کشف جنگلی سرسبز در یک فروچاله به عمق ۲۰۰ متر



  کشف جنگلی سرسبز ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

تصور کنید در یک حفره عمیق ۲۰۰ متری بزرگ پایین بروید و جنگلی پر از درختچه‌ها تا شانه‌هایتان پیدا کنید.

 

چیز فانتزی‌واری به نظر می‌رسد، اما این کشف تازه گروهی از غارشناس‌های چینی بوده است. در طی یک سفر هیجان انگیز در منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ در جنوب چین، این گروه یک فروچاله بزرگ با ورودی‌های متعدد را کاوش کردند و به این یافته جالب رسیدند.

 

این تیم از موسسه زمین شناسی کارست سازمان زمین شناسی چین گفته که این گودال۳۰۰ متر عرض دارد.

 

این تنها یکی از ۳۰ فروچاله غول پیکر کشف شده در این شهر است.درخت‌های متعدد قدیمی در این فروچاله شاخه‌هایشان به سمت نور در ورودی غار رشد کرده بود.

 

چرا این فروچاله‌های غول‌پیکر ایجاد می‌شوند و چرا شهر لی چین مملو از آن‌ها است؟ برای یافتن پاسخ، باید درباره توپوگرافی منطقه بیشتر بدانیم.

 

«کارست پدیده خوردگی و انحلال توده‌سنگ‌های کربناته از قبیل آهک، سنگ گچ و دولومیت است. این پدیده در سایر سنگ‌های انحلال‌پذیر مانند سنگ‌های سولفاته و کلروره نیز اتفاق می‌افتد. کارست در سنگ‌های آواری هم دیده می‌شود. برای مثال ماسه‌سنگ‌ها و کنگلومراهای دارای سیمان کربناته یا سولفاته تحت تأثیر انحلال کارستی خواهند شد.

 

کارست پدیده‌ای در پوسته زمین است که آثار آن به صورت اشکال مختلف از قبیل حفره‌ها و غارها، در سطح و در زیر سطح وجود دارد. علت ایجاد آن به وجود شکستگی‌ها و قابلیت انحلال توده‌سنگ مربوط می‌شود که در نتیجه آن یک سیستم آب زیرزمینی می‌تواند شکل بگیرد؛ بنابراین شکل‌گیری یک سیمای کارستی در گرو وجود دو عامل است:

 

توده سنگ قابلیت انحلال داشته باشد

زمینه تشکیل یک سیستم جریان آب زیرزمینی فراهم گردد.

تقریباً ۲۷٪ پوسته زمین از کارست تشکیل شده‌است.»

 

در جنوب چین، شرایط برای ایجاد برای فروچاله های غول پیکر وجود دارد. در واقع، زمین کارست گوانگشی یکی از دلایل اصلی ثبت آن به همراه چندین استان دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو است. در مورد این فروچاله خاص، دانشمندان امیدوارند که حتی برخی از گونه‌های گیاهی ناشناخته را در جنگل پیدا کنند.

 

در زبان ماندارین، به فروچاله‌ها tiankeng می‌گویند که به «گودال بهشتی» ترجمه می‌شود و دراین مورد این جنگل بی‌نظیر، با مفهوم این واژه کاملا هماهنگ و منطبق است.

 

  کشف جنگلی سرسبز ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

  کشف جنگلی سرسبز ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

  کشف جنگلی سرسبز ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

  کشف جنگلی سرسبز ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

 تابناک باتو /یک پزشک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------