ماده کامپوزیتی که دمای خود را با محیط تنظیم می کند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, ماده کامپوزیتی
محققان دانشگاه ناتینگهام در انگلیس در حال توسعه یک ماده کامپوزیتی جدید هستند که قادر است دمای خود را نسبت به محیط اطراف تنظیم کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در این تحقیقات برای ساخت یک ماده مصنوعی حساس در برابر دما، از یک مجموعه میکروکانال به همراه مایعات فعال استفاده شده است. در ساخت این ماده تدابیری اتخاذ شده است که بتواند وضعیت رسانش گرمایی خود را تغییر داده و دمای خود را نسبت به محیط اطراف تنظیم کند.

 

در بدن پستانداران و گیاهان به طور طبیعی از جریان مایعات به منظور تنظیم دمای بدن نسبت به محیط اطراف و جذب انرژی خورشیدی از طریق فتوسنتز استفاده می شود. در این تحقیقات نیز از شیوه مشابهی برای ایجاد قابلیت خودتنظیمی دمایی در پلیمر استفاده شده است.

 

به گفته محققان، این ماده جدید به عنوان یک سیستم تنظیم کننده دما برای زخم های ناشی از سوختگی و خنک کرده سطح پوست و همچنین تسریع و نظارت بر فرآیند بهبود زخم کاربرد دارد. همچنین این ماده در سفرهای فضایی که پرتوهای خورشید بار گرمایی زیادی را به بدنه فضاپیما وارد می کند، کاربرد دارد.

 

در واقع این ماده علاوه بر محافظت از بدنه فضاپیما از طریق جذب انرژی خورشید و بازیافت آن در سیستم گردش مایعات، امکان جذب و ذخیره انرژی خورشید را به شکل انرژی الکتریکی یا گرمایی درون فضاپیما فراهم می کند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------