پایان ماموریت بالگرد «نبوغ» در مریخ



بالگرد نبوغ ناسا،اخبار علمی،خبرهای علمی
ماموریت بالگرد «نبوغ» ناسا به دلیل خرابی تیغه‌های چرخان رسما به پایان رسید.

به گزارش فارس به نقل از گاردین، آسیب به یک تیغه چرخاننده بالگرد نبوغ ناسا  آن را برای همیشه زمین گیر کرده است.

 

اکنون بالگرد نبوغ ناسا پس از گذشت نزدیک به 3 سال، به ماموریت خود پایان داده است. مقامات این آژانس در 25 ژانویه(5بهمن) تایید کردند که یکی از پره های چرخان این ربات آسیب دیده و دیگر قادر به پرواز نیست.

 

این بالگرد در فوریه 2021 به همراه مریخ نورد استقامت به سطح مریخ رفت، چند ماه بعد، بالگرد کوچک پره های روتور خود را چرخاند، به جو نازک مریخ رفت، به ارتفاع 3 متری رسید و در اولین پرواز آزمایشی خود از استقامت عکس گرفت.

 

این بالگرد در مجموع 72 پرواز انجام داد و نقشه‌های ارتفاعی 3 بعدی از محیط اطراف خود تهیه و مکان‌هایی را برای مشاهدات علمی مریخ نورد جستجو کرد.

 

اکنون ناسا اعلام کرد که بالگرد 1.8 کیلوگرمی دیگر نمی تواند پرواز کند. مقامات گفتند که ماموریت 85 میلیون دلاری آن رسما به پایان رسیده است.

 

تصاویری که این هفته از آخرین پرواز آن منتشر شد نشان داد که یک یا چند تیغه آن هنگام فرود آسیب دیده و ممکن است به سطح برخورد کرده باشند. به گفته آژانس فضایی، تیغه ها دیگر قابل استفاده نیستند.

 

این بالگرد هفته گذشته در آخرین پرواز خود چند ثانیه قبل از فرود در هوا معلق بود و ارتباط خود را با مریخ نورد نزدیک از دست داد. پس از برقراری ارتباط، آسیب تایید شد. علت قطع ارتباط در دست بررسی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------