کشف تندیس غیرعادی یک خدای رومی در انگلستان



کشف تندیس غیرعادی یک خدای رومی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
.کاوش‌های اخیر منجر به کشف یک سکونتگاه رومی باستان در انگلستان شد که قبلاً ناشناخته بود. غغیرعادی‌ترین یافتۀ باستان‌شناسان در این سکونتگاه سر یک تندیس گِلی از خدای رومی مرکوری بود که از جهات مختلف با مجسمه‌های شناخته شدۀ قبلی متفاوت است.
 سر یک تندیس سفالی از خدای رومی موسوم به مِرکوری در کِنت انگلستان کشف شده است. باستان‌شناسان می‌گویند بدن این تندیسه‌ی ۲۰۰۰ ساله هیچ کجا یافت نشد. ناتالی کوهن، باستان‌شناس مؤسسه خیریه حفاظت از بنیاد ملی می‌گوید: «برخورد با سر تندیس مِرکوری از جنس رس سفید بسیار نادر است. سر این تندیسه که تنها پنج سانتی‌متر ارتفاع دارد، به وضوح به‌عنوان مرکوری با سرآذین بالدارش قابل‌مشاهده است.
 
به گزارش فرادید، مِرکوری (Mercury) خدای رومی امور مالی، سفر، نیرنگ و تجارت است (همتای یونانی او هِرمِس است که به عنوان پیام‌آور خدایان شناخته می‌شود). 
 
کشف تندیس غیرعادی یک خدای رومی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
محققان این دست‌سازه را در اِسمال‌هایت پلِیس، یک سایت باستان‌شناسی نزدیک رودخانه Rother که مرکز مهم کشتی‌سازی سلطنتی انگلیس در قرون وسطی بود، یافتند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد این مکان محل سکونت رومی‌ها بین قرن اول و سوم نیز بوده است. کوهن می‌گوید: «با اینکه این منطقه فقط یک شهرک کوچک بندری بود، در زنجیره تدارکات برای صادرات چوب و آهن به خارج از جنوب شرقی انگلستان و واردات مواد از این قاره حیاتی بود». 
 
کوهن می‌گوید تیم او علاوه بر این تندیسه، «کاشی‌هایی با علامت ناوگان رومی Classis Britannica، سرامیک‌هایی از جمله یک گلدان دست‌نخورده و شواهد ساختمان‌ها، مشخصه‌های مرزی و گودال‌هایی یافته که سرنخ‌های وسوسه‌انگیز از طبیعت این جامعه کنار رودخانه هستند.» 
 
از این گنجینه‌ی مصنوعات، مجسمه مرکوری بسیار غیرمعمول است. لورا گِگِل گزارش می‌دهد که معمولاً وقتی رومی‌ها تندیسه‌های خدایان را می‌ساختند، از فلز استفاده می‌کردند، اما این تندیسه از گل سفید ساخته شده، همان نوع گل سفید که بعداً از آن برای قالب‌گیری پیپ‌های تنباکو استفاده شد. این ماده عمدتاً در گُل باستان (فرانسه امروزی) تولید میشد و کمتر از ده تندیسه رومی از جنس گل سفید در بریتانیای رومی کشف شده است. 
 
کشف تندیس غیرعادی یک خدای رومی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
کارشناسان یک گلدان رومی مربوط به قرن اول را که در کنت انگلستان یافت شده، کنار هم می‌گذارند
 
این واقعیت که این تندیسه، یک خدای مرد را به تصویر می‌کشد هم غیرمعمول است، چون بیشتر تندیسه‌های دیگر، خدایان زن مانند ونوس، الهه عشق هستند. این تندیسه بازتاب نقش محوری مذهب در زندگی روم باستان است. 
 
متیو فیتوک، کارشناس تندیسه‌های سرامیکی در بریتانیای رومی می‌گوید: «تندیسه‌های گل سفید را معمولاً اشخاص برای اعمال مذهبی خصوصی در زیارتگاه‌های خانگی و گاهی در معابد و گورهای کودکان بیمار استفاده می‌کردند.» 
 
محققان بر این باورند که تندیسه کامل، زمانی خدای رومی را در حالت ایستاده به تصویر می‌کشیده، ملبس به یک شنل کوتاه یا برهنه در حالی که عصایی به نام کادوسیوس با دو مار مارپیچ اطراف آن در دست داشته است. 
 
محققان نمی‌توانند با اطمینان بگویند چرا مجسمه شکسته شده، هرچند می‌گویند ممکن است به اشتباه شکسته نشده باشد. 
 
فیتوک می‌افزاید: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این قطعات به دلیل شکسته شدن اتفاقی دور انداخته نشدند، بلکه شکستن عمدی سر تندیسه‌ها یک عمل آیینی مهم بوده، در حالی که تندیسه‌های کامل معمولاً در گورها یافت می‌شوند.»
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------