لحظه انفجار یک ستاره نوزاد



ستاره نوزاد ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ آژانس فضایی اروپا موفق به ثبت تصویری باشکوه از انفجار پرانرژی یک ستاره نوزاد شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، این ستاره بسیار جوان است و در مراحل اولیه تکامل خود قرار دارد. این انفجار( یک جت گازی رشته‌ای) با سرعت فراصوت در حال حرکت است.

 

برخورد این جت با مواد اطراف این ستاره شوک حرارتی ایجاد می‌کند که در نهایت به درخشش این انفجار منجر می‌شود. نتیجه این امر یک ساختار رنگارنگ باشکوه است که اخترشناسان آن را "اجرام هربینگ هارو"(Herbig–Haro object) می‌نامند و می‌توانید آن را در سمت راست و پایین تصویر مشاهده کنید.

 

جرمی که تلسکوپ فضایی هابل آن را ثبت کرده است، اچ‌اچ ۳۴(HH۳۴) نام دارد و در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از ما و در سحابی شکارچی واقع شده است.

 

داده‌های حاصل از این تصویر از مجموعه مشاهدات هابل از چهار جت درخشان که توسط "دوربین میدان باز ۳" ثبت شده، به دست آمده است. داده‌های حاصل از این تلسکوپ می‌تواند راه را برای مطالعات علمی تلسکوپ فضایی جیمزوب هموار کند.

 

 تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری جیمز وب در روز ۲۵ دسامبر(چهارم دی) پس از سال‌ها تاخیر به فضا پرتاب شد و در روز دوشنبه ۲۴ ژانویه(چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰)، به مدار مورد نظر خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ نقطه‌ای متعادل از نظر گرانشی است که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد. تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به گونه‌ای طراحی شده که قادر به رصد اجرام در نور مادون قرمز است. ما این پرتوها را به صورت گرما حس می‌کنیم بنابراین تمامی تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در دمای بسیار پایین کار کنند.

 

جیمز وب ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از هابل است. همچنین وب از نور فروسرخ استفاده می‌کند و دارای طول موج‌هایی است که می‌تواند از میان ابرهای غباری را که ممکن است از دید هابل که به نور مرئی متکی جا مانده باشد نیز گذر کند. وب باید عمیق‌تر از پیش کیهان را رصد کند و کهکشان‌هایی را که پس از بیگ‌بنگ شکل گرفتند، شناسایی کند. شناسایی این کهکشان‌ها به دلیل دور دست بودن و نور کم برای هابل چندان امکانپذیر نیست.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------