رصد اولین بارش شهابی سال میلادی/ مهمترین رویداد نجومی دی ماه



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,بارش شهابی
کارشناس نجوم با بیان اینکه مهم ترین رویداد دی ماه بارش شهابی ربعی است که فردا رخ می دهد، گفت: اوج این بارش شهابی در ساعت ۱۶:۳۰ است که می توان ۱۱۰-۱۲۰بارش در ساعت را رصد کرد. 

احسان مهرجو در خصوص بارش شهابی ربعی به  مهر گفت: در تاریخ یکشنبه چهاردهم دی ماه (سوم ژانویه ۲۰۲۱ میلادی) اولین پدیده نجومی جذاب و قابل توجه در سال ۲۰۲۱ به وقوع می پیوندد.

 

وی با بیان اینکه این رویداد نجومی، بارش شهابی ربعی است، گفت: کانون این بارش شهابی در صورت فلکی ربع یا کوادرانت قرار دارد و این بارش، جز بارش های مهم و پر شهاب سال محسوب می شود.

 

کارشناس نجوم خاطر نشان کرد:  زمان بارش شهابی ربعی معمولا از ۱۳ تا ۱۷ دی است که اوج آن یکشنبه چهاردهم دی ماه خواهد بود.

 

مهرجو با اشاره به بازه زمانی بارش شهابی ربعی در مقایسه با بارش شهابی برساووشی گفت: بارش شهابی برساووشی بازه ای یک ماهه دارد ولی بارش شهابی ربعی ۴روزه است.

 

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود در بارش شهابی ربعی امسال ۱۱۰ تا۱۲۰ شهاب را در هر ساعت رصد کنیم.

 

وی با اشاره به شبهه هایی که در زمینه کانون بارش شهابی ربعی پیش از اینها به وجود آمده بوده افزود: کانون بارش شهابی ربعی «صورتک ربع » است اما در قدیم  علاوه بر صورت ربع، صورت فلکی گاوران یا عوّا نیز وجود داشت که امروزه این دو صورت فلکی، یک صورت فلکی قلمداد می شوند.

 

کارشناس نجوم اضافه کرد: اما همچنان بارش شهابی ربعی، بارش گاوران نیست و این کانون بارش شهابی همواره از قدیم  محل اختلاف نظر بوده است زیرا یک زمانی معتقد بودند که این بارش از دنباله دار «۹۶P» به جای مانده ولی در سال ۲۰۰۳ سیارکی به اسم « C/۱۴۹۱Y۱» کشف شد که به نظر می رسد این سیارک در مسیر این توده ذرات حرکت می کند.

 

وی ادامه داد: کمی پس از آن محققان متوجه شدند که این سیارک در مسیر توده ذرات منشا این بارش حرکت می‌کند. از آن پس فرض می‌شود که دنباله‌دار C/۱۴۹۱Y۱ پس از مدتی به یک سیارک بدل شده که بعدها با نام ۲۰۰۳EH۱ شناخته شده و این سیارک منشا این بارش است.

 

وی تاکید کرد: اما اکنون منشا این بارش شهابی را در هر صورت «صورتک ربع » می دانند.

 

مهرجو با بیان اینکه در تاریخ یکشنبه ۱۸:۳۰ شاهد اوج این بارش شهابی ربعی هستیم، گفت: اوج این بارش شهابی چهاردهم دی ماه است به طوریکه در این شب می توان ۱۱۰ شهاب در ساعت را  در شرایط  کاملا تاریک رصد کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------