ساخت حسگر نانوسیمی برای تشخیص آمونیاک با حساسیت بالا



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,حسگر نانوسیمی
محققان دانشگاه ماساچوست با استفاده از نانوسیم، حسگری ساخته‌اندکه می‌تواند آمونیاک را با حساسیت بسیار بالا شناسایی کند. 

به گزارش روز چهارشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محققان دانشگاه ماساچوست به تازگی مقاله‌ای به چاپ رساندند که در آن جزئیات مربوط به ساخت نوعی حسگر گازی را گزارش کردند، حسگری که حساسیت بسیار بالا و قابلیت توسعه برای تشخیص مواد مختلف را دارد.

 

این حسگر از نانوسیم‌های پروتئینی رسانای بار الکتریکی ساخته شده ‌است، نانوسیم‌هایی که از نوعی باکتری مشتق شده‌است، این حسگر قابلیت استفاده در طیف وسیعی از حوزه‌ها از جمله ادوات الکتریکی را دارد.

 

بیش از سه دهه ‌است که درک لاولی ژئوباکتر را در لجن‌های رودخانه کشف کرده است، این میکروب‌ها که ساختار فیلامنت پروتئینی شبیه به مو دارند را می‌توان در مقیاس نانو به‌عنوان سیم استفاده کرد.

 

این نانوسیم‌ها می‌توانند برای انتقال مواد غذایی یا ایجاد ارتباط با دیگر باکتری‌ها مورد استفاده قرار گیرند، الکساندر اسمیت نویسنده اول مقاله‌ این پروژه گفت: که این گروه تحقیقاتی این حسگر را ابتدا برای اندازه‌گیری آمونیاک طراحی کردند چرا که این ماده برای کشاورزی، محیط‌ زیست و زیست‌ پزشکی اهمیت زیادی دارد؛ به ‌عنوان مثال، وجود آمونیوم در بازدم انسان می‌تواند نشانگر بیماری باشد، در حالی که در طیور وجود گاز آمونیوم برای سلامت و آسایش طیور لازم است و از نزدیک باید کنترل شود، اگر این کار انجام نشود تولید مرغداری‌ها به خطر می‌افتد.

 

وی گفت: هر بار که ما آزمایش جدیدی انجام می‌دهیم، خوشحال می‌شویم چرا که انتظار نداشتیم که این حسگرها به این خوبی کار کنند.

 

یائو از محققان این پروژه افزود: این حسگرها به ما امکان می‌دهند که سنجش دقیق انجام دهیم، به طوری که حساسیت این حسگرها بسیار بهتر از حسگرهای الکتریکی پیشین است.

 

لاولی گفت: این اولین بار است که حسگر نانوسیمی ساخته می‌شود، ما قصد داریم تا این حسگرها را به ‌گونه‌ای توسعه‌ دهیم که از آن بتوان برای تشخیص مواد مختلف استفاده کرد. ما در حال حاضر روی تنظیم این حسگر و استفاده از آرایه‌هایی از مواد مختلف کار می‌کنیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------