۳۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان شهریه فعلاً علی الحساب مدارس!/ ۳۱ مردادماه، آخرین فرصت ثبت‌نام دانش‌آموزان



شهریه مدارس،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
در گرماگرم تابستان که رمقی برای نفس کشیدن نیز نیست، از این مدرسه به آن مدرسه می‌رفت تا شاید بتواند با کمی هزینه، شرایط تحصیل فرزندش را کمی بهبود بخشد؛ اما رقم‌های نجومیِ متفاوتی که به صورت «علی‌الحساب» اعلام می‌شدند، رویای «مدرسه خوب» را تقریبا برای هر پدر و مادری دست‌نیافتنی می‌کند. مادر سرگردانی که در منطقه یک تهران، به قول خودش «در به در» به این مدرسه و آن مدرسه می‌رفت، در گفت‌وگو با «دیده‌بان ایران» به شهریه‌های دلاری مدارس که هیچ مسئولی به آن اذعان ندارد، اشاره کرد و گفت که مدارس به صورت علنی، دلار نمی‌خواهند اما با توجه به نوسانات بازار ارز، شهریه متقاوتی می‌گیرند. وی همچنین این نکته را یادآور شد که این شهریه، «علی‌الحساب» بوده و برای تکمیل ثبت‌نام باید با قیمت روز دلار، شهریه را کامل پرداخت کنند.

در گرماگرم تابستان که رمقی برای نفس کشیدن نیز نیست، از این مدرسه به آن مدرسه می‌رفت تا شاید بتواند با کمی هزینه، شرایط تحصیل فرزندش را کمی بهبود بخشد؛ اما رقم‌های نجومیِ متفاوتی که به صورت «علی‌الحساب» اعلام می‌شدند، رویای «مدرسه خوب» را تقریبا برای هر پدر و مادری دست‌نیافتنی می‌کند.

 

مادر سرگردانی که در منطقه یک تهران، به قول خودش «در به در» به این مدرسه و آن مدرسه می‌رفت، در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران به شهریه‌های دلاری مدارس که هیچ مسئولی به آن اذعان ندارد، اشاره کرد و گفت که مدارس به صورت علنی، دلار نمی‌خواهند اما با توجه به نوسانات بازار ارز، شهریه متقاوتی می‌گیرند.

 

وی همچنین این نکته را یادآور شد که این شهریه، «علی‌الحساب» بوده و برای تکمیل ثبت‌نام باید با قیمت روز دلار، شهریه را کامل پرداخت کنند.

 

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بارها و بارها، اخذ «شهریه دلاری» مدارس غیرانتفاعی تکذیب شده است. احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش، به تازگی گفته است: «مدارسی که به دلار شهریه دریافت کنند نداریم و مدارس بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش برای دیپلم‌های بین‌المللی که باید از کشور مقصد صادر می‌شد، به صورت دلاری مبالغی را می‌گرفتند که این موضوع هم لغو شد.»

 

شهریه مدارس بالاخره چند؟

مبلغی که محمودزاده به عنوان سقفِ شهریه اعلام کرد، آن‌چنان که باید منطقی به نظر نمی‌رسد. به طوری که نرگس ملک‌زاده، کارشناس حوزه آموزش و پرورش، مغالطه‌های موجود در این اعلام رسمی را فاش کرد: «بسیاری گمان می‌کنند که نهایتا شهریه یک مدرسه غیردولتی ۴۸ میلیون تومان است اما در ‌واقع شهریه‌ها همان مبلغ ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که با اضافه ۳۸ درصدی مبلغ فوق ‌برنامه محاسبه می‌شود.»

 

اما ماجرا ختم به همین ۶۵ میلیون ناقابل هم نمی‌شود. حتی در مدارس دولتی نیز برای درآمدزایی از کلاس‌های فوق برنامه استفاده می‌شود، چه برسد به مدارس غیردولتی که دیگر طبقه بالای جامعه را هدف خود قرار داده‌اند! ملک‌زاده در این باره گفت: «شما نمی‌توانید مدرسه‌ای پیدا کنید که غیردولتی باشد و نقشه‌ای برای فوق ‌برنامه نداشته باشد. پس اگر مدارس همین سقف و کف را هم رعایت کنند، باید شهریه مدارس غیردولتی را ۶۵ میلیون تومان در نظر گرفت.»

 

این مدارس واقعا لاکچری‌اند!

یکی از مسئولان مدارس و مراکز غیردولتی که نخواست نامش فاش شود به «دیده‌بان ایران» گفت: «هرساله مدارس غیردولتی باید در سامانه‌ای به نام مشارکت‌ها و به ادرس mosharekatha.ir اقدام به بارگزاری اطلاعاتشان کنند تا شهریه بنا به مستندات، به آن‌ها ابلاغ شود؛ اما در ۹۰ درصد مدارس، دخل و خرج با همدیگر سازگار نیست و مدارس بالاجبار شهریه خود را بالا برده و خدمات بیشتری ارائه می‌دهند.»

