ساخت تیشرت از شیر فاسد!



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,تیشرت
یک استارتاپ آمریکایی در اقدامی جالب توانسته است شیر فاسد را به پوشاک زیست تخریب‌پذیر تبدیل کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، یک شرکت آمریکایی واقع در لس آنجلس، شیر فاسد را به تیشرت‌های سازگار با محیط زیست تبدیل می‌کند، اما جای نگرانی نیست، زیرا این لباس‌ها بوی خوبی دارند و قرار نیست بوی شیر فاسد بدهند.

 

صنعت مد و پوشاک شاهد تغییراتی است که می‌تواند آن را با مواد جایگزین مختلف مانند کاکتوس و حتی چرم آناناس متحول کند، بنابراین شاید این روزها خبر تبدیل شیر به لباس جای تعجب چندانی نداشته باشد.

 

این استارت آپ موسوم به "Mi Terro" با استفاده از زیست فناوری(بیوتکنولوژی) برای مهندسی مجدد برخی از قسمت‌های مواد غذایی فاسد به الیاف پایدار که تیشرت‌های زیست تخریب‌پذیر را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌کند.

 

این فناوری آینده گرایانه می‌تواند جایگزین استفاده از پلاستیک در صنایع مد، پزشکی و بسته‌بندی شود و یک فناوری بسیار مهم است، چرا که طبق گفته این شرکت، سالانه ۱۲۸ میلیون تن شیر فاسد می‌شود و هدر می‌رود و ۳.۳ میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند.

 

"رابرت لو" مدیرعامل این شرکت اولین بار پس از بازدید از دامداری عموی خود در چین در سال ۲۰۱۸ متوجه این مشکل شد و با چشم خود مقدار شیری را که همان ابتدا از دست می‌رود، دید و با انجام تحقیقات، متوجه شد که این مسئله در مقیاس جهانی بسیار جدی است.

 

برای این شرکت که با تیمی از دانشمندان مواد و شیمی‌دان‌ها کار می‌کرد، سه ماه طول کشید تا روشی را برای تبدیل شیر فاسد به پروتئین، که بتواند به الیاف بپیوندد و نخ تشکیل دهد، ابداع کند.

این فرآیند منحصر به فرد آنها را قادر می‌سازد تا پروتئین‌های شیر را دوباره مهندسی کنند و در ساخت یک پیراهن نخی معمولی، ۶۰ درصد آب کمتری استفاده کنند.

 

این شرکت می‌گوید این پیراهن‌های ساخته شده از شیر، ضد میکروبی، بدون بو، ضد چروک، تنظیم کننده دمای بدن و سه برابر نرم‌تر از پنبه هستند. علاوه بر این، هر تیشرت حاوی ۱۸ اسید آمینه است که می‌تواند بافت پوست را تغذیه کند و آن را بهبود بخشد. در اصل این پیراهن‌ها ترکیبی از مد و نرم کنندگی پوست هستند.

 

در فرآیند مهندسی مجدد شیر فاسد، ابتدا شیر و سایر لبنیات فاسد و هدر رفته از دامداری‌ها، مراکز فرآوری مواد غذایی و فروشگاه‌های مواد غذایی جمع‌آوری می‌شود. سپس محققان از فناوری مخصوص "فعال سازی پروتئین" و "تصفیه خودکار" ابداعی خود برای استخراج و پالایش مولکول‌های پروتئین از باکتری‌های شیر فاسد استفاده می‌کنند که ماده حاصل، ماده اصلی تولید تیشرت های زیست تخریب پذیر خواهد بود.

 

آخرین مرحله نیز هدایت این پروتئین‌ها برای تشکیل الیاف و نخ است که می‌تواند برای تولید پیراهن استفاده شود. این چرخه جدید سه مرحله‌ای باعث می‌شود که پارچه از مواد غذایی تولید شود و حتی پس از رسیدن به پایان عمر دوم خود، تجزیه پذیر باقی بماند.

 

این فرآیند که در حال گذراندن مراحل ثبت اختراع خود است همچنین می‌تواند در ساخت سایر محصولات سازگار با محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد و برای کلیه پسماندهای مبتنی بر پروتئین کاربرد دارد. 

 

استارتاپ "Mi Terro" نیز در حالی که کار خود را با شیر فاسد آغاز کرده است، افق خود را گسترش می‌دهد و به دنبال استفاده از زباله‌های مواد غذایی برای محافظت از سیاره زمین است.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,تیشرت
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------