احتمال وجود سیاراتی مشابه زمین در کهکشان راه‌ شیری



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,
آب مایع و جو دو پیش‌نیاز اصلی برای ایجاد حیات هستند اما سوال اینجاست چند سیاره در جهان این دو عنصر را دارند؟

به گزارش ایسنا، یافتن حیات در فضا کار آسانی نیست و ما قبلا آن را امتحان کرده‌ایم. تاکنون می‌دانیم زمین حیات دارد، محققان کمی در مورد اینکه چه چیزی برای تشکیل حیات لازم است گیج شده‌اند اما تقریبا همه‌ی آن‌ها موافقند که آب مایع و جو دو پیش‌نیاز اصلی برای ایجاد حیات هستند اما سوال اینجاست چند سیاره در جهان این دو عنصر را دارند؟

 

مطالعه‌ای که در مجله‌ی(Science Advances) منتشر شده به دنبال پاسخ این سوال است. محققان نحوه‌ی شکل‌گیری سیارات را براساس آنچه در مورد نحوه‌ی تشکیل زمین و سایر سیارات می‌دانیم شبیه‌سازی کردند. براساس این شبیه‌سازی و چند فرضیه در مورد موادی که به دور ستاره‌های کهکشان راه شیری می‌چرخند، محققان باور دارند زمین یکی از بسیار سیاره‌های کهکشان است که آب و قاره دارد که به این معناست که احتمال زیادی از وجود حیات در کهشکان ما وجود دارد.

 

آندرس یوهانسن(Anders Johansen) نویسنده‌ی اصلی این مقاله در بیانیه‌ای گفت: هنگامی که زمین یک درصد جرم کنونی‌اش را داشت با جذب سنگ‌ریزه‌هایی که سرشار از کربن و یخ بودند رشد کرد. زمین پس از آن بزرگ و بزرگ‌تر شد و بعد از گذشت پنج میلیون سال به اندازه‌ی امروزی رسید. در طول این مدت دمای سطح زمین به شدت بالا رفت و باعث تبخیر آب سنگ‌ریزه‌هایی شد که به سمت سطح زمین می‌آمدند. بنابراین امروز تنها ۰.۱ درصد سیاره زمین از آب تشکیل شده حتی با اینکه ۷۰ درصد سطح آن را آب پوشانده است.

 

براساس این اطلاعات محققان نحوه‌ی تشکیل جهان‌های اطراف ستاره‌های دیگر را شبیه‌سازی کردند. براساس مدل‌های کامپیوتری که محققان استفاده کردند، سیارات میزان یکسانی آب به صورت یخ در فرآیند تشکیل‌شان دریافت می‌کنند اینکه این یخ‌ها تبدیل به اقیانوس‌های بزرگ شود بستگی به فاصله‌ی آن سیاره با ستاره‌ی میزبان دارد.

 

با این حال اگر شرایط متفاوت شود و بعضی سیارات آب بیشتری دریافت کنند، سیاراتی که مثل زمین ترکیب مناسبی از آب و خشکی دارند کمی نایاب‌تر خواهند شد اما این همچنین به این معناست که حیات در اعماق اقیانوس‌های سیاره‌ای که آب بیشتری به نسبت باقی سیارات همان منظومه دارد نیز می‌تواند به وجود بیاید.

 

براساس مشاهدات دیگر ستاره‌ها به نظر می‌رسد موادی مشابه آنچه منظومه‌ی شمسی ما را تشکیل داده در اطراف ستاره‌های جدید وجود دارند. اینکه این مواد چگونه به هم می‌پیوندند احتمال تشکیل حیات را تقویت می‌کند یا کاهش می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------