حقایقی درباره یکی از نخستین دانشمندان ناشناخته زن جهان



"لائورا باسی"(Laura Bassi) شاید امروزه به خوبی شناخته نشده باشد، اما در زمان خودش او یک دانشمند و فیلسوف بسیار معتبر و تأثیرگذار بود. لائورا باسی یا لائورا ماریا کاترینا باسی(Laura Maria Caterina Bassi) دانشمند ایتالیایی بود که در قرن هجدهم می‌زیست. از همه مهم‌تر او جزو نخستین زنانی بود که موفق به اخذ مدرک دکترا شد و اولین استاد زنی بود که در یک دانشگاه اروپایی به این سمت منصوب شد. 

به گزاش ایسنا، لائورا باسی در سال ۱۷۱۱ در شهر بولونیا چشم به جهان گشود و به دستور پدر وکیل ثروتمندش تحصیلات خود را در خانه ادامه داد. باسی در سال‌های تحصیل در خانه، علاقه زیادی به علم داشت و بعدها توسط خانواده و دوستانش برای ادامه تحصیل در دانشگاه مورد تشویق قرار گرفت.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,دانشمندان ناشناخته زن

در سنین بسیار جوانی استاد شد

باسی در سال ۱۷۳۲ به عنوان استاد فیزیک دانشگاه بولونیا منصوب شد. او در آن زمان تنها ۲۱ سال داشت. چند سال بعد در سال ۱۷۳۸ ، او با همکارش به نام "گسیپه وارتی"(Guiseppe Varetti) ازدواج کرد و حاصل این ازدواج هشت فرزند بود.

 

سال‌ها به تدریس فیزیک نیوتن پرداخت

یکی از قابل توجه ترین دستاوردهای باسی، نقش وی در معرفی فیزیک نیوتنی به دانشجویان ایتالیایی بود. وی در حالی که استاد آناتومی بود اما علاقه به تدریس در رشته‌های مختلفی داشت به همین دلیل به او اجازه داده شد تا کلاس‌های بیشتری را در خانه خود برگزار کند و حتی یک آزمایشگاه کوچک نیز برای دانشجویان خود تاسیس کرد و در آنجا به دانشجویان خود مفاهیم عالی کار نیوتن را آموخت و همچنین ۲۸ مقاله در زمینه فیزیک و هیدرولیک منتشر کرد.

 

عضویت در گروهی از متفکران موسوم به "بندتینی"(Benedettini)

پس از مدت‌ها فعالیت پرثمردر دانشگاه، باسی برای پیوستن به گروهی از نخبگان دانشگاهی ایتالیا موسوم به "بندتینی" در سال ۱۷۴۵ انتخاب شد. این گروه توسط دوست قدیمی او "کاردینال پراسپرو لامبرتینی" (Cardinal Prospero Lambertini) تأسیس شد.

 

دومین زن در اروپا که مدرک دکترا گرفت

باسی در ماه مه سال ۱۷۳۲ موفق به اخذ مدرک دکترای فیزیک خود از دانشگاه بولونیا شد. در سال ۱۷۳۲، باسی از پایان‌نامه فلسفه خود در تالار شهر بولونیا دفاع کرد. در سن ۲۱ سالگی این دستاورد باعث شد تا او دومین زن اروپایی شود که مدرک دکترا دریافت می‌کند. اولین بار در سال ۱۶۷۸ "النا کورنارو پیسکوپیا"(Elena Cornaro Piscopia‎) موفق به اخذ مدرک دکترا شد.

 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,دانشمندان ناشناخته زن

نامگذاری یک برنامه بورس تحصیلی خاص به افتخار وی

در سال ۲۰۱۸ ، "بورسیه تحصیلی لائورا باسی"(Laura Bassi Scholarship) توسط ادیتینگ پرس(Editing Press) ایجاد شد. این بورس تحصیلی برای کمک به دانشجویانی است که به مطالعه و بررسی موضوعات خاصی در رشته‌های تحصیلی خود می‌پردازند. این بورسیه سالانه سه بار و در ماه‌های دسامبر، آوریل و اوت اعطا می‌شود.

 

تحسین کنندگان فکری زیادی داشت

باسی در زمان خودش به عنوان متفکر بزرگی شناخته می‌شد و افراد نامدار بسیاری او را به خاطر تحصیلاتش و کارهای ارزشمندش تحسین می‌کردند که از آن افراد می‌توان به وُلتِر(Voltaire) از نامدارترین فیلسوفان و نویسندگان فرانسوی عصر روشنگری و دوروتی کریستیانه ارکسلبن(Dorothea Christiane Erxleben)  نخستین پزشک زن آلمانی اشاره کرد. کسب درجه استادی دانشگاه توسط لائورا باسی به ارکسلبن انگیزه داد تا در جهت دستیابی به هدف خود که تحصیل در رشته پزشکی بود مصصم‌تر شود.

 

در اواخرعمرش استاد فیزیک تجربی شد

در سن ۶۵ سالگی، باسی به عنوان استاد فیزیک تجربی موسسه علوم در بولونیا منصوب شد. همسرش به عنوان دستیار تدریس و کمک به او به وی ملحق شد اما متاسفانه باسی دو سال بعد درگذشت. وی تاثیر زیادی بر گسترش علم فیزیک در ایتالیا داشت و اکنون نیز دانشجویان زن بسیاری او را تمجید و تحسین می‌کنند. آرامگاه وی در کلیسای کورپوس دومینی، بولونیا (Church of Corpus Domini, Bologna) قرار دارد و افراد می‌توانند از آن بازدید کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------