ساندویچ پانل راهکاری مدرن برای ساخت و ساز



ساندویچ پانل

 

ساندویچ پانل (به انگلیسی:Sandwich Panel) یا پانل ساندویچی نوعی مصالح ساختمانی مدرن است ؛ ساختار ساندویچ پنل متشکل از سه لایه اصلی که شامل : ورق + فوم + ورق است. در ادامه به بررسی دقیق پانل‌ساندویچی می‌پردازیم.

 

تکنولوژی و ساختار ساندویچ پانل

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و این موضوع در صنعت ساخت و ساز هم قابل مشاهده است ، ظهور مصالح ساختمانی جدید مانند ساندویچ پانل سبب شده تا سرعت و کیفیت سازه نهایی بالا برود.

 

ویژگی ساندویچ پانل

ویژگی های اصلی در ساندویچ پانل شامل عایق صدا ، برودت و مقاومت بالا در برابر زلزله است. که به نوع فوم(هسته) و جنس ورق پانل بستگی دارد که در ادامه به معرفی اجزا پانل می‌پردازیم.

 

جنس ورق (عایق بیرونی)

ورق برای بالا بردن سختی یا مقاومت پانل کاربرد دارد ، انواع ورق استفاده شده برای پوشش زیر و روی پانل شامل موارد زیر است :

 

• آلومینیوم

گالوانیزه

• آلوزینک

 

ورق زیر و رو در ساختار ساندویچ پانل وظیفه حفاظت از هسته (فوم) را برعهده دارد. ورق، هسته یک سازه پانلی را در برابر عوامل طبیعی مثل باد ، باران ، برف و حشرات حفظ می‌کند. مقاومت ورق به کار رفته وابسته به ضخامت و کیفیت نوع ورق است.

 

ضخامت ورق

ضخامت انواع ورق رو و زیر ساندویچ پانل دو اندازه کلی دارد:1-ضخامت 0.5 میل 2-ضخامت 0.4 میل که با توجه به نیاز سازه و پروژه قابل تهیه و تولید است.

 

رنگ ورق

از عوامل دیگر که سبب بروز انواع در بخش ورق پنل می‌باشد رنگ بندی یا رال رنگ ساندویچ پانل است، رنگ بندی ورق با توجه به سلیقه قابل انتخاب است که شامل رنگ های اصلی می‌باشد.

 

فوم یا هسته

در بخش میانی شاهد فوم عایق هستیم این فوم که به آن در اصطلاح عامیانه هسته نیز می‌گویند دارای خواص و ویژگی های اصلی در پانل است حفظ هسته عایق از عوامل خارجی و داخلی بسیار مهم و حیاتی است ، خصوصیات یک سازه ساخته شده با پانل در اصل وابسته به هسته میانی آن می‌باشد.

 

ضخامت و نوع فوم عایق

ضخامت فوم و نوع فوم از عوامل اصلی اعتبار سنجی در این بخش است ، ویژگی های اصلی یک پانل ساندویچی در فوم به کار رفته است؛ فوم عایق پنل دارای انواع مختلف است که در ادامه به معرفی انواع آن می‌پردازیم.

 

ضخامت فوم

ممکن است با توجه به کاربری ساختمان یا سازه و شرایط آب و هوای محیط نوع ضخامت فوم پانل از 2 سانتی متر تا 20 سانتی متر متغیر باشد؛ ضخامت پنل با فرمول و بررسی عوامل مختلف توسط متخصصین این حوزه محاسبه می‌شود.

 

نوع فوم

فوم به کار رفته در هسته پنل ساندویچی انواع مختلف دارد که نوع انتخابی آن وابسته به سه عامل اصلی است 1-سازه  2-محیط جغرافیایی منطقه 3-کاربری است. انواع فوم شامل موارد زیر است:

 

1. پلی اورتان

2. اکس پی اس

3. پشم سنگ

4. پلی استایرن

 

مزایا ساندویچ پانل

به طور کلی یک مصالح مدرن از ویژگی های عالی برخوردار است این موضوع در ساندویچ پانل و انواع آن صادق است که شامل موارد زیر می‌باشد:

 

• مقاومت بالا

• سرعت در ساخت

• قیمت پایین نسبت به دیگر مصالح

• طول عمر 

• نصب آسان

• تنوع محصول

• کاربرد در انواع سازه

• دارای مدل سقفی برای پوشش سقف

• دارای مدل دیواری برای پوشش دیوار

• ضد زلزله

• دوست دار محیط زیست و بازگشت پذیر

 

چرا ساندویچ پانل راهکاری مدرن محسوب می‌شود؟

ساندویچ پانل دوست دار محیط زیست

 

در پاسخ به این سوال و به صورت جمع بندی به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

1. کارایی انرژی: ساندویچ پانل دارای لایه‌های عایق است که عملکرد حرارتی و صوتی بالایی دارد، به ما کمک می‌کند تا انرژی را به طور بهینه مصرف کنیم. این ویژگی موجب کاهش هزینه‌های انرژی و ارتقاء پایداری محیط زیستی می‌شود.

