کشف غیرمنتظرۀ ابزار 9 هزارساله در لانۀ خرگوش‌های وحشی



لانۀ خرگوش‌های وحشی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
در داستان «آلیس در سرزمین» عجایب، آلیس بعد از وارد شدن به لانۀ خرگوش، با دنیایی از عجایب رو به رو می‌شود؛ اما در سال 2021 وقتی دو نگهبان محیط زیست به سراغ لانۀ خرگوش‌ها در یک جزیرۀ ولزی رفتند، این داستان عجیب به نوعی واقعیت پیدا کرد!

به گزارش فرادید، محققانی که زندگی ماقبل تاریخ را در کشور ولز مطالعه می‌کنند در سال 2021 به کشف مهمی دست پیدا کردند که به لطف یک عامل کاملا غیرمنتظره حاصل شده بود: خرگوش‌ها!

 

آنطور که نشریۀ گاردین در آن سال گزارش داد، خرگوش‌های ساکن جزیره اسکوکولم (Skokholm) هنگامی که مشغول حفر لانه در دو مایلی ساحل جنوب غربی شهرستان پمبروکشایر بودند، دو ابزار سنگی مربوط به عصر حجر و همچنین خرده‌های سفال اوایل عصر برنز را بیرون آورده بودند.

 

لانۀ خرگوش‌های وحشی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

ریچارد براون و ژیزل ایگل، متخصصان پرندگان دریایی که به عنوان نگهبان این جزیره غیرمسکونی کار می‌کنند، اشیاء را به طور تصادفی مشاهده کردند و عکس‌هایی از آنها را برای محققان باستان‌شناسی ارسال کردند. اندرو دیوید، متخصص ابزارهای ماقبل تاریخ، با نگاهی به تصویر یکی از آثار باستانی، آن را یک نوع تبر سنگی حدودا 6 تا 9 هزار ساله تشخیص داد که احتمالاً برای ساختن قایق‌های پوشیده از پوست و یا شکستن صدف‌ها استفاده می‌شده است.

 

دیوید گفت: «اگرچه این نوع ابزارها در مکان های ساحلی در سرزمین اصلی پمبروکشایر و کورنوال و همچنین در اسکاتلند و شمال فرانسه به خوبی شناخته شده‌اند، اما این اولین نمونه کشف شده در اسکوکولم است و اولین مدرکی است که نشان می‌دهد که این جزیره در اواخر دورۀ میان‌سنگی ساکنانی داشته است».

 

لانۀ خرگوش‌های وحشی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

علاوه بر ابزار سنگی، تکه‌های یک ظرف سفالی با دیواره‌های ضخیم نیز در بین یافته‌های خرگوش‌ها وجود داشته‌اند! این ظرف احتمالاً حدود 3750 سال پیش به‌عنوان کوزه‌ای برای سوزاندن مرده استفاده می‌شده است. مانند ابزار سنگی، این تکه‌های سفال نیز اولین مصنوعات از نوع خود هستند که در جزیره یافت می‌شوند.

 

اسکوکولم معمولاً پذیرای تعداد کمی از بازدیدکنندگان است که علاقه‌مند به تجربه طبیعت بکر هستند، اما در طول دوران همه‌گیری کرونا، براون و ایگل تنها انسان‌های جزیره بوده‌اند. این دو یک وبلاگ دارند که در آن مشاهدات حیات وحش و سایر اتفاقات از جمله یافتۀ جالب مربوط به لانۀ خرگوش‌ها را ثبت می‌کنند.

 

بین قرن‌های 14 و 16، این جزیره به عنوان مزرعه خرگوش عمل می‌کرد؛ این یک استفاده رایج قرون وسطایی از جزایر کوچک بود، جایی که می‌شد خرگوش‌ها را برای استفاده از خز و گوشت آن‌ها پرورش داد.

 

توبی درایور، باستان‌شناس کمیسیون سلطنتی ولز می‌گوید که به نظر می‌رسد خرگوش‌ها به پشتۀ تدفینی اولیه مربوط به عصر برنز برخورد کرده‌اند؛ پشته‌ای که به نوبۀ خود بر روی که بر روی یک مکان قدیمی‌تر سکونت شکارچی‌گردآورندگان عصر حجر بنا شده بود.

 

لانۀ خرگوش‌های وحشی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------