خشکی دریاچه ارومیه تبعات گرانی برای همسایگان ایران خواهد داشت/ ۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک شد



دریاچه ارومیه،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: خشکی دریاچه ارومیه تبعات گرانی را در بر خواهد داشت و نه تنها شهرها و استان های همجوار با دریاچه ارومیه درگیر این تبعات می شوند بلکه کشورهای همسایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

سید سلمان ذاکر در گفت و گو با ایلنا بیان کرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه حیات  قریب به پنج میلیون نفر به خطر افتاده و دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه شاهد رسیدن طوفان‌های نمکی به تهران نیز خواهیم بود گفت: برای جلوگیری از چنین فاجعه زیست محیطی بررسی طرح انتقال آب از رودخانه مرزی ارس به دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

 

عضو کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیریت صحیح آب در بخش کشاورزی و همچنین تغییر الگوی کشت می‌تواند کمک بزرگی به احیای دریاچه ارومیه کند که در این مورد اعتبارت لازم تخصیص داده شده است.

 

ذاکر تصریح کرد: باید در رابطه با اقدامات جهاد کشاورزی استان برای طرح‌های کشاورزی احیای دریاچه ارومیه تحقیقات لازم صورت گیرد که اگر کوتاهی در این مورد صورت گرفته باشد مسئولین مربوطه باز خواست شوند.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس نقش پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در خشکی دریاچه را انکار ناپذیر دانست و گفت: با توجه به هزینه‌های کلانی که در احداث این پل صرف شده است امکان تخریب یا جابجایی آن وجود ندارد ولی در مطالعاتی که صورت گرفته است مقرر شده تونل‌هایی برای گردش آب در زیر این پل احداث شود.

 

ذاکر با بیان اینکه همانگونه که نیروهای مسلح وظیفه ایجاد امنیت در مرزها و داخل کشور را برعهده دارند گفت: مسئولین محیط زیست و درگیر با مشکلات دریاچه ارومیه نیز وظیفه حفظ سلامت جان مردم را برعهده دارند که تخطی از این مسئولیت قابل بخشش نیست.

 

وی از افتتاح سد چپر آباد همزمان با هفته دولت سال‌جاری خبر داد و گفت: انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه یکی از اقدامات مثبت در راستای احیای دریاچه بود که شاهد  انتقال سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از طریق این کانال هستیم و تاکنون نیز ۶۰۰ میلیون متر آب از طریق این کانال روانه دریاچه شده است.

 

ذاکر با اشاره به اینکه آبیاری قطره‌ای باید در سه استان حوضه آبریز دریاچه اجباری شود گفت: بیشترین  حقابه  دریاچه از طریق رودخانه‌های سیمینه رود و زرینه رود است که متاسفانه ۵۱ درصد حقابه دریاچه از طریق این رودخانه‌ها و برای مصارف آب شرب و صنعتی  به تبریز منتقل می‌شود.

 

نماینده ارومیه در مجلس خاطر نشان کرد: طی سال جاری هر سه ماه یکبار پروژه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه در استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که تونل انتقال آب کانی سیب و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نمونه‌ای از این طرح‌ها است.

 

عضو کمسیون اجتماعی مجلس فراموشی احیای دریاچه ارومیه از طرف دولتمردان را غیر قابل بخشش عنوان کرد و گفت: خشکی دریاچه ارومیه تهدیدی برای مردم استان و کشورهای همسایه است که تبعات گرانی را به همراه خواهد داشت.

 

تصاویری از وضعیت نگران‌کننده دریاچه ارومیه

علی علیزاده عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: هیچ ظرفیت آبی از انتقال آب تا حذف چاه‌های آبی در منطقه برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد و با برنامه‌های تخلیلی امیدی به احیای دریاچه ارومیه نیست مگر اینکه با طرح‌های انتقال آب از حوزه‌های دریای خزر و خلیج فارس بتوان این دریاچه را سیراب کرد. تصاویری از وضعیت امروز دریاچه ارومیه در فضای مجازی دست به دست می شود.

 

دریاچه ارومیه،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
دریاچه ارومیه،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

 

***

 

۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک شد/ خزان‌ درختان در ‌‌نوار زاینده‌رود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک شده و این تالاب خود به کانون خیزش گرد و غبار تبدیل شده است.

