عضو سابق شورای شهر تهران: هزینه نگهداشت قبور هم با هزینه کفن و دفن دریافت می‌شود!



آرش میلانی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
عضو سابق شورای شهر تهران گفت: باید عوارض تامین مزار را برای شهروندان به صورت عادلانه اخذ کند. اما نکته ای که هست برای قبور جدید، حق دارد که قبر در اختیارش قرار بگیرد و اگر به لحاظ درآمدی توانایی خرید قبر را نداشت، بهشت زهرا قبر را رایگان در اختیار بگذارد.

آرش میلانی عضو سابق شورای شهر تهران به اصلاحات نیوز می‌گوید: به طور کلی شهرداری بر اساس ماموریت‌هایی که به صورت سنتی دارد، باید عوارض تامین مزار را برای شهروندان به صورت عادلانه اخذ کند. اما نکته ای که هست برای قبور جدید، شهروند حق دارد که قبر در اختیارش قرار بگیرد و اگر به لحاظ درآمدی توانایی خرید قبر را نداشت، بهشت زهرا قبر را رایگان در اختیار بگذارد. این یک جنبه اخلاقی و حسنه است که سال‌هاست وجود دارد. 

 

وی ادامه داد: به طور کلی بهشت زهرا یکی از سازمان های خودگردان است و انتظار است که براساس همین عوارضی که دریافت می‌کند و قانونی هم است، بتواند اموراتش را هم در بحث هزینه های جاری و هم در بحث توسعه، پیش ببرد. بخشی از هزینه ها، مبلغی است که از شهروندان گرفته می‌شود و بخشی هم به صورت خدماتی است که به صورت پیمانکاری به مزایده می‌گذارند، مانند فروش گل و غیره. 

 

حالا که بحث دریافت مبلغی از شهروندان تحت عناوینی همچون عوارض یا هزینه نگهداشت، پیش آمده است باید ببینیم چه منشایی دارد. آیا هزینه های جاری یا توسعه‌ای بهشت زهرا افزایش پیدا کرده است یا اینکه شهرداری سهم بالاسری بیشتری را طلب کرده است. طبیعتا در بحث هزینه ای که برای مزار دریافت می‌شود، هزینه نگهداشت هم روی آن حساب می‌شود!

 

میلانی با بیان اینکه در بهشت زهرا در دوره پنجم شورا، مشکلی از بابت تامین بودجه نداشت، تصریح کرد: حتی در آن زمان مطرح شد که مقداری از درآمد را به شهرداری به عنوان نهاد بالاسری بدهد، اما خب تلاش می‌شد که این کار بعد از تامین تمامی نیازهایشان انجام شود و اگر مازادی بود به بخش شهرداری منتقل شود.

 

وی ادامه داد: حالا که بحث دریافت مبلغی از شهروندان تحت عناوینی همچون عوارض یا هزینه نگهداشت، پیش آمده است باید ببینیم چه منشایی دارد. آیا هزینه های جاری یا توسعه‌ای بهشت زهرا افزایش پیدا کرده است یا اینکه شهرداری سهم بالاسری بیشتری را طلب کرده است. طبیعتا در بحث هزینه ای که برای مزار دریافت می‌شود، هزینه نگهداشت هم روی آن حساب می‌شود، مضاف بر اینکه با توجه به امکانی که برای قبور دو یا سه طبقه در بافت مرکزی وجود دارد، آنجا دست سازمان بهشت‌زهرا باز است که با توجه به وسع شهروندانی که می‌خواهند قبر متوفایشان در جای مرغوب تری باشد، هزینه بالاتری را دریافت کند و بخشی از کسری بودجه خود را از این طریق تامین می‌کند. بنابراین از محل این منابع ، قاعدتا هزینه های جاری‌اش را پوشش دهد. 

 

میلانی با بیان اینکه در بحث توسعه ای هم باید زمین‌هایی را تملک کند، تصریح کرد: در این موضوع هم باید هزینه ها شفاف شود و تا جایی که اطلاع دارم، زمین‌هایی که برای توسعه در اختیار سازمان قرار می‌گیرد عمدتا دولتی است و برخی مواقع در قالب تهاتر با بدهی‌ها با قیمت دولتی به شهرداری ها واگذار می‌شود و طبیعتا نباید بار مالی برای سازمان داشته باشد که بخواهد مجبور شود و روی همچین مواردی انگشت بگذارد.

 

عضو سابق شورای شهر تهران، با اشاره به بخش سهم بالاسری شهرداری گفت: قاعدتا باید حتما یک نسبت منطقی و اصولی در این میان وجود داشته باشد. زیرا نمیتوان این بخش را چشم پوشی کرد، به هر حال شهرداری از تمامی مجموعه‌های زیر دست خود، این سهم بالا سری را دریافت می‌کند. حالا اینکه در دو سال اخیر، سهم بالاسری چند درصد افزایش پیدا کرده و شهرداری چه میزان از کسری بودجه خود را می‌خواهد از این طریق حل و فصل کند، قابل بحث است.

 

وی ادامه داد: نکته جالب این است که شورای شهر ششم، روز یکشنبه در خصوص عوارض قطع درخت، همانند رویه سال گذشته عمل کرده است و عوارض را فقط 5 درصد افزایش داده است. در حالی که پیشنهاد شهرداری 20درصد بوده است. این نکته جالبی است که افزایش قیمتی که به بهانه ساخت وساز و نگهداشت در بهشت زهرا را مطرح می‌کنند، از این طرف تخفیف این چنینی داده‌اند و فکر میکنم 2 سال متوالی است که چنین تخفیفی را می‌دهند. آنهم با توجه به اینکه منابع حاصل از عوارض قطع درخت براساس قوانین حاصل از برنامه سوم شهرداری و هم قوانین بودجه‌ای، این بودجه باید به مناطقی که سرانه فضای سبز کم است، تعلق پیدا کند. 

 

میلانی ادامه داد: این تخفیف به نفع بخش ساخت و ساز است زیرا بالاخره عوارض کمتری می‌دهد و از آن طرف به ضرر فضای سبز شهری است. زیرا این بودجه صرف مناطق سبز شهری و مناطق کم برخوردار می‌شد. جالب است در این بخش تخفیف اینچنینی می‌دهند و از آن سو به شکل های مختلف می‌خواهند درآمدهای جدید ایجاد کنند که قابل تامل است. 

 

این کارشناس شهری، با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا می‌تواند براساس خدماتی که به شهروندان ارائه می‌کند، بهایش را هم دریافت  کند، خاطرنشان کرد: این اما باید مبنای منطقی داشته باشد. اینکه شهرداری می‌گوید اسم این هزینه عوارض نیست و در قالب هزینه نگهداشت است، در مواردی که تحت عنوان کفن و دفن گرفته می‌شود نیز پوشش داده می‌شد. این نکته جدیدی نیست و حالا چطور شده که ردیف این را جدا کرده اند و می‌خواهند به صورت جداگانه دریافت کنند هم جای سوال دارد. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------