شناسایی باکتری برای رفع اختلال خطرناک زنبورهای عسل



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,زنبورعسل
جهان در حال از دست دادن تعداد زیادی از کندوهای فعال زنبورهای عسل به علت ابتلای بسیاری از زنبورهای کارگر به اختلال فروپاشی کلونی زنبورهاست، اما برای حل این مشکل راه حلی پیدا شده است.

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه تگزاس با بازمهندسی یک باکتری از آن برای مقابله با اختلال فروپاشی کلونی زنبورها استفاده کرده اند.

 

دو عامل اصلی شکل گیری این اختلال کنه ای به نام واروآ و ویروسی است که باعث از شکل افتادن بال زنبورهای عسل می شود. کنه های واروآانگلی را تولید می کنند که به پشت زنبورها می چسبد و چربی بدن آنها را می مکد و در نهایت باعث ضعف عمومی آنها می شود. این امر همچنین می تواند به شکل گیری بیماری هایی در زنبورهای عسل مانند از شکل خارج شدن بال های آنها منجر شود. این مساله هم جلوی پرواز زنبورهای عسل کارگر را می گیرد.

 

باکتری دستکاری شده در بدن زنبورها برای حل این مشکل Snodgrassella alvi نام دارد و با مهندسی ژنتیک باکتری یادشده شده سیستم ایمنی بدن زنبورهای کارگر در برابر کنه و ویروس های خطرناک تقویت می شود و آنها بهتر می توانند با چنین بیماری هایی مقابله کنند.

 

در جریان استفاده آزمایشی از این روش درمانی، زنبورهای عسل بیمار بعد از گذشت ده روز بهبود یافته اند و بررسی ها حاکیست زنبورهای عسلی که باکتری Snodgrassella alvi را دریافت کرده اند تا 70 درصد بیشتر شانس بهبودی دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------