راهنمای خرید پلی استیشن 5 (ps5)



قیمت پلی استیشن 5, خرید ps5 ارزان, کنسول های بازی سونی

 نکات خرید ps5

 

آیا می دانید بهترین مدل پلی استیشن 5 برای شما کدام مدل است؟

 پلی استیشن 5 و یا PS5 به کنسول های نسل نهم سونی گفته می شود. این کنسول ها در سال 1399 اولین بار در دنیا معرفی شده و در بازار عرضه شدند. طبق برآوردها پلی استیشن 4 و یا نسل قبلی پلی استیشن 5 که تا سال 1400 تولید می شده توانسته بیش از 116 میلیون دستگاه را در کشورهای مختلف به فروش برساند. در این مقاله بیتوته قصد داریم به تفصیل در خصوص پلی استیشن 5 و راهنمای خرید آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا با در نظر گرفتن این نکات بتوانید خرید مطمئنی داشته باشید.

PS5 سونی چیست؟

PS5 نسل پنجم از سری کنسول های بازی سونی است. این سیستم به طور رسمی Sony PlayStation 5 یا به اختصار PS5 نامیده می شود. شرکت سونی برای هر سری از کنسول های جدید خود از سیستم نامگذاری یکسانی استفاده کرده و تنها به ذکر عددی سری آن اکتفا می کند.

 

سونی پلی استیشن 5 از لحاظ تکنولوژی و طراحی یک جهش نسبتا بزرگ نسبت به نسل قبلی خود کرده است. در حال حاضر رقبای اصلی این سری از پلی استیشن، مدل های Xbox Series X و Series S و تا حدی Nintendo Switch هستند.

 

همچنین انواع کنسول های دستی-هیبریدی نیز اخیرا در سال 2017 عرضه شدند. این نوع کنسول ها امکانات بسیار زیادی دارند، اما به خاطر اندازه ی کوچک و نداشتن امکاناتی مانند قابلیت اتصال به مواردی مانند عینک های چند بعدی لزوماً رقیب جدی برای انواع پلی استیشن نیستند.

 

دو مدل PS5 وجود دارد که شامل مدل های: PlayStation 5 دیسک و PlayStation 5 Digital Edition است. این دو مدل مشخصات نسبتا یکسانی دارند، اما همانطور که از نام آن ها پیداست، نسخه دیجیتال فقط بازی های دانلود شده دیجیتالی را اجرا می کند و دارای امکاناتی مانند دیسک درایو نیست.

 

انواع پلی استیشن دیجیتال, راهنمای خرید ps5, بهترین مدل پلی استیشن 5

PlayStation 5 Digital Edition

 

مانند انواع کنسول های قبلی، PS5 نیز می تواند به عنوان یک رسانه تصویری و ویدئویی نیز عمل کند. این کنسول از اجرای بسیاری از برنامه های استریم پشتیبانی می کند و بسیاری از امکانات آن به راحتی از طریق دکمه های روی کنترل از راه دور PS5 Media Remote (فروش به صورت جداگانه) در دسترس هستند. با این حال این کنسول ها قادر به اجرای سی دی های حاوی محتوای چند رسانه ای نیستند و برای بخش این سی دی ها باید از سرویس های پخشی مانند Spotify استفاده کنید.

 

مشخصات کلی PS5

PS5 دارای CPU ارتقا یافته به نام AMD Zen 2 است که این CPU دارای هشت هسته با سرعت 3.5 گیگاهرتز هست. این نوع CPU عملکرد قابل توجهی نسبت به پردازنده های هشت هسته ای Jaguar 1.6 گیگاهرتزی PS4 دارند.

 

پردازنده گرافیکی مخصوص PS5 یعنیAMD RDNA نیز نسبت به پردازنده های گرافیکی GCN سری قبلی PC5 ارتقاء یافته است. ترکیب CPU و GPU قدرتمند به PS5 اجازه می دهد که از امکاناتی مانند تکنولوژی رهگیری پرتو استفاده کند. Ray Tracing یک فناوری نورپردازی جدید است که می‌تواند با تقلید پیشرفته تر از نحوه رفتار نور در یک محیط، گرافیک درون بازی را به سطح جدید و منحصر به فردی ارتقا دهد.

 

پلی استیشن 5 همچنین دارای یک SSD اختصاصی 825 گیگابایتی (قابل استفاده 667 گیگابایت) است و از قابلیت توسعه NVMe SSD پشتیبانی می کند. به بیان ساده این نوع پشتیبانی به این معنی است که کاربران می توانند به راحتی فضای ذخیره سازی PS5 خود را افزایش داده و سرعت بارگذاری سریع تری را داشته باشند. این امکان برای بارگذاری بازی های دارای گرافیک بالا و مدیریت بهتر فضای حافظه پلی استیشن لازم است.

 

آخرین به‌روزرسانی پلی استیشن های نسل پنجم در تاریخ آوریل 2021 انجام شده. پس از این به روز رسانی قابلیت ذخیره بازی‌های PS5 و PS4 بر روی یک هارد دیسک خارجی متصل شده از طریق USB اضافه شد. البته دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید بازی‌های مخصوص PS5 را از طریق حافظه USB بازی کنید.

