اولین کهکشهان ها حدود ۱۲ میلیارد...



 

 

 

کهکشان

 

 

یک پرفسور فیزیک و کیهان شناسی گفت: اولین کهکشان ها حدود ۱۲ میلیارد سال پیش به وجود آمده اند و نور ساطع از آنها متعلق به آن زمان است.

دکتر "بهرام مبشر" گفت : در مطالعات خود با استفاده از تصاویر گرفته شده از تلسکوپ هابل و دیگر تلسکوپ های موجود بر روی زمین به کشف ۱۱ کهکشان موفق شده است که جرمی نزدیک به صد هزار میلیون برابر جرم خورشید دارند و فاصله آن با ما ۱۲ میلیارد سال است.

این استاد دانشگاه "کالیفرنیا" در آمریکا، خاطر نشان کرد: وقتی به اعماق فضا می نگریم به دلیل محدود بودن سرعت نور و زمانی که طول می کشد تا نور به ما برسد، گویی در زمان به عقب نگاه می کنیم.

مبشر افزود: در نتیجه کهکشان ها را آن طور که بوده اند می بینیم، نه آن طور که در حال حاضر هستند و هر چه دورتر برویم، گویی به ابتدای جهان نزدیک تر می شویم.

وی تاکید کرد: حال این سوال پیش می آید که این کهکشان ها در مدت زمان کوتاهی از ابتدای جهان، چگونه توانسته اند چنین جرم زیادی را کسب کنند.

این پرفسور فیزیک و کیهان شناس با اشاره به عمر جهان که ۶/۱۳ میلیارد سال تخمین زده شده است گفت: بنابراین اگر کهکشانی ۱۲ میلیارد سال پیش به وجود آمده باشد جزو اولین کهکشان هایی است که در تاریخ جهان خلق شده است.

مبشر خاطر نشان کرد: براساس تئوری های موجود، کهکشان های بزرگ در اثر ادغام کهکشان های کوچکتر به وجود می آیند، اما نکته اینجاست که کهکشان های یاد شده آنقدر زود در طول عمر جهان به وجود آمده اند که فرصتی نبوده تا کهکشان های کوچک ایجاد و ادغام شوندو تنها در صورت تلقی پیدایش ناگهانی این کهکشان ها در اثر توده گاز و ابر می توان این مساله را توجیه کرد که صحت این تئوری هنوز به اثبات نرسیده است.

گفت: پاره ای دیگر از مطالعات وی به بررسی انرژی تاریک اختصاص داشته است. انرژی تاریک ۷۵ درصد موجودیت جهان را تشکیل می دهد و موجب افزایش سرعت انبساط جهان می شود.

وی خاطر نشان کرد: جهان از ابتدای لحظه بیگ بنگ در حال انبساط بوده است اما سرعت آن به دلیل وجود ماده تاریک که ۹۹ درصد ماده موجود در جهان را تشکیل می دهد، در حال کم شدن است.

این پرفسور فیزیک و کیهان شناسی خاطر نشان کرد: ماده تاریک اگرچه قابل مشاهده نیست ولی جرم دارد و سبب کم شدن سرعت انبساط جهان می شود اما پس از دوره ای که جهان حدود ۷۰ درصد از عمر کنونی اش را داشت، میزان کاسته شدن شتاب انبساط جهان تغییر کرد و سرعت انبساط افزایش یافت.

مبشر گفت: این چیزی است که با مشاهدات اخیر نشان داده شده است و علت آن انرژی تاریک است .

وی تاکید کرد: از ابتدای جهان رقابتی میان ماده تاریک و انرژی تاریک بوده و در برهه ای از زمان که ما نیز در آن حضور داریم، اثر انرژی تاریک بیشتر می شود و در صورت ادامه یافتن این انبساط، تا ابد سرعت انبساط زیاد می شود.

دکتر بهرام مبشر، استاد ایرانی دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، مدت ۸ سال در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ نماینده سازمان فضایی اروپا در ناسا و مسئول آشکار سازی nikmouse ( نایک موس )بوده است.

وی هم اکنون پروفسور فیزیک و کیهان شناسی در دانشگاه کالیفرنیاست و به تحقیق در زمینه چگونگی ایجاد جهان و کهکشان های اولیه مشغول است.

عمیق ترین عکسی که تا کنون از جهان هستی گرفته شده توسط تلسکوپ هابل و گروه تخصصی دکتر بهرام مبشر و همکاران بوده است...../تحلیل:ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------