۴ درصد جهان را ماده مرئی تشکیل داده است



 ماده مرئی,اخبار علمی ,خبرهای علمی
یک منجم و ستاره‌شناس گفت: اکنون بشر به این مسئله پی برده است که تنها چهار درصد جهان را ماده مرئی تشکیل داده و نقطه اشتراک بین ماده مرئی و غیر مرئی نیز وجود تابش زمینه کیهانی است؛ بنابراین با بررسی این پدیده می‌توان به حقایق کیهان دست‌یافت. 

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت پدیده تابش زمینه کیهانی، اظهار کرد: تمام کیهان به یک شکل گسترش یافته است و قوانین موجود در هر نقطه از عالم یکسان است.

 

وی افزود: از آن جایی که تابش زمینه کیهانی نیز در تمام نقاط عالم به یک شکل گسترش یافته است؛ تمام داده‌هایی که از نقاط مختلف کیهان پیرامون مسائلی مانند انبساط دریافت می‌کنیم، مشابه یکدیگر خواهد بود.

 

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: تابش زمینه کیهانی در تمام نقاط عالم یکسان است؛ بنابراین با توجه به یکسان بودن قوانین در هر نقطه از عالم می‌توان گفت که مطالعه تابش زمینه کیهانی ما را به سرچشمه حیات خواهد برد.

 

وی در همین رابطه تصریح کرد: اگر بخواهیم زمانی مطالعات خود را پیرامون بیگ بنگ تکمیل کنیم و متوجه شویم که پازل اتمی چگونه شکل گرفته است یا به سوالاتی مانند چگونگی تبدیل انرژی به ماده یا نحوه شکل‌گیری کوانتوم‌های نوری پاسخ دهیم، باید ابتدا تابش زمینه کیهانی را دنبال کنیم.

 

منتظری با اشاره به اهمیت تابش زمینه کیهانی گفت: با بررسی این پدیده می‌توان به مبدا کیهان دست‌یافت. در حال حاضر می‌توان از طریق شبیه‌سازهای بزرگی که در جهان ساخته‌شده است مانند آزمایشگاه سرن تابش زمینه کیهانی را مورد بررسی قرار داد.

 

وی افزود: علاوه بر آن می‌توان به طور مستقیم روی مقیاس‌های تابش زمینه کیهانی که طول موج‌های رادیویی ما را تشکیل می‌دهد و معمولاً با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی قابل دریافت است، مطالعاتی انجام داد.

 

این منجم و ستاره‌شناس اشاره کرد: تاکنون مطالعات بسیاری پیرامون تابش زمینه کیهانی انجام شده است و براساس این پدیده ثابت انبساط کیهانی نیز تعریف شده است.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: به مرور زمان مطالعات دیگری مانند تشخیص درصد مقدار هلیم و هیدروژن براساس تابش زمینه کیهانی انجام شده است که باعث شد پی ببریم که ۲۵ درصد جهان از هلیم و ۷۵ درصد آن از هیدروژن تشکیل شده است.

 

منتظری افزود: اکنون بشر به این مسئله پی برده است که تنها چهار درصد جهان را ماده مرئی تشکیل داده و نقطه اشتراک بین ماده مرئی و غیر مرئی نیز وجود همین تابش زمینه کیهانی است؛ بنابراین با بررسی این پدیده می‌توان به حقایق کیهان دست‌یافت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------