوز برکسی معلوم نیست خصوصا که به یاد بیاوریم روابط ترامپ و ماسک دیگر آنقدرها حسنه نیست. ماسک در اوایل تشکیل دولت جدید ایالات متحده در حلقه مشاوران رئیس‌جمهوری قرار داشت اما خروج ترامپ از توافق پاریس باعث شد ماسک عطای همکاری با او را به لقایش بخشیده و دیگر پایش را در کاخ سفید نگذارد!   

 

روزنامه شهروند

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------