تغییرات قطب جنوب دانشمندان را وحشت‌زده کرد



قطب جنوب،اخبار علمی،خبرهای علمی
با نزول یخ دریای زمستانی قطب جنوب به پایین‌ترین حد خود، به ترس دانشمندان افزوده شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مرکز ملی داده‌های برف و یخ ایالات‌متحده (NSIDC) روز ۲۵ سپتامبر اعلام کرد: یخ دریا که اقیانوس اطراف قطب جنوب را در خود جای داده، در زمستان امسال به سطح کم سابقه‌ای رسیده است و به ترس دانشمندان مبنی بر افزایش تاثیر تغییرات آب‌وهوایی در قطب جنوب افزوده است.  

 

محققان هشدار می‌دهند که این تغییر می‌تواند عواقب بدی برای حیواناتی مانند پنگوئن‌ها داشته باشد که فرزندان خود را روی یخ‌های دریا پرورش می‌دهند همچنین با کاهش میزان بازتاب نور خورشید توسط یخ‌های سفید به فضا، گرمایش جهانی را تسریع می‌کند.

 

مرکز ملی داده‌های برف و یخ ایالات‌متحده افزود: وسعت یخ دریای قطب جنوب امسال در ۱۰ سپتامبر به اوج خود رسید، زمانی که ۱۶.۹۶ میلیون کیلومتر مربع را پوشش داد که کمترین حداکثر زمستانی از زمان شروع رکوردهای ماهواره‌ای در سال ۱۹۷۹ است. این رقم حدود یک میلیون کیلومتر مربع کمتر از رکورد زمستانی قبلی است که در سال ۱۹۸۶ ثبت شده بود.

 

سطح یخ معمولاً در ماه‌های سردتر زمستان به بزرگ‌ترین اندازه خود می‌رسد، بنابراین مقدار ۱۰ سپتامبر احتمالاً حداکثر امسال باقی خواهد ماند و این کمترین حداکثر یخ دریا در رکورد یخ دریا در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۳ است.

 

فصل‌ها در نیمکره جنوبی جابجا می‌شوند و یخ‌های دریا معمولاً حدود سپتامبر نزدیک به پایان زمستان به اوج خود می‌رسند و بعداً با نزدیک شدن تابستان به پایین‌ترین نقطه خود در فوریه یا مارس ذوب می‌شوند.

 

وسعت یخ دریای قطب جنوب در تابستان نیز در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود رسید و رکورد قبلی را که در سال ۲۰۲۲ تعیین شده بود، شکست.

 

قطب شمال در دهه گذشته به شدت تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی قرار گرفته است زیرا یخ‌های دریا به سرعت تحلیل رفته‌اند زیرا منطقه شمالی چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم می‌شود.

 

در حالی که تغییرات آب‌وهوایی به ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در قطب جنوب کمک می‌کند اما مشخص نشده است که چگونه گرم شدن دمای هوا بر یخ‌های دریا در نزدیکی قطب جنوب تأثیر می‌گذارد. وسعت یخ دریا در آنجا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

 

تغییر در سال‌های اخیر به سمت شرایط کم سابقه، دانشمندان را نگران کرده است که تغییرات اقلیمی در نهایت ممکن است خود را در یخ‌های دریای قطب جنوب نشان دهد.

 

این مطالعه نشان داد که گرم شدن دمای اقیانوس‌ها که عمدتاً ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از انسان است، به کاهش سطح یخ دریا که از سال ۲۰۱۶ تاکنون مشاهده شده است، کمک می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------