انتشار عکسی مرموز از سطح مریخ | ستاره‌شناسان توضیح می‌دهند



 مریخ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
یک تصویر عجیب که توسط دوربین «های‌راز» (HiRISE) مدارگرد شناسایی مریخ گرفته و منتشر شده است، علائم چند ضلعی‌شکل را بر روی سطح سیاره قرمز نشان می‌دهد.

 به گزارش همشهری آنلاین، این پدیده مرموز زمانی که مریخ شاهد فصل بهار بوده، ظاهر شده است. این عکس، شبکه‌ای از تکه‌های زیگزاگ‌ سفید را در سطح سیاره در عرض‌های جغرافیایی بالا نشان می‌دهد. همچنین اسپری‌های موقت لحظه‌ای از غبار سیاه و آبی را نشان می‌دهد که بین این تکه‌ها شکل می‌گیرد. چند ضلعی‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که «یخ آب» که در خاک منجمد شده  است، آن را از هم جدا کند.

 

طبق گفته محققان دانشگاه آریزونا که فضاپیما را در مدار مریخ مدیریت می‌کنند، در بهار، لبه‌های این چند ضلعی‌ها ترک می‌خورند، زیرا یخ سطحی به دلیل تصعید به گاز تبدیل می‌شود.

 

تیم HiRISE در بیانیه‌ای گفت: «فرسایش کانال‌هایی که مرزهای چندضلعی‌ها را تشکیل می‌دهند با تصعید یخ خشک در بهار، پیچ و تاب‌های زیادی به آنها می‌افزاید.»

 

لایه‌ای از یخ خشک نیمه‌شفاف که سطح را می‌پوشاند، دریچه‌هایی ایجاد می‌کند که اجازه خروج گاز را می‌دهد. این گاز همچنین ذرات ریز مواد را از سطح کانال‌ها حمل می‌کند که باعث فرسایش بیشتر می‌شود.

 مریخ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

دانشگاه آریزونا می‌گوید: «ذرات در رسوبات پروانه‌مانند تیره به سطح می‌ریزند. گاهی اوقات، ذرات تیره در یخ خشک فرو می‌روند و علائم روشنی را در جایی که پروانه‌ها (فن) در ابتدا رسوب کرده بود، باقی می‌گذارند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------