کشف یک منبع‌ نامحدود و در دسترس آب آشامیدنی



  آب آشامیدنی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

دیجیاتو نوشت: گروهی از محققان طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که امکان تبدیل بخار نامحدود موجود در بالای اقیانوس‌ها به آب آشامیدنی را فراهم می‌کند.

 

مشکل آب آشامیدنی در کره زمین در سال‌های اخیر به بحران جدی‌تری در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. اما حالا دانشمندان معتقدند که می‌توان از بخار آب در بالای اقیانوس به‌عنوان یک منبع تقریباً نامحدود برای تولید آب شیرین استفاده کرد.

 

محققان دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین سازوکار جدیدی را برای تولید آب آشامیدنی پیشنهاد کرده‌اند که در آن بخار آب بالای سطح اقیانوس‌ها به ساحل منتقل می‌شود. سپس این بخار در ساحل با کمک سیستم‌های خنک‌سازی فشرده و به آب تبدیل می‌شود. انرژی این سیستم‌ها تماماً می‌تواند از منابع تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی یا بادی تأمین شود.

 

با وجود اینکه دانشمندان هنوز جزئیات دقیق طرح خود را منتشر نکرده‌اند، اما محاسباتی که درباره رطوبت قابل استخراج از ۱۴ نقطه در سراسر دنیا به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که با هر کدام از این سیستم‌ها می‌توان به‌صورت بالقوه میانگین آب آشامیدنی موردنیاز برای ۵۰۰ هزار نفر را تأمین کرد.

 

بخار اقیانوس‌ها می‌تواند منبع بزرگی برای تولید آب آشامیدنی باشد

این سازوکار می‌تواند در کنار شیرین‌کننده‌های آب دریا که درحال‌حاضر در بسیاری از نقاط دنیا استفاده می‌شوند، منبع خوبی برای تولید آب آشامیدنی باشد. «فرانسینا دومینگز»، دانشمندان اتمسفرشناس دانشگاه ایلینوی می‌گوید: «این کار تا حالا انجام نشده و فکر می‌کنم دلیلش این است که محققان تاکنون تمرکز خود را روی راهکارهای زمینی گذاشته بودند.»

 

محققان در بخشی از این مطالعه اثر تغییرات اقلیمی و افزایش خشک‌سالی را هم بررسی کرده و مدعی شده‌اند که سیستم آن‌ها همچنان کارآمد باقی خواهند ماند، چرا که با افزایش دما، مقدار بخار آب هم در بالای اقیانوس‌ها بیشتر می‌شود و منابع بیشتری برای تولید آب شیرین خواهیم داشت.

 

آب آشامیدنی که برای نوشیدن و شست‌وشو استفاده می‌شود، تنها 3 درصد از آب موجود در سیاره زمین را تشکیل می‌دهد. تابه‌حال پروژه‌های زیادی سعی داشتند منابع آب آشامیدنی را افزایش دهند، اما سازوکاری که بتواند تفاوت چشمگیری رقم بزند، هنوز به‌وجود نیامده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------