شامپانزه‌های جوان ریسک‌پذیرتر از مسن‌ها هستند



شامپانزه‌ ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
مطالعات نشان می‌دهد که شامپانزه‌های جوان ریسک‌پذیرتر از شامپانزه‌های مسن هستند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، والدین نوجوانان ممکن است با سرکش بودن آنها آشنا باشند اما اکنون مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که تنها نوجوانان انسان نیستند که طغیان می‌کنند.

 

محققان دانشگاه «میشیگان» نشان داده‌اند که شامپانزه‌های نوجوان نیز ریسک‌پذیری بیشتری دارند و بیشتر از شامپانزه‌های مسن‌ پرخاش می‌کنند.

 

در این مطالعه به بررسی ۴۰ شامپانزه نیمه آزاد و وحشی از پناهگاه شامپانزه چیمپونگا(Tchimpounga) در جمهوری کنگو پرداخته شد.

 

الکساندرا روزاتی(Alexandra Rosati) محقق اصلی این مطالعه و استاد روانشناسی و انسان شناسی در دانشگاه میشیگان، می‌گوید: شامپانزه‌های نوجوان به نوعی با طوفان روانی مشابه نوجوانان انسان روبرو هستند.

 

شامپانزه‌ها می‌توانند تا ۵۰ سال عمر کنند، بنابراین سال‌های نوجوانی آنها بین سنین هشت تا ۱۵ سالگی است.

 

شامپانزه‌ها نیز مانند انسان‌ها در طول سال‌های نوجوانی تغییرات سریعی در سطح هورمون‌ها دارند که باعث می‌شود دوستی‌های جدیدی با همسالان خود برقرار کنند و علاوه بر آن هورمون‌ها باعث افزایش پرخاشگری و رقابت برای کسب موقعیت اجتماعی در آنها می‌شود.

 

در این مطالعه که در مجله «Experimental Psychology: General» منتشر شده است، دو آزمایش پاداش غذایی بر ۲۱ شامپانزه نر و ۱۹ شامپانزه ماده در سنین مختلف انجام شد.

 

شامپانزه‌ها برای دریافت خوراکی باید داوطلبانه در تعدادی بازی شرکت می‌کردند.

 

اولین آزمایش با حضور شامپانزه‌های نوجوان و بالغ انجام شد که با دو ظرف مواجه شدند.

 

یک ظرف پر از بادام زمینی بود. بادام زمینی غذایی است که شامپانزه‌ها تا حدودی دوست دارند. در حالی که در ظرف دیگر یک غذای ناپسند به طور مثال یک تکه خیار یا یک غذای مورد علاقه برای مثال یک تکه موز پنهان شده بود.

 

در این بازی شامپانزه‌ها می‌توانستند با خیال راحت ظرف بادام زمینی را بردارند یا شانس خود را به امید پیدا کردن موز امتحان کنند.

 

این آزمایش چندین بار انجام شد و طی آن محققان واکنش‌های احساسی شامپانزه‌ها و همچنین صدای آنها را ضبط کردند. این صداها شامل صدای ناله، جیغ، کوبیدن روی میز یا خاراندن خود بود. نمونه‌های بزاق نیز برای ردیابی سطح هورمون‌ها برداشته شد.

 

نتایج نشان داد که شامپانزه‌های نوجوان بیشتر از شامپانزه‌های بالغ ریسک می‌کنند. شامپانزه‌های جوان به رغم انتخاب پر ریسک‌تر واکنش منفی مشابه شامپانزه‌های بالغ نسبت به دریافت خیار نشان دادند.

 

دور دوم آزمایش، رضایت با تاخیر را مورد بررسی قرار داد و در آن از آزمون معروف مارشمالو الگوبرداری شد، که در آن به کودکان گفته می‌شود که می‌توانند یک مارشمالو که درست رو به روی آن‌ها قرار دارد را بلافاصله بخورند یا مدت زمانی را صبوری کنند تا سه مارشمالو دریافت کنند.

 

به شامپانزه‌ها یک تکه موز داده شد که می‌توانستند فوراً آن را بخورند یا یک دقیقه منتظر بمانند تا سه تکه موز دریافت کنند.

 

آمار همه شامپانزه‌هایی که در این آزمایش شرکت می‌کردند در انتخاب رضایت با تاخیر مشابه بود، این در حالی است که تحقیقات قبلی نشان داده نوجوانان انسانی عجول‌تر هستند و بنابراین احتمال دریافت پاداش فوری توسط آنها بیشتر است.

 

پروفسور روزاتی می‌گوید: تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که شامپانزه‌ها در مقایسه با حیوانات دیگر کاملاً صبور هستند و مطالعه ما نشان می‌دهد که توانایی آنها برای به تاخیر انداختن رضایت‌مندی بر خلاف انسان‌ها در سنین نوجوانی کامل شده است. با این وجود، شامپانزه‌های نوجوان در مقایسه با بزرگ‌ترهایشان در طی یک دقیقه انتظار بیشتر عصبانی می‌شوند.

 

تحقیقات قبلی پروفسور روزاتی در مورد نحوه تغییر شخصیت شامپانزه‌ها با افزایش سن، نشان می‌دهد که این حیوانات با افزایش سن نسبت به دوستان خود گزینشی‌تر عمل می‌کنند.

 

این مطالعه در طول دو دهه انجام شد و در آن تعاملات ۲۱ شامپانزه نر در محدوده سنی ۱۵ تا ۳۸ سال مشاهده شد.

 

براساس این مطالعه، شامپانزه‌های مسن‌تر مانند انسان‌ها ترجیح می‌دهند در کنار دوستان ثابت خود باشند و زمان کمتری را برای یافتن دوستان جدید صرف کنند.

 

شامپانزه‌های نر سالخورده در مقایسه با شامپانزه‌های جوان دوستی دوجانبه و مثبت بیشتری دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------