دانشمندان منبع آب مریخ را کشف کردند



  منبع آب مریخ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد آب مایع شور احتمالا در زیر یخ واقع در قطب جنوبی مریخ با وجود دمای پایین آن پنهان شده است. 

به نقل از دیلی تک، محقق این تحقیق معتقد است که وجود آب مایع پنهان شده در زیر یخ به ندرت مشاهده می‌شود. در واقع چنین دریاچه‌هایی در زیر یخچال‌های طبیعی در مناطق قطب شمال و قطب جنوب این سیاره وجود دارد. 

 

دکتر دیوید استیلمن، ژئوفیزیکدان موسسه تحقیقاتی جنوب غربی و از محققان مطالعه جدید انجام شده توسط گروهی ایتالیایی، اظهار کرد: دریاچه‌های آب مایع زیر یخچال‌های طبیعی در مناطق قطب شمال و قطب جنوب مریخ قابل مشاهده است.

 

وی توضیح داد: نمک‌های عجیب و غریبی که می‌دانیم در مریخ وجود دارد، ویژگی‌های شگفت‌انگیز «ضد یخ» دارد که به آب شور اجازه می‌دهد در دمای منفی ۱۰۳ درجه فارنهایت مایع باقی بماند. ما این نمک‌ها را در آزمایشگاه خود مورد مطالعه قرار دادیم تا بفهمیم چگونه به رادار پاسخ می‌دهد. 

 

طبق گزارش‌ها اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی انجام‌ شده توسط استیلمن از «انعکاس‌های درخشان عجیب» که توسط رادار صوتی زیرسطحی مدارگرد مارس اکسپرس(MARSIS) گرفته شده، پشتیبانی می‌کند.

 

استیلمن می‌گوید: همکاران ایتالیایی من قصد داشتند دریابند آیا داده‌های آزمایش آزمایشگاهی من از وجود آب مایع در زیر کلاهک یخی مریخ پشتیبانی می‌کند یا خیر.

 

نتایج این تحقیق نشان داد ما مجبور نیستیم دریاچه‌هایی از پرکلرات و آب نمک کلرید داشته باشیم بلکه این نمک‌ها می‌تواند بین دانه‌های یخ یا رسوبات وجود داشته باشد برای نشان دادن واکنش دی‌الکتریک قوی کافی است. این عملکرد شبیه به نحوه اشباع کردن دانه‌های شن و ماسه خط ساحلی در آب شور دریاست اما این‌ها در دمای منفی۱۰۳ درجه فارنهایت زیر یک مایل یخ در نزدیکی قطب جنوبی مریخ قرار دارد.

 

جستجوی آب در کیهان ریشه در جستجوی قابلیت سکونت بالقوه دارد زیرا تمام حیات شناخته شده به آب نیاز دارد.

 

استیلمن می‌گوید: جستجوی آب ما را به سمتی سرد سوق داده چون دریافتیم زندگی آنطور که می‌دانیم نمی‌تواند شکوفا شود اما هنوز هم این موضوع جالب است؛ چه کسی می‌داند که حیات فرازمینی چه مسیرهای تکاملی را طی کرده است؟

 

نتایج این تحقیق در Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------