خدمات شبکه شامل چه مواردی می شود؟



انجام خدمات شبکه, خدمات شبکه ای و الکتریکی, خدمات شبکه و امنیت

خدمات شبکه، مجموعه ای از خدمات و سرویس هایی است که به کاربران ارائه می شود 

 

خدمات زیرساخت شبکه چیست و چه مواردی را در بر می گیرد؟

خدمات شبکه های کامپیوتری مانند نصب ، راه اندازی و نگهداری شبکه توسط افراد متخصص و شرکت های مربوطه امروزه به واسطه گسترش روز افزون استفاده از اینترنت و شبکه های کامپیوتری کار برد های زیادی دارد. امروزه به علت ارتباط قوی بین تجارت و شبکه های کامپیوتری ، اعتماد و اطمینان به شخص یا شرکت ارائه دهنده خدمات از اهمیت زیادی برخوردار است.

خدمات شبکه چیست؟

خدمات شبکه به مجموعه ای از خدمات و سرویس هایی گفته می شود که توسط شرکت ها و موسسات فعال در این زمینه به کاربران ارائه می شود. خدمات شبکه می توانند خدمات خاصی را ارائه دهند و یا برای ذخیره سازی اطلاعات خاص و یا برای یک پارچه سازی کاربران و ... از آنها استفاده شود. 

 

خدمات شبکه بسته به بزرگی و موارد استفاده آنها بر روی یک و یا چند سرور نصب می شوند و به کاربران ، مدیران و سرویس های دیگر خدمات ارائه می دهند.

 

انواع شبکه

 

بهره گیری از خدمات شبکه, خدمات شبکه, خدمات شبکه چیست

در خدمات شبکه، شبکه به دو نوع LAN و WAN تقسیم می شود  

 

شبکه خود دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله می توان به شبکه های LAN و شبکه WAN اشاره کرد. شبکه LAN به معنی Local Area Network  است که به شبکه محلی نیز معروف است. این شبکه ها محدوده کوچکی را پوشش می دهند مانند یک اتاق یا یک دفتر و یا ساختمان و ارتباطات پر سرعت بین کاربران و تجهیزات شبکه وجود دارد. 

 

مهمترین و اصلی ترین عنصر این نوع شبکه ها سوئیچ می باشد و وظیفه آن سوئیچ کردن بسته های داده می باشد.

شبکه WAN که حروف اختصاری برای Wide Area Network می باشد دارای پوشش وسیع تری مانند یک شهر یا کشور می باشد و چند شبکه محلی را به هم متصل می کند. در شبکه های WAN مهم ترین عنصر روتر ها می باشند که بخش های مختلف شبکه ها را به هم وصل می کند و بین شبکه های مختلف مسیر یابی می کند.

 

خدمات و سرویس های شبکه

 

خدمات شبکه چیست, خدمات شبکه, خدمات شبکه های کامپیوتری

یکی از سرویس های موجود در خدمات شبکه، ارتباطات اینترنتی است

 

خدمات و سرویس هایی که توسط شبکه های کامپیوتری به شرکت ها و سازمان ها و اداره ها ارائه می شود شامل موارد زیر است:

ارتباطات اینترنتی ، ارتباط vpn بین شعبه ها و دفاتر یک شرکت سرویس voip یا مرکز تماس تحت شبکه ، ویدئو کنفرانس از راه دور ، اشتراک گذاری فایل ، پرینتر تحت شبکه ، استفاده از نرم افزار های مالی و انبار داری تحت شبکه ، استفاده از دوربین مدار بسته در شبکه و تکنیک انتقال تصاویر در شبکه ، استفاده از پرتال سازمانی و وب سایت ها و ...

 

بسیاری از فعالیت سازمان ها و موسسات و کاربران خانگی نیز به استفاده از شبکه وابسته هستند و در صورت قطعی یا وجود هر گونه اختلال در شبکه ممکن است سازمان یا موسسه تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست بدهد و یا ضرر های مالی متحمل شود و در نتیجه سهام خود را در بازار از دست بدهد.

