آخرین اخبار جامعه

شورای شهر تهران,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران: قرارداد ۲۰۰ هزار میلیاردی شهرداری با چینی‌ها ابهام دارد

سید جعفر شربیانی؛ عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر این که به نظر می‌رسد شهرداری اراده‌ای برای ارائه اطلاعات دقیق…

وضعیت قرمز تالاب‌های کشور/ تالاب‌ها برند ایران هستند



اخبار,اخبار اجتماعی,تالاب

دوم فوریه سال میلادی روز جهانی تالاب است. روزی که پیمان بین المللی حفاظت از تالاب‌ها در شهر رامسر بسته شد.

به گزارش میزان، تالاب محیطی است که آب، زیستگاه اصلی موجودات زنده (جانوری و گیاهی) آن است. تالاب‌ها معمولا زمانی شکل می‌گیرند که پهنه‌ آب در سطح زمین یا در نزدیکی سطح باشد یا به عبارت دیگر، آب کم عمقی پهنه‌ای از زمین را پوشانده باشد. کنوانسیون حفاظت از تالاب ها، تالاب را مناطقی پوشیده از مرداب، باتلاق، لجنزار، یا آبگیر‌های طبیعی و مصنوعی اعم از موقت یا دایمی، که در آن آب‌های شور یا شیرین بهصورت راکد یا جاری یافت میشود، از جمله شامل آبگیر‌های دریایی است که عمق آن‌ها در پایین‌ترین حد جزر، از شش متر تجاوز نکند، می‌داند.

 

کنوانسیون رامسر 

دوم فوریه ۱۹۷۱ به همت ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران کنوانسیون رامسر جهت حفظ تالاب‌ها منعقد شد.  کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبهٔ قانونی یافت. این معاهده کشور‌های عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی می‌کند.

 

کنوانسیون رامسر بر حفاظت و بهره‌برداری معقول از تالاب‌ها به خصوص در جهت فراهم ساختن زیستگاهی برای پرندگان آبزی تأکید می‌کند. هدف ازشکل گیری کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها یا همان کنوانسیون رامسر، فراهم آوردن چارچوبی برای همکاری‌های بین المللی و اقدامات ملی به منظور حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها و بقای آن‌ها برای نسل‌های آینده است. ماموریت این کنوانسیون حفاظت و استفاده عاقلانه از تمام تالابها، ازطریق اقدامات محلی، ملی و همکاری‌های بین المللی، به منظور برداشتن یک گام به جلو در دستیابی به توسعهی پایدار درسراسرجهاناست. این کنوانسیون، تالاب‌ها را در زمره مهمترین اکوسیستمها، برایحفاظت از تنوع زیستی و رفاه جامعهی بشری می‌داند.  این کنوانسیون دارای مکانیزم‌های متعددی است برای کمک بهزکشور‌های متعاهد، که تالابز‌های مهم خود را به عنوان سایتز‌های رامسر تعیین کرده و برای مدیریت آنها، به طور موثر و با حفظ ماهیت تالابی آنها، اقداماتی را انجام می‌دهد.

 

بیش از ۱۷۰۰ سایت با مساحت کل حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در حال حاضر در این کنوانسیون به ثبت رسیده‌اند  این کنوانسیون هم‌اکنون ۲۱۸۶ تالاب به وسعت ۲۰۰ میلیون هکتار را پوشش می‌دهد. بریتانیا با ۱۷۰ تالاب بیشترین تعداد و کانادا با ۱۴۰ هزار کیلومتر مربع بیشترین وسعت از تالاب‌های خود را تحت پوشش این معاهده درآورده‌اند.  

 

وضعیت تالاب‌های ایران

ایران برند حفاظت از تالاب‌ها را در جهان دارد، اما حالا وضعیت اکثر تالاب‌های کشور وخیم است. بسیاری از تالاب‌ها به دلیل خشکسالی نابود شده و بسیاری دیگر در معرض نابودی قرار دارند.  از مجموع ۲۸۰۰ تالاب کشور، ۹۴ تالاب شناخته شده وجود دارد که از این تعداد ۲۴ تالاب در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است. طبق مفاد کنوانسیون، هر کشوری که عضو کنوانسیون است یک تالاب را در لیست تالاب‌های بین‌المللی قرار می‌دهد. تالاب‌هایی که به لحاظ حفاظت و شرایط زیست‌محیطی در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند یا در معرض خشک شدن قرار دارند، در لیست مونترو قرار می‌گیرند که از ۲۴ تالاب بین‌المللی ایران، ۶ تالاب در این فهرست قرار دارد. تالاب انزلی، تالاب هامون (دهانه جنوبی پوزک)، تالاب هامون (صابوری و هیرمند)، تالاب نیریز و کمجان و تالاب شورگل، یادگارلو و دورگه سنگی، ۶ تالابی هستند که در لیست مونترو قرار دارند.

 

طی سال‌های اخیر نام برخی تالاب بسیاری شنیده شده است. هورالعظیم تالابی در خوزستان است که خشکی آن موجب شکل گرفتن گرد و خاک در این منطقه شده است. تالاب هامون هم سالهاست با خشکی دست و پنجه نرم می‌کند. موضوع هامون فراتر از تلاش‌های ایران نیاز به کمک کشور‌های همسایه نیز دارد. باقی تالاب‌های ایران نیز وضع خوبی ندارند و برخی کارشناسان از خشکی بیش از ۵۰ درصد این تالاب‌ها خبر می‌دهند. با این وجود مدیران سازمان حفاظت محیط زیست معتقدند که تالاب‌ها به دلیل شرایط اقلیمی پایداری خود را از دست داده اند و ممکن است گاهی وارد لیست مونترو شوند و پس از مدتی شرایطشان بهبود یابد.  

 

ندادن حق آبه تلاب‌ها یکی از مهمترین مسائل اثرگذار در حیات آنهاست. حق آبه‌ای که حالا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می‌گویند به سختی دنبال آن‌ها هستند تا مانع از بین رفتن حیات تالاب‌ها شوند. با این وجود موانع زیادی بر سر راه تامین حق آبه تالاب‌ها وجود دارد.

 

ایران با کنواسیون رامسر باید به عنوان کشوری پیشرو در حوزه حفاظت تالاب‌ها شناخته شود. با این حال وضعیت تالاب‌های کشور مناسب نیست و هر روز بر تعداد تالاب‌ها خشک شده و در معرض خطر افزوده می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------