 

وی با اشاره به بحث عدالت آموزشی و فاصله طبقاتی، مطرح کرد: «برای مثال مدرسه‌ای وجود دارد که استخری نظیر آن در ایران نیست و در ازای هر بار استفاده، حوله، دمپایی، شامپوهای خارجی و ... به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد؛ حتی در برخی مدارس، شهرک رانندگی واقعی وجود دارد که بچه ها از خودروهای شارژی استفاده کرده و قوانین شهروندی را مطابق قوانین بین‌المللی یاد می‌گیرند؛ یا مثلا سوله‎ای ساخته‌اند که دانش‌آموزان با استفاده از شن‌بازی، با اصول مهندسی آشنا می‌شوند؛ این مدارس اکثرا به آزمایشگاه‌های تخصصی مجهز هستند و به جای آن که همه چیز را تئوری آموزش دهند (مثلا برای فهمِ سخت بودنِ لاکِ لاک‌پشت، خودشان با استفاده از چکش متوجه می‌شوند)، بچه‌ها را با آزمایش و مشاهده آشنا می‌کنند.»

 

وی در اظهار نظر دیگری گفت: «بسیاری از خانواده‌هایی که قصد مهاجرت دارند، طی توافق با مدرسه، برنامه درسی متفاوتی را می‌گذرانند. مثلا به جای دینی، برنامه‌نویسی، به جای عربی، فرانسوی و به جای ادبیات فارسی با ادبیات انگلسی آشنا می‌شوند.»

 

این مسئول با اشاره به اخذ شهریه‌های دلاری توسط این مدارس، اذعان کرد: «موسس هم که اجاره ملک برایش به دلار تمام می‌شود، شهریه را نیز دلاری دریافت می‌کند که حقیقتا نجومی هستند. مثلا برای پایه ابتدایی از حداقل ۹۰ میلیون شروع می‌شود.»

 

چرا راه دور برویم؟

مدیر یکی از مدارس ابتدایی دولتی به «دیده‌بان ایران» گفت که بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه غیردولتی «علوی»، پرونده‌شان را از آنجا گرفته و در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌کنند. گویا این مدرسه که تا پارسال ۳۵ میلیون شهریه می‌گرفته، مبلغ شهریه امسال را تا ۷۰ میلیون بالا برده است.

 

مدارسی مانند: علوی، سلام، شهید مهدوی، فرهنگ، نوآور و.... تحت عنوان شهریه علی الحساب مبالغی از ۳۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در مقاطع ابتدایی  و متوسطه اول و دوم اخذ می شود. علی الحساب در واقع همان شهریه برحسب نرخ دلاری در مدارس است. مدارسی مانند شهید مهدوی که مخصوص افراد به اصطلاح آقا زاده است و هر کسی هم حق ورود به آن را ندارد نمونه ای از این مدارس است. این مدرسه صدها هکتار زمین در در بهترین نقطه تهران در اختیار گرفته تا افراد خاصی در آن تحصیل کنند اما مدرسه سازی و دریافت شهریه بر مبنای دلار همه ماجرا نیست، مدارس لاکچری پوششی برای ویلا سازی در شمال تهران و شمال کشور شده است. 

 

کلاهبرداری در روز روشن!

یک منبع مطلع در مدرسه غیردولتی «نوآور» به «دیده‌بان ایران» گفت که راجع به شهریه‌های دلاری اطلاعی ندارد زیرا تا حد امکان، اجازه نمی‌دهند معلمان از این قضیه اطلاع پیدا کنند.

 

وی افزود: «همکاری می‌گفت که ۸ میلیون دریافتی دارد که در سامانه ۴۰ میلیون ثبت شده است اما پس از رسانه‌ای شدن این اتفاق، مدارس برخی از هزینه‌های اضافه یا حتی نام آن معلم را از لیست حذف و نام فامیل و آشناهایشان را جایگزین کردند تا به نام آن‌ها حقوق رد شود؛ مدارس بدون رد کردن بیمه، راحتی می‌توانند نام هر شخصی را که بخواهند وارد سیستم کرده و برایش حقوق رد کنند. یعنی شخص اگر هر بیمه‌ای داشته باشد، می‌توان از نامش به عنوان معلم در سامانه استفاده و برایش حقوق تعیین کرد. البته این در حالی است که اغلب خودِ معلم‌ها را بیمه نمی‌کنند.»