 

خدماتی که در حوزه های شبکه های کامپیوتری ارائه می شود بسیار مختلف و متنوع می باشد و به طور کلی شامل دسته های زیر است:

• مشاوره و ارائه راه کار های تخصصی شبکه

• خدمات نصب و راه اندازی شبکه

• خدمات زیر ساخت شبکه

• پشتیبانی شبکه های کامپیوتری

 

نصب و راه اندازی شبکه

یکی از خدماتی که توسط برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات و سرویس های شبکه انجام می شود نصب و راه اندازی و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری است. 

از دیگر خدمات آنها در ارتباط با جا به جایی و نقل مکان به دفتر جدید است. در چنین حالتی باید کل شبکه بر چیده شود و به ساختمان جدید منتقل شود. این کار باید به دقت انجام شود تا به سخت افزار ها و کال های شبکه صدمه ای وارد نشود.

 

تمام تجهزات در ساختمان جدید باید دوباره نصب و راه اندازی شود. این کار باید بر اساس سبک شبکه های قبلی و توپولوژی به کار رفته در آن اجرا شود تا در کار های شبکه ایجاد اختلال نشود. در برخی از موارد لازم است تا دوباره کل محیط کابل کشی شود و ساختار شبکه دوباره پیاده سازی شود.

 

مدیریت و پشتیبانی شبکه

شبکه های کامپیوتری به طور دوره ای باید بررسی و سرویس شوند. سرویس های دوره ای باعث جلوگیری از خرابی ها و قطعی های بی موقع می شود. مدیریت و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری باید به طور مستمر و دوره ای انجام شود.

مدیریت صحیح و بهینه از خرابی های احتمالی جلوگیری می کند و در صورت بروز مشکل به سرعت وارد عمل شده و مشکل را حل می کند.

 

حفظ و نگهداری شبکه

حفظ و نگهداری شبکه از مهم ترین خدمات شبکه های کامپیوتری است. این کار به شما اطمینان می دهد که شبکه آی تی شما در برابر طیف وسیعی از مشکلات احتمالی به درستی محافظت می شود.

 

داشتن یک برنامه از پیش تعیین شده برای تعمیر و نگهداری شبکه به شما این امکان را می دهد که مشکلات مربوط به فناوری اطلاعات قبل از آنکه صدمه ای واقعی وارد کنند برطرف شوند و در عین حال به کاهش نیاز به حل مسئله واکنشی نیز کمک می کند. این خدمات به شما کمک می کند تا مشکلات را قبل از وقوع حل کنید.

 

خدمات امنیت شبکه

 

بهره گیری از خدمات شبکه, خدمات شبکه, خدمات شبکه چیست

مهم ترین بخش خدمات شبکه، امنیت است

 

امنیت شبکه یکی از مهم ترین بخش های خدمات شبکه است که به منظور جلوگیری از نفوذ غیر قانونی به شبکه و دستیابی به اطلاعات سازمان و یا شرکت انجام می شود. هر چقدر که یک مجموعه بزرگتر و وسیع تر باشد بحث امنیت آن جدی تر می شود. از دست رفت اطلاعات می تواند باعث وارد شدن آسیب های جدی به اعتبار و مجموعه شما شود و ضرر های مالی زیادی را متحمل شوید. 

 

تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه و سرور برای ایجاد ارتباط به دستگاه های موجود در یک شبکه خدمات کامپیوتری استفاده می شوند. پیشرفت تکنولوژی و ادغام شبکه های کامپیوتری مبتنی بر IP باعث شده است تجهیزات شبکه و سرور توسط مدیران شبکه و افراد بسیار مورد توجه قرار بگیرد. 

 

تجهیزات سخت افزاری شبکه شامل دو دسته تجهیزات اکتیو و پسیو می باشد. تجهیزات اکتیو شامل دستگاه هایی مانند سوئیچ شبکه ، روتر و ذخیره ساز تحت شبکه NAS می باشد. 

