بذرهای فضایی به زمین رسیدند



 بذرهای فضایی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
چندی پیش فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ پس از شش ماه فعالیت در ایستگاه فضایی چین به زمین بازگشتند اما نکته جالبی که در رابطه با این سفر وجود داشت این بود که فضانوردان پیش از سفر بذر چندین گیاه را نیز با خود به فضا برده بودند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، علاوه بر سه فضاورد چینی، بذر چندین گیاه دارویی استان یوننان، برنج، قارچ خوراکی و علوفه نیز در این سفر شش ماهه فضایی حضور داشتند.

 

به گفته "یانگ هونگشان"(Yang Hongshan) کارشناس آکادمی علوم کشاورزی چین، این دانه‌ها که توسط سازمان‌های مختلف مانند دانشگاه کشاورزی چین و اتحاد نوآوری صنعت پرورش فضایی ارائه شده بود برای اهداف متفاوتی با تمرکز بر تحقیقات اساسی یا پرورش استفاده خواهند شد.

 

یانگ گفت موسسه دامپروری و علوم دارویی لانژو ۱۵۸ گرم بذر را با فضاپیما شنژو-۱۳به فضا فرستاد. این ۲۱ بذر شامل دانه‌های جو دوسر، یونجه، شبدر قرمز و انواع دیگری از بذرها بودند.

 

بذرها با دقت انتخاب شدند تا اطمینان حاصل شود که می‌توان آنها را پس از بازگشت به زمین به طور معمول کشت کرد.

 

یانگ گفت: با توجه به اهداف اصلاحی، ما با دقت گونه‌های بذری را انتخاب کردیم که غنی از پروتئین باشند و بتوانند در شرایط سخت محیطی مقاومت کنند.

 

در سفر فضایی، بذرهای گیاهان در معرض تشعشعات کیهانی و ریزگرانش قرار می‌گیرند که این امر به جهش‌های ژنتیکی منجر می‌شود. سفر در فضا مرحله مهمی از پرورش فضایی است و به دنبال آن آزمایش‌های پرورشی روی زمین انجام می‌شود.

 

وی افزود، آزمایشات میدانی بذر یونجه که توسط شنژو-۱۳ به فضا حمل شد، امسال یا سال آینده انجام خواهد شد.

 

یونجه که عملکرد و پروتئین بالایی دارد و می‌تواند در شرایط مختلف محیطی زنده بماند برای دامپروری و امنیت غذایی کشور مهم هست. چین سالانه به شش میلیون تن یونجه برای تغذیه دام نیاز دارد و در حال حاضر یک سوم آن وارداتی است.

 

وانگ گفت: همکاری با پروژه‌های هوافضا و حمل بذر یونجه به فضا روند پرورش آن را بسیار تسریع می‌کند.

 

"شنژو-۱۳" آخرین ماموریت سال گذشته میلادی برای ساخت ایستگاه فضایی بود که در روزهای گذشته فضانوردان آن به زمین بازگشتند. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد.

 

چینی‌ها قصد دارند در مجموع شش فضانورد را طی ماموریت‌های "شنژو-۱۴" و "شنژو-۱۵" به ایستگاه فضایی "تیانگونگ" بفرستند. "هائو چون"(Hao Chun)، رئیس آژانس فضایی سرنشین‌دار چین اخیرا و پس از بازگشت فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ در یک نشست خبری، گفت: خدمه ماموریت "شنژو-۱۴" متشکل از سه فضانورد خواهد بود و آنها از مرکز پرتاب ماهواره "جیوچوان" در شمال غربی چین در ماه ژوئن به تیانگونگ خواهند رفت و به مدت شش ماه در آنجا کار خواهند کرد.

 

چین قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ ساخت ایستگاه فضایی خود را در مدار به پایان برساند.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------