 

او ادامه داد: «در هر مدرسه‌ای، دفتر حضور و غیاب معلمان که متعلق به آموزش‌وپرورش است، برای بازرس‌ها آماده می‌شود؛ اما مسئله اینجاست که معلم‌ها آن را امضا نکرده و به امضای اشخاصی که نامشان را در سامانه ثبت کرده‌اند، می‌رسد. این افراد می‌توانند از میان کادر (حسابداری و ...) یا از اعضای خانواده مسئولان مدرسه باشد. مثلا طبق قوانین آمورش‌وپرورش، حضور معلم‌های آقا در مدارس دخترانه متوسطه دوم ممنوع است اما مثلا در مدرسه نوآور که به برند آقای ایکس برای درس ریاضی مشهور است، نام شخص دیگری را می‌نویسند.»

 

این منبع در مورد شهریه مدرسه نوآوران اطلاع داد: «برای سال تحصیلی پیش رو، علی‌الحساب ۷۰ میلیون (بدون سرویس و ناهار) شهریه می‌گیرند اما وسط سال نیز دوباره ۱۰ تا ۲۰ میلیون دیگر دریافت می‌کنند. دلیل این کار را نیز «تورم» اعلام می‌کنند. این در حالی است که مشخص نیست کدام هزینه مدرسه زیاد شده است! نه حقوق معلم اضافه می‌شود، نه قرارداد پیمانکار سرویس و سلف غذاخوری و نه خرجی برای مدرسه انجام می‌شود. اصلا روشن نیست که چرا مدرسه درخواست شهریه اضافه می‌کند. اگر دانش‌آموزی هم سرویس و هم ناهار بخواهد، تا ۱۰۰ میلیون باید شهریه بدهد.»

 

او با اشاره به ممنوعیت برگزاری کلاس های فوق برنامه اجباری در مدارس، اذعان کرد: «مدرسه نوآور کلاس‌های فوق برنامه اجباری برای دانش‌آموزان برقرار می‌کند. مثلا کلاس «ریاضی پیشرفته» که در برنامه درسی اصلی آموزش‌وپرورش نیست را زنگ اول برگزار کرده که کاملا از حالت اختیاری بودن خارج می‌شود؛ البته بخاطر این که این مدرسه تبلیغ کنکور دارد، کلاس‌های فوق برنامه‌اش نیز مربوط به درس‌های نظری است.»

 

امکانات پایین، شهریه بالا

وی همچنین به امکانات بسیار پایین این مدرسه اشاره کرد و افزود: «نکته بسیار عجیب مدرسه نوآور این است که سالن مطالعه ندارد. چطور ممکن است مدرسه‌ای که برند کنکوری دارد؛ سالن مطالعه نداشته باشد؟ البته که یک سالن مطالعه مخصوص سال دوازدهمی‌ها وجود دارد که در ازای پرداخت ساعتیِ هزینه، اگر بخواهند تا ساعت پنج عصر می‌توانند در آن جا درس بخوانند.»

 

او تصریح کرد: «امکانات مدرسه نوآور بسیار پایین است. در کنار نداشتن کتابخانه و سالن مطالعه، امکانات آزمایشگاهی بسیار ضعیفی دارد. مثلا حاضر نیستند متصدی آزمایشگاه استخدام کنند زیرا نمی‌خواهند حقوق اضافه پرداخت کنند. با این اوصاف، خودِ معلم مجبور است آزمایشگاه را تمیز کند یا برای وسایل، درخواست بدهد و پیگیری کند؛ اگر قرار باشد کتابخانه درست کند، مجبور به تخلیه یک کلاس است و این یعنی از دست دادن ۲۰ دانش‌آموز و همچنین استخدام یک مسئول برای آنجا!»

 

وضعیت فاجعه‌بار حقوق معلم‌ها!

این منبع مطلع در مورد حقوق پایین معلم‌ها دست به افشاگری زد و بیان کرد: «حقوق معلم‌ها به طرز فاجعه‌باری کم است. قراردادها را بر اساس هر زنگ درسی تنظیم کرده و مثلا اگر فردی قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد، شاید بتواند بابت هر زنگ، حداکثر تا ۱۲۰-۱۳۰ تومان دریافت کند؛ جالب این است که هر سال هنگام بستن قرارداد به هر معلم می‌گویند که حقوقت را به بقیه نگو زیرا آن‌ها از ت کمتر می‌گیرند و ممکن است ناراحت شوند. معلم‌های علوم انسانی معمولا در این زمینه گشاده‌روتر بوده و این قضیه را با یکدیگر در میان می‌گذارند اما مثلا معلم‌های ریاضی و فیزیک محافظه‌کارترند. بعدا معلوم شد که معلم فیزیک این مدرسه، فقط ۱۰۰ هزار تومان برای سال تحصیلی گذشته می‌گرفت و فکر می‌کرد که حقوق همه معلم‌ها همین مقدار است. در واقع اصلا مشخص نیست هزینه‌ای که از دانش‌آموز دریافت می‌کنند، کجا خرج می‌شود. مدیر مدرسه زیاد سفر خارجی می‌رود و معلوم هم نیست که این پول را از کجا می‌آورد!»

