ابداع ماده‌ای که مریخ را قابل سکونت می‌کند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سیاره مریخ
محققان ماده‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند قسمت‌هایی از سیاره مریخ را قابل سکونت سازد. 

به گزارش ساینس دیلی، سطح مریخ تا آنجا که می‌دانیم آن‌قدر سرد است که برای انسان قابل سکونت نیست. اما انسان‌ها در نهایت قصد دارند پایگاهی در این سیاره بسازند به همین دلیل سطح مریخ باید گرم‌تر شود اما چگونه؟

 

محققان اکنون پیشنهاد می‌دهند که با استفاده از یک ماده عایق به نام «سیلیکا آئروژل» (silica aerogel) بخش‌هایی از مریخ را برای زندگی فتوسنتزی سازگار سازند. این پیشنهاد اصلاً به معنی ارائه طرحی برای زمینی کردن مریخ نیست اما احتمالاً وجود یک پوشش آئروژل راحت تر می‌تواند کلاهک‌های یخی مریخ را ذوب کند و بخش کوچکی از این سیاره را برای سفرهای طولانی مدت انسان‌ها قابل سکونت سازد.

 

انسان‌ها پیش از این نشان داده‌اند که به لطف اثر گلخانه‌ای مهارت زیادی در گرم کردن سیارات دارند؛ اثر گلخانه‌ای زمانی بروز می‌کند که ماده‌ای (برای مثال دی اکسید کربن) نور خورشید را جذب می‌کند و سپس آن را دوباره ساطع می‌سازد که باعث می‌شود منطقه زیر این ماده گرم‌تر از منطقه بالایی آن شود. اما گرم کردن کل سیاره با این روش عملی نیست؛ نتایج قبلی نشان داده‌اند که دی‌اکسید کربن کافی برای زمینی ساختن مریخ با فناوری امروز وجود ندارد. بنابراین محققان در عوض محور توجه خود را بر گرم کردن قسمت‌های کوچکی از سطح مریخ با حداقل تلاش ممکن متمرکز کرده‌اند. سیلیکا آئروژل باعث ایجاد اثر گلخانه‌ای می‌شود. سیلیکا آئروژل ماده‌ای است که بیشتر حجم آن از هوا است و در شبکه‌ای از دی‌اکسید سیلیکون محصور شده است. لایه‌ای به ضخامت چند سانتی‌متر از این ماده می‌تواند نور مرئی را که گیاه برای فتوسنتز از آن استفاده می‌کند، منتقل، پرتوهای مضر ماورای بنفش را مسدود و منطقه زیر آن را گرم سازد. محققان برای آزمایش این ماده، نوری تقریباً معادل نور در سطح مریخ را بر روی این ژل تاباندند و متوجه شدند که منطقه بالا و پایین این ماده یک اختلاف دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گرادی (۹۰ درجه فارنهایت) پیدا می‌کند.

 

انها پس از انجام این آزمایش اعلام کردند که استفاده از این ماده برای افزایش دمای زمین مریخ در منطقه‌ای در نزدیکی قطب‌های مریخ مفید است. به پیشنهاد محققان می‌توان کاشی‌هایی از جنس این ماده ساخت و آنها را در ساختاری مانند گلخانه مونتاژ کرد.

 

این ماده فعلاً در حد یک تحقیق اثبات مفهومی قرار دارد و ساخت یک شهرک برای انسان‌ها در سطح مریخ هنوز ایده‌ای دور از انتظار است؛ اما محققان امیدوارند که ماده ابداعی خود را در محیط‌های خشنی مانند قطب جنوب زمین یا شیلی آزمایش کنند.

 

  ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------