زاینده رود به صورت متناوب جریان می‌یابد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

استاندار اصفهان گفت: آب زاینده رود تابستان امسال برای مدیریت منابع آب به شکل متناوب جاری خواهد شد.
عباس رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم خروجی سد زاینده‌رود دیشب و پس از جلسه هماهنگی بین کشاورزان، آب منطقه‌ای و مسئولان افزایش یافت تا آب مورد نیاز باغ‌ها، درختان و زمین های کشاورزی شرق و غرب استان به مدت ۲۰ روز تامین شود.

 

وی با بیان اینکه این آب ممکن است نزدیک ۲۲ روز جاری باشد، ادامه داد: پس از آن ممکن است به مدت ۱۰ روز جریان آب بازایستاد و دوباره در یک دوره دیگر آب به مدت ۲۰ روز جریان یابد.

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه حجم آب که برای کشت بهاره امسال در نظر گرفته‌شده ۳۵۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: نزدیک ۴۵۰ میلیون مترمکعب نیز برای بخش شرب، کشت پاییزه و صنعت استان از مهر امسال در نظر گرفته‌شده است و متناوب بودن جریان زاینده‌رود در تابستان به دلیل مدیریت هرچه بهتر آب موردنظر برای پاییز است.

 

وی خاطرنشان کرد: هرسال بر پایه میزان آبی که پشت سد زاینده‌رود است، آب برای آشامیدنی، حقابه کشاورزان، صنعت و زیست محیطی رها می شود و امسال آب برای کشت پاییزه رها شد و کشاورزان کشت و کار خوبی داشتند.

 

رضایی با بیان اینکه امسال مقدار بیشتری آب نسبت به سال های گذشته داشتیم، گفت: کشاورزان و باغداران خواهان تخصیص آب برای کشت بهاره شدند و استانداری اصفهان وظیفه خود دانست که این درخواست را در شورای عالی آب پیگیری کند.

 

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد پیگیری های صورت گرفته به مصوبه ای برای تخصیص ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب به عنوان کشت بهاره منجر شود، گفت: در این موضوع ۲ خط قرمز اصلی داریم که آب آشامیدنی و کشت پاییزه کشاورزان است.

 

استاندار اصفهان، تعهد وزارت نیرو برای مصارف آشامیدنی، کشاورزی پاییزه و صنعت را ۴۵۰ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: این آب باید در پشت سد تا اول مهر باقی بماند.

 

وی به نامه‌ای که وزیر نیرو در این باره به رییس جمهوری نوشت، اشاره و تصریح کرد: آقای روحانی نیز پی نوشت این نامه دستور داد و عنوان کرد که " از وزارت نیرو تقدیرمی شود، نشاط مردم اصفهان و همچنین گردشگران برای همه ما اهمیت دارد، امیدواریم با رحمت الهی بتوانیم خدمت بیشتری به مردم عزیز ایران تقدیم نماییم".

 

استاندار اصفهان افزود: به دنبال این دستور و مصوبه شورای عالی آب نیاز به هماهنگی بین کشاورزان و مسئولان استان برای چگونگی توزیع آب جهت کشت بهاره داشتیم که جلسه‌های مختلف در این زمینه برگزار و سرانجام حجم خروجی آب از سد زاینده‌رود بامداد پنجشنبه افزایش یافت و امیدواریم آب تا بعدازظهر جمعه به اصفهان برسد.

 

وی همچنین با بیان اینکه سال آبی خوبی را در پیش رو داشتیم، تاکید کرد: منت فراوانی و رهاسازی آب را باید پای لطف الهی بگذاریم و هیچکس حق ندارد که این را به پای خود تمام کند اگرچه پیگیری‌هایی هم بوده است.

 

رضایی با اشاره به اینکه امیدواریم امسال شاهد بارش‌های بیشتر باشیم، اضافه کرد: کشت پاییزه نسبت به بهاره اهمیت بیشتری دارد ولی در زمان حاضر اولویت ما اشجار و باغ‌های غرب استان است.

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه عده‌ای از کشاورزان در شرایط کنونی کم آبی به کشت برنج روی آورده اند، تصریح کرد: بهتر است کشاورزان خودشان برای برخورد در این زمینه اقدام کنند تا با مدیریت درست در استان و تدابیر اتخاذشده به رونق تولید و اقتصاد کمک شود.

 

استاندار اصفهان در پاسخ به سوالی درباره تالاب گاوخونی توضیح داد: امیدواریم آب به تالاب برسد هرچند در تابستان به خودی خود تبخیر بسیار داریم و با مشکلاتی روبرو هستیم.

 

خروجی سد زاینده‌رود از بامداد امروز پنجشنبه به مدت ۲۰ روز برای کشت بهاره کشاورزان شرق و غرب اصفهان افزایش یافت.

 

دریچه‌های سد زاینده‌رود که از بامداد هشتم بهمن پارسال برای استفاده از کشاورزان برای کشت پاییزه این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان‌شهر اصفهان جاری شد، ۲۸ بهمن کاهش یافت تا بخش وسیعی از این رود به ویژه در منطقه کلان‌شهر اصفهان همچون ماه‌ها پیش آن با خشکی روبرو شود و قرار شد برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان در فروردین امسال دوباره زاینده‌رود بازگشایی شود.

 

پس از آن ‎رییس جمهوری ۱۳ اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر گرفتن نیازهای زیست محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده‌رود رها کندو بعد از آن زمان تاکنون آب در بستر زاینده‌رود جاری بوده است و تا روزهای پایانی خرداد امسال ادامه داشت.

 

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه سرچشمه گرفته است و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------