پیام مخفی در چتر مریخ‌نورد "استقامت" کشف شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,چتر مریخ‌نورد
ناسا یک پیام رمزنگاری شده در چتر فرود مریخ نورد "استقامت" پنهان کرده بود که اکنون توسط کاربران اینترنت رمزگشایی شده است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، این کد در طرح رنگ قرمز و سفید چتری که مریخ‌نورد را به آرامی برای یک فرود مناسب به سمت سطح سیاره می‌آورد رمزنگاری شده بود.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,چتر مریخ‌نورد

به طور معمول این چتر توسط مردم عادی دیده نمی‌شود اما چتر "استقامت" ستاره‌ی اولین فیلم منتشر شده از فرود بر مریخ بود که توسط دوربین‌های روی مریخ‌نورد ثبت شده است.

 

در ابتدا کاربران اینترنت متوجه عجیب بودن طرح قرمز و سفید روی چتر شدند اگرچه که این خطوط راه‌راه هستند اما به طرز غیرمعمولی سازمان‌دهی شده‌ بودند. این موضوع مردم را به فکر فرو برد که آیا توضیح منطقی برای آن وجود دارد یا خیر.

 

تنها چند ساعت بعد از مشاهده آن، کاربران اینترنت علت را کشف کردند و فهمیدند این یک کد مخفی است که به آزمایشگاه پیشران جت ناسا مربوط می‌شود.

 

پس از انتشار عکس‌ها مشخص شد این خطوط احتمالا نوعی کد باینری(دودویی) هستند که در آن قرمز عدد یک و سفید عدد صفر را نشان می‌دهد. این کد می‌تواند اعداد یا حروف را به نمایش بگذارد همانطور که در رایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

هنگامی که این خطوط سفید و قرمز که در علم رایانه بیت نامیده می‌شوند تفسیر شوند و تبدیل به ۱۰ رقم شده و با عدد ۶۴ جمع شوند می‌توانند نشانگر یک حرف در زبان انگلیسی باشند. برای مثال اولین حرف ۰۰۰۰۰۰۰۱۰۰ یا عدد ۴ بود که در انگلیسی حرف D خواهد بود.

 

برخی از کاربران با تعبیر این خطوط به عنوان کدهای باینری (قرمز به عنوان یک و سفید به عنوان صفر) و در نظر گرفتن ۴ ردیف، این خطوط را رمزگشایی کرده و به عبارت زیر رسیده‌اند:

 

“Dare Mighty Things

۳۴°۱۱’۵۸” N 118°۱۰’۳۱” W” 

آبلا پاف(Abela Paf) اولین کسی بود که این کد را شکست و نتیجه کارش را در توییتر منتشر کرد او گفت که با کمک پدرش این کار را کرده است.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,چتر مریخ‌نورد

هنگامی که کد روی چتر شکسته شد جمله‌ی "جرات انجام کارهای بزرگ را داشته باش" به دست آمد. این یک جمله‌ی کلیدی آزمایشگاه پیشران جت ناسا نیز هست که روی دیوار اتاقی که هدایت‌گرها در آن ماموریت را دنبال می‌کردند نوشته شده بود.

 

همچنین تعدادی عدد دیده شد که نشان دهنده‌ی افرادی است که در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در کالیفرنیا کار می‌کنند.

 

ناسا پیش از این گفته بود که سرنخ‌هایی در این ماموریت پنهان است و یکی از مهندسان آن در طول پخش زنده هنگامی که در مورد چتر صحبت می‌کرد گفت رازهایی وجود دارند که منتظر کشف شدن هستند. همچنین شعار "جرات انجام کارهای بزرگ را داشته باش" در توییتر مریخ‌نورد بلافاصله بعد از فرودش منتشر شد.

 

اما با وجود این سرنخ‌ها آدام استلتزنر(Adam Steltzner) از مهندسان اصلی ماموریت "استقامت" از سرعت عمل مردم در شکستن این کد شگفت زده شده است.

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,چتر مریخ‌نورد

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,چتر مریخ‌نورد
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------