شواهدی از فرسایش آب در مریخ



فرسایش آب در مریخ  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است محلی که مریخ‌نورد چینی ژورونگ در آن فرود آمده است باید باد و احتمالا فرسایش آب را تجربه کرده باشد که این امر شواهد بیشتری در مورد ویژگی‌های سطحی سیاره سرخ ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature Geoscience" منتشر شد. محققان در این مطالعه داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مریخ نورد ژرونگ در ۶۰ روز مریخی اول حضورش در مریخ که طی آن ۴۵۰ متر بر روی سطح این سیاره پیموده بود را تجزیه و تحلیل کردند.

 

تیمی از محققان به رهبری "دینگ لیانگ"(Ding Liang) از موسسه فناوری هاربین در شمال شرقی چین، پس از مطالعه صخره‌های سطحی که توسط دوربین‌های مریخ‌نورد تصویربرداری شده بود، دریافتند که خاک مریخ دارای قدرت تحمل و انسجام بالایی در برابر فرسایش بادی بوده است.

 

آنها همچنین مواردی مانند برآمدگی‌ها، سطوح ناهموار و دهانه‌های فرسایش یافته را شناسایی کردند که نشان می‌دهد این نواحی در معرض دوره‌های طولانی هوازدگی توسط باد بوده است. بر اساس این مطالعه، جدای از فرسایش بادی، محققان برخی بافت‌های سنگی را نیز مشاهده کردند که به نظر می‌رسد شواهدی از برهمکنش با آب شور باشد.

 

این مریخ نورد ساخت چین یک ربات شش چرخ خورشیدی با وزن ۲۴۰ کیلوگرم است. ژرونگ در ۱۵ مه ۲۰۲۱ بر روی یک ناحیه به نام  "یوتوپیا پلانیتیا"(Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد. از آن زمان، نمونه‌های سنگی سطحی را جمع‌آوری کرده و تصاویری را در حین کاوش در این سیاره ثبت کرده است. گرچه مریخ نورد ژورونگ برای یک ماموریت سه ماهه طراحی شده بود اما این مریخ نورد عملکرد خوبی داشت و توانست بیش از زمان مد نظر محققان در مریخ کاوش کند که این موضوع محققان را شگفت زده کرد.

 

برخی از دانشمندان معتقدند دشت یوتوپیا یک منطقه آتشفشانی با سن تخمینی بیش از ۳ میلیارد سال است و ممکن است در گذشته میزبان مقدار زیادی آب مایع یا یخ بوده باشد. طبق این مطالعه، همانطور که مریخ نورد ژورونگ به کاوش ادامه می‌دهد، می‌تواند به تایید فرضیه وجود یا عدم وجود اقیانوس در مریخ کمک کند.

 

محققان همچنین داده‌ها و تصاویر گرفته‌شده توسط ژرونگ را با سایر مریخ‌نوردان دیگر در این ناحیه مریخ، مانند وایکینگ لندر ۲ ناسا که در سال ۱۹۷۶ از دشت یوتوپیا بازدید کرد، مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند که محل فرود مریخ‌نورد چینی با سنگ‌ها و صخره‌های کوچک منحصربه‌فرد پرشده است که دید دانشمندان درباره ویژگی‌های زمین‌شناسی آن ناحیه را نسبت به ماموریت‌های پیشین گسترش می‌دهد.

 

به گفته محققان، یافته‌های این مطالعه می‌تواند بینش‌ بیشتری در مورد تاریخچه سطح این سیاره و تکامل دشت‌های نیمکره شمالی مریخ ارائه کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------