چین سال آینده رقیب "جیمز وب" را پرتاب می‌کند



 جیمز وب,اخبار علمی ,خبرهای علمی
به گفته آکادمی فناوری پرتابگر چین(CALT)، این کشور قصد دارد سال آینده یک تلسکوپ فضایی بزرگ را در مدار استقرار ایستگاه فضایی تیانگونگ مستقر کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، این آکادمی گفت که موشک حامل سنگین لانگ مارچ ۵بی تلسکوپ فضایی" Xuntian " را در مدار پایینی زمین و مشابه مدار ایستگاه فضایی تیانگونگ مستقر خواهد کرد، که در آن صورت هر دو به دور زمین می‌گردند. براساس گزارش یک رسانه دولتی در چین، این تلسکوپ قرار است به کاوش نحوه تکامل کهکشان‌ها، ماده تاریک و انرژی تاریک بپردازد.

 

آکادمی فناوری پرتابگر چین طراح و سازنده موشک لانگ مارچ ۵ بی، قدرتمندترین موشک چینی در زمینه پرتاب محموله به مدار پایینی زمین است. این موشک در برنامه ایستگاه فضایی چین نقش مهمی دارد زیرا اکنون تنها پرتابگر چینی است که قادر به حمل قطعات بزرگ ایستگاه فضایی به مدار است.

 

تلسکوپ ایستگاه فضایی چین یا Xuntian اکنون توسط آکادمی علوم چین در حال توسعه است."Xuntian" در زبان چینی ماندارین به معنای "کاوش آسمان‌ها"(survey to heavens) است. این تلسکوپ از ابزارهای نوری برای بررسی آسمان و ساختن یک نقشه کیهانی جدید از جهان استفاده خواهد کرد.

 

"ژان هو"(Zhan Hu)، دانشمند مسئول این برنامه در رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین گفت: پس از قرار گرفتن در مدار، قرار است این تلسکوپ عملیات علمی رسمی را در حدود سال ۲۰۲۴ آغاز کند. طول عمر طراحی شده آن ۱۰ سال است و می‌تواند خدمات خود را از طریق تعمیر و نگهداری در مدار افزایش دهد.

 

ژان گفت که اندازه Xuntian به اندازه یک اتوبوس بزرگ است و بیش از ۱۰ تن وزن خواهد داشت. این رصدخانه از دو بخش اصلی تشکیل خواهد شد: یک تلسکوپ نوری و یک پلتفرم مداری. وی افزود که این تلسکوپ مجهز به دیافراگم نوری دو متری و آشکارسازهای پیشرفته خواهد بود که دارای میدان دید وسیع و قابلیت تصویربرداری با وضوح بالا است.

 

پس از استقرار این تلسکوپ در مدار در سال آینده، این تلسکوپ پنج محموله ماموریتی اعم از یک دوربین میدان گسترده، یک ماژول تراهرتز، یک تصویربردار چند کاناله، یک طیف‌نگار میدان یکپارچه و یک تاج‌نگار تصویربرداری سیاره‌ای فراخورشیدی را حمل خواهد کرد.

 

ژان گفت که با تکامل وظایف آن، دانشمندان تجهیزات جدیدی را برای نصب روی آن ارسال خواهند کرد. "ژانگ وی" (Zhang Wei) مدیر مرکز فناوری و مهندسی آکادمی علوم چین برای استفاده از فضا، گفت که انتظار می رود رصدخانه فضایی به دانشمندان در سراسر جهان کمک کند تا مجموعه‌ای از اسرار کیهانی مانند ترکیب کیهان، تاریخچه منظومه‌های سیاره‌ای، سیاهچاله‌ها و انرژی تاریک را کشف کنند.

 

میدان دید تلسکوپ فضایی "Xuntian" چین ۳۵۰ برابر از هابل گسترده‌تر است. به گفته معاون مدیر رصدخانه ملی نجوم چین(NAOC)، این تلسکوپ کمی کم قطرتر از تلسکوپ فضایی هابل است اما میدان دید گسترده‌ی آن این موضوع را جبران می‌کند.  

 

به گفته‌ی "لی ران"(Li Ran)، دانشمند این پروژه، میدان دید، ناحیه‌ای از آسمان است که یک تلسکوپ می‌تواند در یک بار رصد به طول کامل مشاهده کند.

 

"لی" اظهار کرد که میدان دید هابل به گونه‌ای است که تقریبا بخش زیادی از آسمان را رصد نمی‌کند. آن‌ها درست می‌گویند زیرا یکی از دلایل طراحی، پرتاب و قرار دادن تلسکوپ فضایی "جیمز وب" نقطه لاگرانژ۲ همین بوده است تا این تلسکوپ بتواند کل آسمان را رصد کند.

 

تلسکوپ چین دارای طراحی غیر آستیگمات(anastigmat) سه آینه‌ای است که می‌تواند تصاویری با کیفیت بالا در میدان دید بزرگ خود ثبت کند. این تلسکوپ همچنین قادر به مدیریت سطوح بالاتری از دقت در اندازه‌گیری‌ نورسنجی، موقعیت و شکل است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------