پاکسازی آب آلوده با دانه‌های شن جدید



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,پاکسازی آب آلوده
محققان دانشگاه برکلی توانستند با استفاده از مواد معدنی پوششی را روی دانه‌های شن ایجاد کنند که قابلیت جذب فلزات سمی مانند سرب و کادمیوم را از آب دارد.

 به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، برای ساخت این دانه‌های شن، محققان از اکسید منگنز استفاده کردند که یک ماده معدنی غیرسمی است و در خاک به وفور یافت می‌شود.

 

این ماده قابلیت واکنش با آلاینده‌های ارگانیک مانند مانند آفت‌کش‌ها را دارد. این مواد سمی که در آب حاصل از طوفان یافت می‌شوند موجب مسمومیت آن شده و امکان بهره‌برداری از این منبع قابل توجه آب را از بین می‌برند.

 

علاوه بر این دانه‌های شن برکلی قابلیت پاکسازی فلزات سنگین را در جریان تصفیه آب شهری نیز فراهم می‌کنند. فلزات سنگین مانند سرب در اثر مصرف سوخت و حرکت خودروها در خیابان‌های شهر به میزان قابل توجهی وجود دارند و زمانی که آب حاصل از بارندگی در خیابان‌ها جاری می‌شود، این فلزات موجب آلودگی آن می‌شوند.  

 

به گفته محققان این دانه‌های شن در یک سیستم تصفیه عادی، قابلیت پاکسازی آب طوفان را به مدت حداقل ۱۰ سال دارند و با نصب چنین سیستم‌هایی در پارکینگ‌ها و مناطق شهری که امکان جمع‌آوری و پاکسازی آب جاری شده در اثر طوفان را دارند، می‌توان این جریان‌های آبی را پیش از ورود به سفره‌های زیرزمینی، پاکسازی کرد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environmental Science: Water Research & Technology منتشر شده است.

 

 

ایرنا  

  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------