رصد ۲ سیاره فراخورشیدی هم‌اندازه سیاره مشتری



 سیاره فراخورشیدی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان با استفاده از تلسکوپ "تِس" موفق به کشف دو سیاره فراخورشیدی جدید هم‌اندازه با سیاره مشتری شدند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره "نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران" ناسا به اختصار تِس(TESS)، دو سیاره فراخورشیدی جدید شناسایی کرده‌اند. این جهان‌های بیگانه‌ی تازه کشف شده، با نام‌های TOI-۵۱۵۲ b و TOI-۵۱۵۳ b، اندازه‌ای تقریبا مشابه سیاره مشتری دارند اما جرم آنها تقریباً سه برابر بیشتر از این سیاره است. این یافته‌ها در تاریخ هشتم ژوئیه به صورت پیش چاپ در پایگاه داده arXiv منتشر شده است.

 

تِس در حال بررسی حدود ۲۰۰ هزار مورد از درخشان‌ترین ستاره‌های نزدیک به خورشید با هدف کاوش سیارات فراخورشیدی در حال گذر است. تلسکوپ تِس بیش از ۵۷۰۰ سیاره فراخورشیدی را شناسایی کرده که تاکنون ۲۲۷ مورد از آنها تایید شده است.

 

گروهی از ستاره‌شناسان به سرپرستی "سولن اولمر مول"(Solène Ulmer-Moll) از رصدخانه ژنو در سوئیس اخیرا دو سیاره فراخورشیدی دیگر که توسط تِس رصد شده بود را تایید کرده است. آنها گزارش می‌دهند که سیگنال‌های عبوری در منحنی‌های نور دو ستاره میزبان این سیارات با نام‌های TOI-۵۱۵۲ و TOI-۵۱۵۳ شناسایی شده‌اند. ماهیت سیاره‌ای این سیگنال‌ها با مشاهدات بعدی تایید شد.

 

محققان برای کشف سیارات فراخورشیدی به بررسی یک ستاره می‌پردازند و سپس با دریافت سیگنال‌هایی که یک سیاره فراخورشیدی هنگام گذر از مقابل ستاره میزبان خود منتشر می‌کند به وجود یک سیاره پی می‌برند.

 

شعاع سیاره فراخورشیدی TOI-۵۱۵۲ b حدود ۱.۰۷ برابر شعاع سیاره مشتری است و تقریباً سه برابر آن جرم دارد. این سیاره فراخورشیدی هر ۵۴.۱۹ روز یک بار به دور ستاره مادرش در فاصله ۰.۳۱ واحد نجومی می‌چرخد. دمای تعادل این سیاره ۶۸۸ کلوین است. ستاره میزبان سیاره TOI-۵۱۵۲ یک ستاره از نوع G۱ است که تقریباً دو برابر بزرگتر از خورشید بوده و در فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. سن آن بین ۱.۴ تا ۶.۸ میلیارد سال تخمین زده می‌شود.

 

واحد نجومی یک یکای اخترشناسی است که با نماد AU نمایش داده می‌شود. واحد نجومی یکی از یکاهای طول بوده و معادل ۱۵۰ میلیون کیلومتر یعنی بیشترین فاصله زمین و خورشید در نظر گرفته می‌شود.

 

سیاره فراخورشیدی TOI-۵۱۵۳ b دارای جرم ۳.۲۶ برابری سیاره مشتری است. این در حالی است که شعاع آن ۱.۰۶ برابر شعاع مشتری تخمین زده شده است. دوره مداری این سیاره فراخورشیدی ۲۰.۳۳ روز و فاصله آن تا ستاره میزبان نزدیک به ۰.۱۶ واحد نجومی اندازه گیری شده است. اخترشناسان محاسبه کردند که دمای تعادل آن ۹۰۶ کلوین است. ستاره مادر از نوع طیفی F۸ است. حدود ۴۰ درصد بزرگتر از خورشید است و ۵.۴ میلیارد سال سن دارد. فاصله زمین تا این منظومه سیاره‌ای حدود ۱۲۷۰ سال نوری است.

 

سال نوری یک واحد اندازه‌گیری طول است که در محاسبات کیهانی به کار می‌رود.

 

برای مثال فرض کنید که یک سیاره یک سال نوری از زمین فاصله دارد. در این صورت اگر شما برای رسیدن به این سیاره سوار یک هواپیما با سرعت نور یعنی ۳۰۰٬۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه شوید در این صورت پس از گذشت یک سال به سیاره مورد نظر می‌رسید.

 

TOI-۵۱۵۲ b و TOI-۵۱۵۳ b جهان‌های بیگانه گرم و عظیمی به اندازه مشتری هستند. ستاره شناسان خاطرنشان کردند که آنها هر دو غنی از فلز هستند. با توجه به اینکه این دو سیاره به دور ستارگانی با نور متوسط می‌چرخند، نویسندگان مقاله اضافه کردند که آنها اهداف ایده آلی برای مشاهدات بیشتر هستند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------