افقی تازه در تولید واكسن مالاریا؛دانشمندان، منشا ورود عامل مالاریا به سلول های خون را كشف كردند



 

دانشمندان، منشا ورود عامل مالاریا به سلول های خون را كشف كردند

دانشمندان موسسه سانگر كمبریج موفق به شناسایی مسیری شده اند كه تمام مرگبارترین گونه های انگل مالاریا برای ورود به سلول های خون از آن استفاده می كنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گفته دانشمندان، این نتایج می تواند نوید بزرگی برای تولید واكسن مبارزه با مالاریا با پتانسیل تاثیر زیاد باشد.

مالاریا، سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا كرده و یك میلیون نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا كه بیشتر كودك هستند بر اثر این بیماری از بین رفته اند.

انگلهای مالاریای زیادی وجود دارند كه «پلاسمودیوم فالسی پاروم» (Plasmodium falciparum) كشنده ترین نوع بوده و محققان موسسه سانگر به پیچیدگی و موذی بودن آن اذعان داشته اند.

این انگل به خوبی می تواند از سیستم ایمنی بدن فرار كرده و آنرا فریب دهد. پنج دقیقه پس از گزیده شدن توسط یك پشه حامل مالاریا، این انگل خود را در كبد پنهان می كند. پلاسمودیوم فالسی پاروم سپس در سطح جدیدی از چرخه حیات خود از كبد خارج شده و سلول های قرمز خون را آلوده كرده و تولیدمثل می كند.

سیستم ایمنی بدن برای مقابله با مالاریا به سختی تلاش كرده و محققان نیز در آزمایشگاه به دنبال شیوه هایی برای مبارزه با آن هستند.

هنوز هیچ واكسنی برای بیماری مالاریا تایید نشده است. البته آزمایش های مقیاس بزرگ نمونه بسیار پیشرفته واكسن RTS,S نشان داده كه این واكسن، خطر ابتلا به مالاریا را نصف می كند.

این پژوهش كه در مجله نیچر منتشر شده به لحظه ای پرداخته كه انگل توانسته سلول قرمز خون را مبتلا كند. محققان در پژوهش خود به دنبال پروتئین هایی بر روی سطح انگل مالاریا و سلولهای قرمز خون بودند كه برای شناسایی هدف این انگل و جمله به آن لازم است. پیش از این نیز پروتئین های دیگری شناسایی شده اما هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بودند.

تیم تحقیقاتی موسسه سانگر دریافتند كه پروتئین باسیجین به عنوان یك گیرنده در سلولهای قرمز خونی و پروتئین PfRh۵ در انگل نقش بسیار مهمی ایفا می كنند.

در تمام گونه های پلاسمودیوم فالسی پاروم كه تاكنون مورد آزمایش قرار گرفته اند، ایجاد وقفه در اتصال این پروتئین ها می تواند سلول خونی را از حمله در امان نگه دارد.

به گفته دكتر جولیان راینر، یكی از محققان این پژوهش، محققان توانستند حملات انگل مالاریا را با استفاده از چندین شیوه متفاوت و با به كارگیری پادتن هایی كه این اتصال را هدف قرار می دهند، متوقف كنند.

برنامه این تیم ساخت یك واكسن است كه سیستم ایمنی بدن را برای حمله به پروتئین PfRh۵ در انگل تحریك می كند.... /  خبرگزارى ايسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------