کشف مولکول عجیب در اتمسفر تایتان



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, قمر
محققان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در اتمسفر قمر تایتان یک مولکول عجیب کشف کردند که تاکنون در هیچ اتمسفری دیده نشده است. به گفته آنها وجود این مولکول می‌تواند منجر به شکل‌گیری ترکیبات شیمیایی پیچیده‌تر و شرایط ظهور حیات شود.

به گزارش  ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این مولکول عجیب سایکلوپروپنیلیدن با فرمول C۳H۲ نام دارد که یک مولکول ساده مبتنی بر کربن است که تاکنون در هیچ اتمسفری دیده نشده است.

 

این تحقیقات از طریق مشاهده و تجزیه و تحلیل طیف نور قمر تایتان با استفاده از آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما واقع در کشور شیلی انجام شد و محققان با استفاده از دو دسته اطلاعات مختلف، اثر مولکول سایکلوپروپنیلیدن را در اتمسفر تایتان شناسایی کنند.

 

این مولکول بسیار فعال است و انتظار می‌رود در محیط‌هایی گرم مانند اتمسفر تایتان به سرعت تجزیه شود. به همین علت کشف این مولکول در اتمسفر تایتان موضوع عجیبی است.

 

آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما معروف به آلما، نام یک پروژه مهم نجوم رادیویی که چند سال قبل در مناطق بیابانی آتاکاما در شیلی راه اندازی شد.

 

تایتان، قمر سیاره زحل است و یکی از شگفت‌انگیزترین اجرام منظومه شمسی محسوب می‌شود. به غیر از زمین، این قمر تنها جایی است که در سطح آن مایعات به صورت پایدار وجود دارند و دارای دریاچه، رودخانه و دریا است البته به جای آب در آن‌ها متان و اتان مایع وجود دارد. این وضعیت موجب شکل‌گیری فرایندی شبیه به چرخه آب در زمین شده است. مایعات سطح تایتان تبخیر می‌شوند، در سطح آن باران می‌بارد، دچار فرسایش می‌شود و طوفان‌هایی از غبار ارگانیک در آن شکل می‌گیرد. حتی فعالیت‌های تکتونیکی موجب تغییر شکل سطح قمر می‌شوند.

 

به گفته محققان وجود این مولکول می‌تواند منجر به شکل گیری ترکیبات شیمیایی پیچیده‌تر و شرایط ظهور حیات شود.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astronomical Journal منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------