 

پروژه ویلاسازی شمال به جای پیشرفت امکانات

وی ادامه داد: «نکته حائز اهمیت دیگر این است که مدیر مجموعه، مدیر مدرسه، مدیر مالی و ... با یکدیگر فامیل بوده و مدرسه تبدیل به یک بیزنس خانوادگی شده است!»

 

او در مورد مجوز این مدرسسه عنوان کرد: «یک خانم چادری در این مدارس کار می‌کند که مجوز آموزش‌وپرورش به نام اوست و در جلسات اداره شرکت می‌کند. سمت این خانم نیز مشخص نیست. یک سال مدیر متوسطه اول بود اما الان نمی‌دانم دقیقا به چه کاری مشغول است؛ نکته اینجاست که یک خانم مذهبی و چادری، طرف حساب آموزش‌وپرورش است و مدیر مدرسه دیگر دخالتی ندارد.»

 

او افزود: «اواخر امسال، به تعدادی از معلمان با حالتی شفاهی و خودمانی، پیشنهاد درصد بازاریابی شد که به ازای هر دانش‌آموزی که از سوی آن‌ها ثبت‌نام کند، درصد بگیرند.»

 

وی در انتها اذعان کرد: «یکی از همکاران مطلع می‌گفت که مدرسه نوآور در حال پیش بردن پروژه ویلاسازی در شمال است و احتمالا پول‌هایی را که از خانواده‌ها می‌گیرند، در این راه خرج می‌کنند.»

 

***

 

۳۱ مردادماه، آخرین فرصت ثبت‌نام دانش‌آموزان

ثبت‌نام دانش‌آموزان ساکن در مدارس محدوده مرزی مناطق آموزش و پرورش به‌ویژه در کلانشهر‌ها با هماهنگی ستاد‌های ثبت‌نام مناطق همجوار امکان‌پذیر است.

 

شهریه مدارس،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

در حال حاضر ثبت‌نام دانش‌آموزان در حال انجام است البته ثبت‌نام پایه دهم بعد از انتخاب رشته تحصیلی از نیمه دوم تیرماه آغاز خواهد شد.

 

امسال در کنار ثبت‌نام حضوری امکان ثبت‌نام الکترونیکی هم فراهم است و خانواده‌ها می‌توانند بدون مراجعه حضوری به مدارس از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir نسبت به ثبت‌نام الکترونیکی اقدام کنند.

 

برای دانش‌آموزان میان پایه (به جز پایه اول دبستان، هفتم و دهم) چنانچه والدین درخواست انتقال فرزند به مدرسه جدیدی را داشته باشند، زمان ثبت نقل و انتقال مدارس به صورت الکترونیکی متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

طبق دستورالعمل ثبت‌نام که از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است، امسال امکان ثبت‌نام در مدارس خارج از محدوده زندگی فراهم شده است. در دستورالعمل ذکر شده است: ثبت‌نام دانش‌آموزان ساکن در محدوده مرزی مناطق آموزش و پرورش به‌ویژه در کلانشهر‌ها با هماهنگی ستاد‌های ثبت‌نام مناطق همجوار جهت رعایت حقوق والدین الزامی است.

 

مجتبی هاشمی؛ مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با تسنیم با اشاره به اینکه ثبت‌نام ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز میان پایه خودکار و به صورت الکترونیک انجام می‌شود، گفت: هدف از ثبت‌نام الکترونیک حذف حضور افراد برای انجام ثبت‌نام است.

 

وی درباره اینکه آیا با ثبت‌نام الکترونیک قدرت انتخاب خانواده‌ها برای انتخاب مدرسه بیشتر خواهد شد؟ عنوان کرد: امسال در حال گذر از شرایط سنتی به سمت ثبت‌نام الکترونیکی هستیم و علت محقق نشدن ثبت‌نام الکترونیکی تا به امروز فقدان اطلاعات سکونتی افراد است همچنین با استفاده از ظرفیت ثبت‌نام الکترونیک متوجه خواهیم شد مدارس هر منطقه در هر پایه تحصیلی چه تعداد دانش‌آموز دارند و آن وقت می‌توان برای ثبت‌نام دانش‌آموز انتقالی دقیق‌تر برنامه‌ریزی کرد.

 

هاشمی با اشاره به اینکه تعداد دانش‌آموزان پایه‌های اول دبستان، هفتم و دهم حدود ۳ میلیون نفر است، گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم پس از هدایت تحصیلی انجام خواهد شد همچنین فرصت خانواده‌ها برای ثبت‌نام مدارس تا ۳۱ مرداد است.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------