تحلیل جو سیاره دورافتاده برای نخستین بار ممکن شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سیاره
ستاره شناسان تا به امروز موفق به شناسیی بیش از 4000 سیاره شده اند که به دور ستارگانی مشابه با خورشید می چرخند، اما تجزیه وتحلیل شرایط جوی آنها برای نخستین بار ممکن شده است.

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، گروهی از محققان ناسا برای نخستین بار توانسته اند وضعیت جوی سیاره ای به نام GJ 3470 b را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سیاره

 

تا به حال سابقه نداشته که ستاره شناسان بتوانند شرایط جوی سیاره ای را بررسی کنند که در فاصله بسیار دوری از زمین قرار داشته و در خارج از منظومه شمسی واقع است. این تحول مهم گامی اساس برای شناسایی شرایط سیارات ناشناس است و ممکن است در نهایت به کشف سیاراتی بینجامد که احتمال سکونت موجوداتی مشابه با بشر در آنها وجود دارد.

 

GJ 3470 b از جمله سیاراتی است که ستاره شناسان آنها را ابرزمین می نامند. جرم این سیاره 12.6 برابر کره زمین است و از این جهت شباهت زیادی با سیاره نپتون دارد که جرم آن 17 برابر زمین است. تا پیش از این از تلسکوپ های فضایی هابل و اسپیتزر برای بررسی اسپکتروسکوپی سیاره نپتون استفاده شده بود.

 

 بررسی های جدید نشان داد که جو سیاره GJ 3470 b عمدتا از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. حال آنکه تصور می شد در آن کربن و اکسیژن هم مشاهده شود. احتمال می رود نزدیکی GJ 3470 b به ستاره ای که به دور ان می گردد باعث انتشار و پخ ششدن دیگر مواد موجود در جو آن در فضا شده باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------