 

راهنمای خرید ps5, بهترین مدل پلی استیشن 5, پلی استیشن 5

Ray Tracing

 

علاوه بر این، کنسول های PS5 دارای سیستم های جدید Tempest Engine مبتنی بر واحد محاسباتی AMD هستند. این فناوری جدید با استفاده از سیستم های مربوط به عملکرد Transfer Function (HRTF)، به گیمرها اجازه می‌دهد که از صدای سه ‌بعدی بازی ها با کیفیت بالا حتی با ابتدایی‌ترین هدفون‌ها یا بلندگو ها لذت ببرند.

 

کاربران PS5 می‌توانند سری های مختلف HRTF را انتخاب کنند تا متناسب با انتظاراتشان صدای بازی ها تنظیم کنند. شرکت سونی در خصوص این فناوری اشاره کرده که امکانات HRTF پلی استیشن های سونی می تواند در آینده باعث انقلاب بزرگی در صنعت انواع تکنولوژی کالاهای صوتی و تصویری شوند.

 

تفاوت های میان پلی استیشن 4 و 5

پلی استیشن های سری 4 و 5 تفاوت های نسبتا قابل توجهی با یکدیگر دارند. برای آشنایی بیشتر شما به تفاوت های میان این دو پلی استیشن، در غالب جدول زیر اشاره کرده ایم. 

 

ویژگی ها پلی استیشن 4 پلی استیشن 5
رم ۸گیگابایت GDDR5 ۲۵۶ بیت ۱۶ گیگابایت GDDR6 ۲۵۶ بیت
حافظه قابل ارتقا - اسلات NVMe SSD
حافظه اکسترنال HDD داخلی قابل تعویض اسلات NVMe SSD
پهنای باند حافظه تقریبا ۵۰ – ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه (بسته به میزان حجم داده روی دیسک) 5.5 گیگابایت بر ثانیه (خام) معمولی ۸– ۹ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)
درایو اپتیکال درایو بلوری درایو K UHD 4 بلوری
پردازنده گرافیکی ۱.۸۴ ترافلاپس، ۱۸ CU در ۸۰۰ مگاهرتز (معماری سفارشی GCN ) ۱۰.۲۸ ترافلاپس، ۳۶ CU در ۲.۲۳ گیگاهرتز (معماری سفارشی RDNA 2 )
پردازنده هشت هسته‌ای Jagua در ۱.۶ گیگاهرتز هشت هسته‌ای Zen 2 در ۳.۵ گیگاهرتز با فرکانس متغیر

 

راهنمای خرید پلی استیشن 5

همانطور که پیش تر تا حدودی اشاره شد انواع پلی استیشن دیجیتال و دیسک از لحاظ بعضی از امکانات با یکدیگر تفاوت های جزئی دارند. در این قسمت از مقاله برای راهنمایی بیشتر شما به تفاوت های بین این دو مدل بیشتر اشاره خواهیم کرد.

 

خرید ps5 ارزان, کنسول های بازی سونی, playstation 5 games

پلی استیشن5

 

هزینه

در ابتدا بیابید با مهمترین تفاوت میان این دو پلی استیشن که هزینه است شروع کنیم. قیمت استاندارد نسخه PS5 دیجیتال در مقایسه با نسخه دیسک PS5 به طور قابل ملاحظه ای کمتر است. این بدان معناست که با تهیه ی نسخه PS5 Digital علاوه بر اینکه می توانید از بازی های متنوع دیجیتالی لذت ببرید، حدود چند میلیونی بیشتر پس انداز خواهید داشت.

 

کارایی

تفاوت قیمت بین این دو به این معنا نیست که دو مدل دیسک و دیجیتال از نظر عملکرد تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. دلیل اصلی افزایش قیمت نسخه دیسک ناشی از دو برابر شدن نسخه دیسک PS5 به عنوان پخش کننده دیسک k Blue-ray4 است. بنابراین اگر اهل تماشای فیلم هستید و فیلم‌های دیسک Blue-ray زیادی تماشا می‌کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که مدل دیسکی را تهیه کنید. بنابراین اگر قصد تماشای فیلم‌های Blue-ray را ندارید توصیه می کنیم بی تردید نسخه ی دیجیتال را تهیه کنید.

 

 پلی استیشن 5, عکس پلی استیشن 5, عکس های پلی استیشن 5

پخش کننده دیسک k Blue-ray4

 

خدمات اشتراک

فراموش نکنید که هنگام خرید نسخه دیجیتال یا دیسک PS5، خدماتی که پس از تهیه ی اشتراک در پلی استیشن فراهم می شود را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن این نکته بسیار ضروری است زیرا بخش زیادی از بازی های مخصوص پلی استیشن فقط از طریق تهیه ی این اشتراک ها برای دانلود در دسترس هستند.

 

مزیت سنجی بین دو مدل PS5 همانطور که اشاره شد تقریبا هیچ تفاوت عملکردی خاصی بین نسخه دیجیتالی و دیسکی PS5 وجود ندارد و تنها دلیل خرید نسخه دیسکی، دسترسی به پخش کننده Blue-ray و امکان خرید نسخه های فیزیکی بازی است.

 

بنابراین اگر هیچ یک از این دو مورد برای شما جذاب نیست، به خرید نسخه ی دیجیتالی فکر کنید. توصیه ی ما هم به شما خرید نسخه دیجیتال PS5 است زیرا می توانید پول اضافی را صرف دریافت اشتراک طولانی تر در پلی استیشن و یا حتی برای خرید تعداد بیشتری از بازی در فروشگاه پلی استیشن کنید.

 

گردآوری: بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های کامپیوتر و اینترنت(گرافیک، موبایل و کامپیوتر جیبی، اختراعات جدید، ترفندها و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------