سقف تاریخی لاجیم ترک خورد



سقف تاریخی لاجیم،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
گنبد برج‌مقبره هزار ساله لاجیم سوادکوه در اثر رویش درخت ترک خورده‌ است. تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که در بخش بالایی کمربند طاق‌نمای گنبد، رویش درخت و ریشه دواندن آن سبب شده تا به بخش‌هایی از گنبد بنا آسیب وارد شود.

تاریخ ساخت برج مقبره لاجیم به دوران آل‌زیار و سلطه آنها بر گستره تبرستان بازمی‌گردد، گنبد مخروطی برج دوپوش است که در بیرون رک و در بخش داخلی ساده و مدور ساخته شده‌است. در بخش زیرین طاق‌نماهای متصل به گنبد، دو کتیبه به خطوط پهلوی و کوفی قرار دارد که مانند دو نوار متصل به هم دور تا دور بنا را گرفته‌اند. دو کتیبه با تزیینات آجری تراش‌خورده روی زمینه‌ای از گچ سفید قرار داشتند که امروزه این بخش از بین رفته‌است. کتیبه کوفی که در بخش پایین کتیبه پهلوی قرار دارد، تاریخ ساخت بنا را ۴۱۳ قمری و مدفن «کیا اسمعیل ابوالفوارس شهریاربن‌عباس» نشان می‌دهد.

 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تایید خبر، اظهار کرد: تمهیداتی جهت اعزام یگان حفاظت و مرمت به این بنای تاریخی در نظر گرفته شده‌است تا پس از برآورد خسارت وارده، عملیات مرمت بنا و پیشگیری از گسترش آسیب انجام شود.

 

محسن باستانی مجاوری درخصوص میزان خسارت وارده گفت: تا این لحظه برآوردی انجام نشده و پس از بازدید و بررسی کارشناسان سازمان، میزان خسارت اعلام خواهد شد.

 

برج‌مقبره لاجیم به شماره ثبت ۱۸۵ در سال ۱۳۱۱ ثبت و در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته‌است. در سال ۱۳۳۸ انجمن آثار ملی ایران بودجه‌ای را به مرمت این بنای تاریخی اختصاص داد و مصالح موردنیاز به صلاحدید معمار اداره‌کل باستان‌شناسی وقت و همکاری سرپرستان کارخانه «تراورس‌سازی شیرگاه»، از تهران تامین و به لاجیم منتقل شد. پس از آن مرمت بعدی در سال ۱۳۸۲ انجام شد و درنهایت آخرین مرمت‌های بنا که طی آن آسیب‌های جدی به کتیبه کوفی نیز وارد شد، در دهه ۹۰ صورت گرفت.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------