اولین لنز تماسی پخش‌کننده دارو در چشم رونمایی شد



اخبار , اخبار علمی ,آب سیاه چشم

اخبار علمی - اولین لنز تماسی پخش‌کننده دارو در چشم رونمایی شد

دانشمندان آمریکایی در نبرد با بیماری‌های چشمی برای اولین بار از یک لنز تماسی جدید رونمایی کرده‌اند که به آرامی دارو را در چشم منتشر می‌کند.

دانشمندان آمریکایی در نبرد با بیماری‌های چشمی برای اولین بار از یک لنز تماسی جدید رونمایی کرده‌اند که به آرامی دارو را در چشم منتشر می‌کند.

 

لنز تماسی جدید محققان دانشکده پزشکی هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست می‌تواند سلاح جدیدی برای مبارزه با آب سیاه که علت اصلی کوری برگشت ناپذیر در جهان است، باشد.

این شیوه از 50 سال پیش برای جایگزینی با قطره‌های چشمی ناکارآمد پیشنهاد شده بود اما چالشهای فناورانه به منظور ارائه دوز ثابت در طول زمان، اجرای آن را به تاخیر انداخته بودند.

 

اکنون این محققان مدعی شده‌اند که توانسته‌اند برای اولین بار لنزی را تولید کنند که می‌تواند دوز معینی از «لاتانوپروست» (Latanoprost) را که یک داروی رایج برای بیماری آب‌ سیاه بوده، برای یک ماه ارائه کند.

 

این پژوهش به عنوان یک گام رو به جلو در نبرد علیه این بیماری که سالانه میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، مورد تحسین واقع شده است.

 

آب‌سیاه زمانی رخ می‌دهد که لوله‌های تخلیه درون چشم تا حدی مسدود شده و از تخلیه کامل مایع چشم موسوم به زلالیه جلوگیری می‌شود.

این بیماری توسط قطره چشم، لیزر یا جراحی قابل درمان است اما هیچ‌کدام گزینه ایده‌آل نیستند.

 

این لنزها با پوشش‌دهی یک فیلم نازک حاوی دارو در داخل لبه‌های پلاستیکی جاذب مورد استفاده در ساخت لنزهای تماسی طراحی شده است.

آزمایشات نشان داد که هر لنز تماسی می‌تواند بهتر از قطره‌های چشمی، برای یک ماه غلظت‌های مورد نیاز داروی لاتانوپروست را در مایع چشم تامین کند.

 

این درمان را می‌توان با لنزهای تماسی که بیماران برای اصلاح بینایی خود مورد استفاده قرار می‌دهند، ترکیب کرد.
یافته‌های این پژوهش در مجله Biomaterials منتشر شده است.
اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------