کشف اولین نمونه از یک انفجار ستاره‌ای



ستاره شناسان ,اخبار امروز,اخبار جدید
ستاره شناسان تصور می‌کنند که اولین نمونه از یک انفجار ستاره‌ای غیرعادی را کشف کرده‌اند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی اسپیس، این کشف که در رصدخانه اشعه ایکس «چاندرا» ناسا صورت گرفته است، شناخت ستاره شناسان را از نحوه انفجار ستاره ها و انتشار مواد ضروری برای حیات در کیهان تقویت می کند.

 

این جرم فریبنده در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته و در واقع بازمانده یک ابرنواختر با عنوان Sagittarius A East است که در گذشته در دسته مواد باقی مانده از یک ستاره غول آسای معمول قرار گرفته بود.

 

اکنون ستاره شناسان با استفاده از رصدهای طولانی تر در رصدخانه چاندرا، متوجه شدند که این مواد از گونه دیگری از ابرنواختر بر جای مانده است. در این مورد با انفجار یک کوتوله سفید یا به عبارتی با اخگر کوچکی روبرو هستیم که از اِتمام سوخت ستاره ای ایجاد شده است. 

 

زمانی که یک کوتوله سفید مواد زیادی را از ستاره همدم (جفت) خود بگیرید یا با کوتوله سفید دیگری ادغام شود، آن کوتوله سفید از بین می رود و در حین نابودی از خود نور روشن و خیره کننده ای ساطع می کند.

 

دلیل جالب بودن این کشف این است که نور ساطع شده تقریبا از تمام جهات آن به یک اندازه است و این اندازه نور به هیچ وجه به موقعیت آن بستگی ندارد. این ویژگی به ستاره شناسان اجازه می دهد تا با دقت بالایی فواصل میان اجرام فضایی را محاسبه کرده و به مطالعه کیهان بپردازند. 

 

اطلاعات جدید به دست آمده در رصدخانه چاندرا نشان می دهد که این مواد از گونه ای ابرنواختر باقی مانده اند که طیف مواد متفاوتی و نیز انفجارات ضعیف تری نسبت به ابرنواخترها دارند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------