 

2. کاربرد گسترده: ساندویچ پانل‌ در ساختمان مسکونی، تجاری، صنعتی و حتی در برخی از بخش‌های صنایع دیگر نظیر خودروسازی و هوافضا به کار می‌روند. این گستردگی کاربردها نشان از ارزش و کارایی پانل دارد.

 

3. سرعت ساخت: استفاده از ساندویچ پانل به دلیل قابلیت سریع ساخت و نصب، زمان ساخت ساختمان‌ها را به صورت چشم گیر کاهش می‌دهد. این امر به زمان و هزینه‌های مرتبط با ساخت و ساز کمک بسیاری می‌کند.

 

4. وزن کم و استحکام بالا: با وجود وزن سبک، ساندویچ پانل دارای استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه و نیروهای خارجی است که موجب ساخت ساختمان‌هایی با عمر طولانی و سازگار با محیط زیست می‌شود.

 

5. دوست دار محیط زیست: مصرف مواد کمتر، قابلیت بازیافت بالا و کاهش مصرف انرژی در فرآیند تولید، ساندویچ پانل را به یک راهکار محیط‌زیستی تبدیل کرده است.

 

6. تنوع پذیری در طراحی و ساخت: به دلیل تنوع در ابعاد، ضخامت، و انواع عایق‌ها و پوسته‌های خارجی، انعطاف زیادی در طراحی ساختمان به وجود می‌آورند.

 

کاربرد ساندویچ پانل

با توجه به انواع مختلف و ویژگی های منحصر به فرد آن ساندویچ پنل دارای کاربرد های مختلف زیر است:

 

1. سازه های صنعتی (پناهگاه، سالن ورزشی، اتاق تمیز، سردخانه، تاسیسات نظامی و انواع سوله)

 

2. ساختمان مسکونی (ساخت ویلا ، عایق بندی دیوار و سقف، پارتیشن داخلی)

 

3. ساختمان تجاری (مراکز خرید، دفاتر، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های اداری)

 

4. خودروسازی (بدنه خودرو اتوبوس ، ون و انواع اتاق حمل بار کامیون)

 

5. سازه‌های فضای باز (سایبان، پارتیشن خارجی، سقف گاوداری و پارکینگ)

 

نصب ساندویچ پانل

برای نصب ساندویچ پانل نیاز است که ابتدا اطلاعات کافی در مورد پانل داشته باشید سپس اقدام به نصب نمایید ، لازم به ذکر است نصب پانل یک کار فنی می‌باشد که نیاز به نیروی متخصص و خبره در این زمینه به عنوان نصاب ساندویچ پانل می‌باشد.

 

هزینه نصب ساندویچ پانل به مراتب نسبت به ساخت سازه با مصالح دیگر ارزان تر است همچنین سرعت اجرایی ساخت یک سازه با پانل در نصب بسیار بالا است.

 

انواع برند ساندویچ پانل

تولیدی ساندویچ پانل

 

برند های مختلفی در بازار داخلی ایران فعالیت دارند که اقدام به تولید انواع ساندویچ پانل می‌کنند ، شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند دارای استاندارد های لازم و همچنین کیفیت عالی پانل هستند برخی از تولید کنندگان ساندویچ پانل در ایران عبارتند از:

 

• کیان پانل

• مرکز پانل

• ماموت

• آسیا

• کبیر

 

بهترین برند ساندویچ پانل کدام است؟

سوالی که ممکن است برای مهندسان و افرادی که به دنبال خرید پانل هستند پیش آید انتخاب شرکت تولید کننده در بین تولیدکنندگان موجود است ، در این مورد باید به سابقه شرکت تولیدی و پروژه های موفق انجام شده آن اشاره کرد که دو عامل اصلی محسوب می‌شود.

 

راهنمای خرید ساندویچ پانل

پس از انتخاب نوع ساندویچ پنل و شرکت تولیدکننده برای داشتن یک خرید موفق نیاز است که با یک مهندس با سابقه در حوزه ساندویچ‌پنل صحبت کنید با توجه به تحقیقات صورت گرفته گروه مرکز پانل ایران با داشتن مهندسین با سابقه و خبره در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا خریدی موفق و عالی داشته باشید ، رضایت کاربران در سرتاسر ایران از این مجموعه نشان دهنده کیفیت بالا خدمات ارائه شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024