کشف امواج عجیب در خورشید



  امواج عجیب در خورشید   ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
نوع عجیبی از امواج خورشیدی کشف شده است که از طریق پلاسمای سازنده خورشید به سمت عقب حرکت می کند. 

به گزارش مهر به نقل از نیوساینتیست، ۳ مکانیزم احتمالی برای توضیح این امواج وجود دارد که البته هیچ کدام از آنها با داده‌های به دست آمده همخوانی ندارد. بنابراین وجود امواج یک راز باقیمانده است.

 

کریس هانسون در دانشگاه نیویورک واقع در ابوظبی در امارات متحده عربی و همکارانش این امواج را رصد کرده اند که امواج گردابی رتروگراد با فرکانس بالا(high-frequency retrograde vorticity waves) نامیده می‌شود. این کشف با توجه به اطلاعات جمع آوری شده طی چند دهه در تلسکوپ‌های زمینی و فضایی انجام شده است. امواج مذکور(HFR) از گروه‌هایی از گرداب‌های کوچک تشکیل می‌شوند که در جهت مخالف چرخش خورشید به دور این ستاره حرکت می‌کنند.

 

با این حال، گرداب‌ها سه برابر سریع‌تر از سایر امواج مشابه به دور خورشید حرکت می‌کنند. سرعت حرکت آنها بیشتر از آن چیزی است که بتوان با هر یک از مدل‌های حرکت پلاسما در خورشید توضیح داد.

 

محققان سه توضیح احتمالی را آزمایش کردند: اینکه امواج توسط میدان‌های مغناطیسی در خورشید ایجاد شده اند، آنها از امواج دیگری در خورشید به نام امواج گرانشی پدید می آیند یا اینکه آنها به دلیل فشرده سازی پلاسما به وجود آمده اند. هیچ یک از این ایده‌ها با داده‌ها مطابقت ندارد.

 

هانسن در این باره می‌گوید: کشف امواجی که هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد، هیجان انگیز و جذاب است زیرا چالش اصلی اکنون توضیح ماهیت آنها است.

 

ممکن است نوع مشابهی از موج در اقیانوس‌های زمین وجود داشته باشد. این امواج Rossby نامیده می‌شوند و با سرعتی بسیار بیشتر از آنکه محققان قادر به توضیح باشند، حرکت می‌کنند.

 

به گفته هانسون ممکن است ترکیبی از مغناطیس، گرانش و فشردگی باعث ایجاد این امواج شود. او می‌گوید: «تصور سناریویی که در آن یکی از این توضیحات نقشی در افزایش سرعت نداشته باشد، بسیار دشوار است.

 

محققان نتوانستند مکانیسم قابل قبول دیگری را بیاندیشند و امیدوارند که مدل‌سازی دقیق‌تر بتواند این امواج عجیب را در آینده توضیح دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------