کشف ۴۵ سیاره دوردست مشابه زمین که آب مایع دارند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,
محققان سوئدی با مطالعه اتمسفر سیارات دوردست متوجه شدند ۴۵ سیاره خارج از منظومه شمسی جو مشابه زمین و آب مایع دارند. 

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، ستاره شناسان حداقل ۴۵ سیاره با ویژگی‌های مشابه زمین از جمله اتمسفر و آب مایع کشف کرده‌اند که دور ستاره‌های دور دست مدار می‌زنند.

 

محققان دانشگاه فناوری لولا در سوئد با مطالعه اتمسفر سیارات دوردست، روشی نوین برای تشخیص امکان حیات در آنها ابداع کرده‌اند.

 

آنها با استفاده از اطلاعات مربوط به ویژگی‌های اتمسفری (مواد شیمیایی موجود در جو سیاره) و سرعت فرار این مواد به فضا مشخص کردند یک سیاره از لحاظ دما و ترکیبات تا چه اندازه به زمین شباهت دارد.

 

در مرحله بعد آنها مدل جدیدی را روی ۵۵ سیاره خارج از منظومه شمسی که امکان حیات در آنها وجود دارد، به کاربردند. این سیارات در فهرست سیارات خارج منظومه شمسی رصد شده، قرار دارند.

 

تحقیقات نشان داد میان ۵۵ سیاره، فقط ۱۷ مورد مشخصات تعریف شده توسط پژوهشگران سوئدی را دارند و مشابه زمین به حساب می آیند. اما علاوه بر آن، محققان در یک فهرست بزرگ‌تر از سیارات خارج از منظومه شمسی ،۲۸ سیاره دیگر یافتند که مشخصات مذکور را داشتند و در نتیجه تعداد سیارات مشابه زمین در این تحقیق به ۴۵ مورد رسید.

 

در این پژوهش محققان برای ایجاد فهرست از سیارات خارج از منظومه شمسی از نظریه جنبشی گازها و همچنین فهرست مواد شیمیایی موجود در اتمسفر سیارات رصد شده استفاده کردند.

 

این در حالی است که هم اکنون عوامل تعیین کننده امکان وجود حیات در یک سیاره خارج از منظومه شمسی، اطلاعات فضایی و طیفی از اتمسفر آنها است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------