کشف گونه جدیدی از دایناسورها در ژاپن | هیولایی با پنجه‌هایی عجیب + عکس



دایناسورها  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
دیرینه‌شناسان در بررسی‌های اخیر خود، گونه جدیدی از دایناسورهای تریزینوساورید را کشف کردند که در دوره کرتاسه در هوکایدو، جزیره شمالی ژاپن زندگی می‌کرده‌اند. 

به گزارش همشهری آنلاین، این گونه جدید دایناسور که Paralitherizinosaurus japonicus نام دارد، بین ۶۶ تا ۱۴۵ میلیون سال پیش در سواحل آسیا پرسه می‌زده است.

 

این مطالعه می‌گوید برجسته‌ترین جنبه این گونه این است که دارای پنجه‌های شمشیر مانندی مثل «ادوارد دست قیچی» بوده که نه برای به چنگ آوردن طعمه‌های حیوانی، بلکه برای از بین بردن پوشش گیاهی استفاده می‌شده، چراکه این یک گونه از دایناسورها، گیاه‌خوار بوده است.

 

این دایناسور متعلق به گروهی به نام تریزینوسورها است؛ دایناسورهای سه انگشتی دو پا که عمدتا گیاه‌خوار بودند و در دوره کرتاسه زندگی می‌کردند.

 

آنتونی فیوریلو، یکی از نویسندگان مطالعه درباره این گونه از دایناسورها و پروفسور پژوهشی در دپارتمان زمین «روی ام. هافینگتون» می‌گوید: «این دایناسور از چنگال‌هایش به‌عنوان ابزار جستجوی غذا استفاده می‌کرد، نه ابزار تهاجمی. با آنها بوته‌ها و درختان را به دهانش نزدیک‌تر می‌کرد تا غذا بخورد. ما معتقدیم که در خشکی مرده و به دریا افتاده است.»

 

این فسیل توسط محققان ژاپنی و ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ پیدا شد. آنها آن را به‌عنوان جوان‌ترین فسیل تریزینوسوری که تاکنون در این کشور آسیایی پیدا شده است توصیف کرده بودند. همچنین این نخستین موردی است که در آسیا و در رسوبات دریایی یافت می‌شود.

 

این فسیل در یک بتن محصور شده بود و از زمان کشف، فسیل قلاب‌شکل که شامل یک مهره جزئی و یک مچ دست و جلوی پا است، در مجموعه‌های موزه تاریخ طبیعی ناکاگاوا در هوکایدو، ژاپن نگهداری می‌شود.

 

دایناسورها  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

نمایندگان دانشگاه هوکایدو در بیانیه‌ای گفتند که در ابتدا تصور می‌شد که این متعلق به یک تریزینوسور است، اما به دلیل کمبود داده‌های مقایسه‌ای در آن زمان، محققان اولیه نتوانستند نتیجه قطعی بگیرند.

 

با این حال، داده‌های جدید از بسیاری از فسیل‌های دیگر که از آن زمان کشف شده‌اند، به طبقه‌بندی فسیل بر اساس شکل پنجه جلوی پا کمک کرده است. این امر باعث شد تا تیم جدیدی از دیرینه شناسان دوباره نمونه را برای دریافت پاسخ‌های قطعی بررسی کنند.

 

 

بر اساس تجزیه و تحلیل، نویسندگان مطالعه جدید به این نتیجه رسیدند که این فسیل که کمی کمتر از ۱۰ سانتی‌متر طول دارد، متعلق به یک تریزینوسور بوده که تقریبا ۸۰ تا ۸۲ میلیون سال پیش می‌زیسته است.

 

این یافته‌ها به‌صورت آنلاین در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------