 

تالاب گاوخونی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با تسنیم در ارتباط با خیزش کانون‌های گرد و غبار در اصفهان اظهار داشت: اصفهان از ابتدای سال تاکنون 35 روز ناسالم از نظر آلودگی هوا به دلیل خیزش کانون‌های گرد و غبار تجربه کرده که این شرایط با استقرار الگوی گرم تابستانی و افزایش دما همراه بوده است.

 

وی با بیان اینکه اصفهان در محدوده خشک، نیمه خشک و کم‌آب قرار دارد، عنوان کرد: 99 درصد تالاب گاوخونی خشک شده و این تالاب خود به کانون خیزش گرد و غبار تبدیل شده و در دو هفته گذشته گرد و خاک ایجاد شده علاوه‌بر شهر ورزنه، برخی دیگر از مناطق را نیز تحت قرار داد و سبب کاهش دید شد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: تقویت کانون‌های گرد و غبار از اثرات خشکی زاینده‌رود است و در این شرایط کانون‌های نقطه‌ای ریزش گرد و خاک در حاشیه رودخانه به دلیل خشکی آن ایجاد شده و با وزش باد این گرد و غبار خیزش می‌یابد. همچنین اراضی حاصلخیزی که در اطراف زاینده‌رود زیرکشت نرفته‌اند به کانون‌های خیزش گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

 

خزان درختان ‌در نوار زاینده‌رود

شیشه‌فروش با اشاره به تاثیر خشکی زاینده‌رود بر درختان در فضای سبز شهری بیان کرد: مقداری از آب زاینده‌رود رهاسازی شد تا به درختانی که در حاشیه زاینده‌رود تحت تاثیر تنش آبی قرار گرفته بودند، برسد اما مقدار کمی بود؛ اگر کسی در فضای سبز شهر حرکت کند به وضوح می‌بیند که درختان تنومند و با قدمت تحت تاثیر تنش آبی قرار گرفته‌اند.

 

وی ادامه داد: در این مدت شاهد خزان، برگ‌ریزان و پژمردگی درختان در فصل تابستان بودیم و درختان موجود در نوار زاینده‌رود و حاشیه مادی‌ها از ابتدا تا تالاب گاوخونی تحت تاثیر تنش دمایی بوده و شدت آفتاب سبب سوختن برگ آنها و ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر به بخش فضای سبز شهری شده است.

 

تنش آبی در 16 هزار هکتار از باغات

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: علاوه‌بر آن 16 هزار هکتار از باغات نیز تحت تاثیر تنش آبی قرار داشته و باید تدبیر ویژه‌ای برای جلوگیری از این خسارات بشود.

 

وی با اشاره به تاثیر خشکی زاینده‌رود در افزایش پدیده فرونشست در اصفهان تصریح کرد: از طرفی کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین که از پیامدهای آن است تا مناطق شهری نیز رسیده و به عنوان یک ابرچالش در اصفهان از آن یاد می‌شود؛ برای جبران کسری آب‌های زیرزمینی لازم است که منابع آبی استان تقویت شود.

 

خواهان استمرار جریان آب در زاینده‌رود هستیم

شیشه‌فروش با بیان اینکه ما خواهان استمرار جریان آب در رودخانه و تامین حقابه‌های قانونی، زیست‌محیطی و کشاورزی در حوزه زاینده‌رود هستیم، گفت: اگر این رودخانه احیا و حقابه مربوط به تالاب گاوخونی که طبق محاسبات 176 میلیون متر مکعب در سال است تخصیص داده شود، می‌توان بخشی از این تالاب را نجات و میزان خیزش گرد و غبار از این بستر را کاهش داد.

 

وی تاکید کرد: وزارت نیرو موظف است که در اجرای طرح‌های مربوط به تامین آب اصفهان، انتقال آب و احیای زاینده‌رود تسریع ایجاد کند؛ اصفهان نیازمند یک همت ویژه ملی از جانب وزارت نیرو برای احیای رودخانه زاینده‌رود است تا بخشی از چالش‌های مربوط به این حوزه رفع شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------