اختراع حسگر جدید برای اندازه گیری مکانیکی نور



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, اندازه گیری مکانیکی نور
گروهی از محققان موفق به تولید حسگری جدید شده اند که قادر به اندازه گیری شدت انواع نور برای کاربردهای گسترده و متنوع است. 

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، در حال حاضر در وسایلی مانند دوربین های دیجیتال از حسگرهای مختلفی برای اندازه گیری الکترونیکی سطوح نور پرانرژی استفاده می شود. اما برای این کار گاهی نیاز به وسایل متنوع تری وجود دارد. از همین رو اختراع حسگرهای جدید برای اندازه گیری شدت انواع نور ضروری است که دانشمندان در این زمینه گام هایی مهم رو به جلو برداشته اند.

 

حسگری که محققان دانشگاه اورگان بدین منظور تولید کرده اند با استفاده از گرافن در ابعاد نانو تولید شده و عملکرد آن مانند تشک ترامپولین در ورزش ژیمناستیک است. صفحه گرافن مورد استفاده در این حسگر تنها به اندازه یک اتم ضخامت دارد و از اتم های کربن متصل به یکدیگر تشکیل شده است.

 اخبار علمی ,خبرهای علمی, اندازه گیری مکانیکی نور

 

رسانایی این محصول و اتصال آن به حفره ای که به یک قطعه سیلیکون متصل است، در نهایت برآورد شدت نور را در طیف های مختلف و متنوعی ممکن می کند. ابعاد کل این مجموعه به اندازه یک دهم پهنای موی انسان است.

 

وقتی نور با شدت و با رنگ های مختلف به گرافن برخورد می کند، این ماده به سرعت گرم شده و بسط پیدا می کند و این امر موجب لرزشی شبیه به ترامپولین می گردد. شدت و نوع این لرزش و تغییرات محیطی الکترومکانیکی ناشی از آن اندازه گیری حجم و شدت نور را ممکن می کند.

 

حسگر یادشده می تواند در شرایطی بسیار خاص و حتی در گرمای ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد هم به خوبی عمل کند و لذا در آینده کاربردهایی بسیار گسترده خواهد داشت.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------