 

اجرای غیرفعال شبکه

تجهیزات پسیو شبکه به معنی تجهیزات غیر فعال است و قابل برنامه ریزی نیستند و امکان ایجاد تغییر روی اطلاعات تبادل شده در شبکه وجود ندارد و در واقع برای نصب و پیکر بندی تجهیزات شبکه و سرور مورد استفاده قرار می گیرند و شامل خدمات نصب داکت و ترانک و نود های شبکه ، راه اندازی اتاق سرور و نصب تجهیزات ، نصب و راه اندازی سوئیچ ها و روتر ها ، طراحی و راه اندازی شبکه های کامپیوتری (LAN, MAN, WAN) ، طراحی و راه اندازی ارتباطات بین شبکه ای راه دور ، کابل کشی و ترانکینگ جهت خدمات شبکه ، خطوط فیبر نوری ، نصب و آرایش انواع رک و...

 

اجرای فعال شبکه

 

خدمات شبکه و امنیت, نصب و راه اندازی شبکه, بهره گیری از خدمات شبکه

در خدمات شبکه به تولید، بازتولید، هدایت و مسیریابی سیگنال، فعال شبکه می گویند

 

تجهیزات اکتیو یا فعال شبکه شامل تولید ،باز تولید و هدایت و مسیر یابی سیگنال های الکترونیکی می باشد. تجهیزات اکتیو یا فعال سیگنال ها را در شبکه تولید کرده و از طریق تجهیزات غیر فعال سیگنال ها را در خدمات شبکه جا به جا می کنند. 

 

ارتباط خدمات شبکه با کسب و کارهای امروزی

 

 خدمات شبکه, خدمات شبکه های کامپیوتری, خدمات شبکه کامپیوتری

مهم ترین عامل در سازمان، بهره گیری از خدمات شبکه به منظور بهبود کسب و کار است

 

استفاده از خدمات شبکه برای گسترش و بهبود کسب و کار امروزه یکی از عوامل مهم برای هر سازمان یا شرکتی محسوب می شود. هر شرکتی که برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی درستی دارد از این خدمات بهره مند می شود.

 

مزایای استفاده از این خدمات شامل بهبود سرعت عمل در کار، بالا بردن راند مان کاری ، جلوگیری از اتلاف وقت کارکنان و کارمندان ، داشتن گزارشات متعدد ، صرفه جویی در هزینه ، تعریف پالیسی و سطوح کاری ، امنیت و در دسترس بودن اطلاعات و ... می باشد.

 

عدم توجه و بهره مندی از این سرویس ها و خدمات برای کسب و کار های امروزی باعث می شود که نسبت به رقیبان دیگر یک امتیاز و فرصت کم نظیر را از دست بدهند. طراحی و معماری صحیح نسبت به نوع کسب و کار یکی از مهم ترین نکات در این راستا می باشد و در بسیاری از موارد مشاهده شده است که شرکت ها با وجود پرداخت هزینه های سنگین تنها به علت استفاده و انتخاب نادرست در معماری و نوع سرویس ها و یا پیاده سازی غیر اصولی نه تنها به کسب و کار خود رونق نداده اند بلکه باعث افزایش درگیری  ها و بحران های خود شده اند.

 

سخن پایانی

خدمات شبکه مجموعه فعالیت ها و خدماتی که شامل نصب و راه اندازی ، استفاده و بهره برداری ، رفع عیب مدیریت زیر ساخت فناوری اطلاعات و شبکه یک مجموعه می شود ، می باشند. شبکه های کامپیوتری در تمامی حوزه های کسب و کار و سازمان های خصوصی و دولتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

استفاده از خدمات شبکه و کامپیوتر برای سازمان ها و نهاد های مختلف امری اجتناب ناپذیر است و یکی از مهمترین نیاز های کسب و کار امروزی به حساب می آید. خدمات شبکه ای شامل راه اندازی شبکه های اکتیو و پسیو ،خدمات امنیت شبکه ، پشتیبانی و نگهداری شبکه ، رفع عیب و ایراد های شبکه و ... می باشد.

  

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های کامپیوتر و اینترنت(گرافیک، موبایل و کامپیوتر جیبی، اختراعات جدید، ترفندها و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------