مشاهده یک ماهی شفاف نادر و عنکبوت دریایی بزرگ در اعماق دریا



ماهی شفاف نادر ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
دانشمندان یک ماهی شفاف و به ندرت دیده شده، یک عنکبوت دریایی بزرگ و یک قلابچه‌ماهی را در سفری به اعماق دریا در نزدیکی آلاسکا مشاهده کردند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، دانشمندان یک ماهی شفاف نادر و یک عنکبوت دریایی عظیم الجثه را در آب‌های آلاسکا مشاهده کردند.

 

این ماهی شفاف به "حلزون‌ماهی خال خالی" معروف است و نام علمی آن "Crystallichthys cyclospilus" است.

 

این ماهی نادر با ظاهری عجیب، بدنی شفاف متمایل به قرمز دارد که به آن اجازه می‌دهد به راحتی خود را در اعماق تاریک اقیانوس که به ندرت نور خورشید به آن راه می‌یابد، پنهان کند.

 

"سارا فریدمن" زیست‌شناس ماهی در اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می‌گوید: برای مدت طولانی امیدوار بودم که یکی از اینها را شخصا ببینم.

 

"فریدمن" و تیمش این ماهی را طی بررسی‌هایی که اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) هر ساله در جزایر "آلوتین" در آلاسکا انجام می‌دهد، یافتند.

 

وی می‌گوید: تاکنون در این چند هفته‌ای که در حال بررسی هستیم، چهار یا پنج مورد از این ماهی خاص را پیدا کرده‌ایم. با این حال، بعید است که یک فرد معمولی این ماهی خاص را ببیند. آنها در عمق حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری یافت می‌شوند، بنابراین معتقدم که یک فرد معمولی هرگز با یکی از این ماهی‌ها روبرو نخواهد شد.

ماهی شفاف نادر ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

این تیم تحقیقاتی همچنین یک عنکبوت دریایی بزرگ را به رنگ نارنجی با پاهایی که شبیه پایه است به نام "Colossendeis" دیدند. این موجود می‌تواند تا ۵۰ سانتیمتر رشد کند و در عمق ۲۲۰۰ تا ۴۰۰۰ متری دریا زندگی می‌کند.

 

رژیم غذایی عنکبوت‌های دریایی شامل عروس‌های دریایی، شقایق‌های دریایی و سایر بی‌مهرگان است.

 

عنکبوت‌های بزرگ دریایی که در مناطق بسیار عمیق دریا مشاهده شده‌اند، با پاهای دراز و دوکی شکل‌شان به آرامی در بستر دریا می‌خزند و گام برمی‌دارند، اما همانند دیگر گونه‌های جانوری اعماق آب‌ها، دانشمندان اطلاعات بسیار کمی در مورد زندگی این موجودات دارند. این جانوران شبیه به عنکبوت با استفاده از خرطوم خود، خون قربانیان خود را می‌مکند.

 

"فریدمن" توضیح می‌دهد که حلزون‌ماهی‌های خال خالی دارای ویژگی‌های متمایز دیگری نیز هستند، از جمله دهانه‌های مکنده در پایین بدن‌شان که به آنها اجازه می‌دهد به سنگ‌ها بچسبند.

 

ماهی شفاف نادر ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

تیم تحقیقاتی همچنین با یک ماهی کمیاب دیگر مواجه شد که یکی "قلابچه‌ماهی" بود که سیاه و لاغر به نظر می‌رسید. این نوع ماهی به دلیل داشتن پرتوباله‌ای اصلاح شده که می‌تواند با کمک باکتری‌های همزیست درخشان شود، شناخته شده است. این درخشندگی به قلابچه‌ماهی کمک می‌کند طعمه‌ی خود را در آب‌های تاریک اقیانوس فریب دهد و شکار کند.

 

آنها همچنین توانایی منحصر به فردی در بزرگ کردن و کشش شکم خود دارند تا یک وعده غذایی را به مدت طولانی‌تر در معده خود نگه دارند.

 

"مکنزی گرینگر" پروفسور زیست شناسی که متخصص ماهی‌های اعماق دریا است، می‌گوید: آنها یک شکم حبابی دارند. گاهی اوقات آنها را می‌گیرند و می‌بینند که یک ماهی به طور کامل در شکم آنها قرار دارد.

 

اگرچه قلابچه‌ماهی‌ها دندان‌های تیز و ترسناکی دارند، اما به دلیل اندازه کوچک‌شان که میانگین آن حدود ۱۵ سانتیمتر است، خطری برای انسان محسوب نمی‌شوند.

 

برخی از گونه‌های قلابچه‌ماهی‌ دارای روش منحصر به ‌فردی برای تولید مثل هستند که به "مقاربت انگلی" معروف است. بدین صورت که ماهی نر، ماهی ماده بزرگ‌تر را گاز می‌گیرد و گاهی اوقات به بدن او می‌چسبد تا بافت‌ها و اندام جنسی آنها به هم متصل شوند. در این حالت، ماهی نر به صورت مادام العمر به ماهی ماده می‌چسبد و همچنین تامین کننده اسپرم برای ماهی ماده می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------