تصویر وهم‌انگیز و دیدنی از مرگ یک ستاره غول‌پیکر



این تصویر باقیمانده ابرنواختر ولا (Vela Supernova Remnant) را شامل می‌شود که از انفجار یک ستاره در ۱۱ هزار سال قبل تشکیل شده است.

به  گزارش دیجیاتو؛ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) تصویر خیره‌کننده جدیدی از باقی‌مانده ابرنواختر ولا (Vela Supernova Remnant) را به اشتراک گذاشته که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در رصدخانه پارانال شیلی گرفته شده است. در این تصویر شاهد رشته‌های درخشانی هستیم که از انفجار یک ستاره در ۱۱ هزار سال پیش به وجود آمده است.

 

مشخصات ستاره پیش از انفجار

طبق گزارش‌های موجود، این ستاره پیش از انفجار در پایان چرخه زندگی خود، جرمی به اندازه حداقل هشت برابر خورشید ما داشته است. همچنین در کهکشان راه شیری ما و با فاصله حدود ۸۰۰ سال نوری از زمین در جهت صورت فلکی بادبان (Vela) قرار داشته است.

 

«برونو لیبوندگوت»، ستاره‌شناس وابسته به ESO درباره این تصویر می‌گوید: «ساختار رشته‌ای، گازی است که از انفجار ابرنواختری که این سحابی را ایجاد کرده به بیرون پرتاب شده. هنگامی که یک ستاره در فضا گسترده می‌شود، ما مواد درونی آن را می‌بینیم. هنگامی که قطعات متراکم‌تر وجود دارد، برخی از مواد ابرنواختر با گاز اطراف خود ترکیب می‌شوند و بخشی از این ساختار رشته‌ای را ایجاد می‌کند.»

 ابرنواختر,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

از نظر فنی، این تصویر از چندین چشم انداز تولید شده توسط یک دوربین میدان گسترده به نام OmegaCAM ایجاد شده که دارای ظرفیت خیره‌کننده ۲۶۸ میلیون پیکسل است. فیلترهای مختلف دستگاه نیز باعث شده تا رنگ‌های زیبایی در تصویر ایجاد شود. به طور دقیق‌تر، این یعنی تصویر رنگی شده و در فضا، احتمالا بقایای این ستاره چندین شبیه به رنگین کمان نیست.

 

ستاره به دنبال این ابرنواختر به یک جسم در حال چرخش فوق‌العاده متراکم به نام تپ‌اختر تقلیل یافته است. تپ‌اختر نوعی ستاره نوترونی و یکی از فشرده‌ترین اجرام آسمانی است و ستاره مورد اشاره، ۱۰ بار در ثانیه می‌چرخد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------