اصفهان در دی ماه شرایط مساعدی از جهت پاکی هوا ندارد



اخبار,اخبار اجتماعی,آلودگی هوا در اصفهان
با توجه به شرایط آب و هوایی، امکان آلودگی دو روز ابتدای هفته وجود دارد، تیم کنترل و پیشگیری متشکل از سه اداره هواشناسی، محیط زیست و بهداشت استان، به صورت ۲۴ساعته به پایش هوا مشغول خواهند بود و به گفته کارشناس هواشناسی، بسته به انتشار آلاینده‌ها امکان تعطیلی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، امروز پنج شنبه ۲۸ آذرماه جلسه اضطرار و سیل مدیریت بحران به مدیریت منصور شیشه‌فروش-مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان در محل استانداری اصفهان برگزار شد.

 

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان اظهار کرد: از مرداد ماه امسال قانون مدیریت بحران تصویب شد و بنابر این قانون، دستگاه‌ها موظف شدند، تا اقدامات بحرانی هماهنگ شده در استان انجام دهند و امروز که شرایط استان، متاثر از مخاطرات آب و هوایی است، تمام دستگاه‌ها موظف هستند تا برای کنترل و بهبود شرایط آماده باشند.

 

وی افزود: خبرها حاکی از آن است که مشکلات ناشی از سیل و آلودگی هوا پهنه هایی از استان و کشور را تحت‌الشعاع قرار داده و مجموعه ستاد مدیریت بحران استان در استانداری برای بررسی شرایط و برنامه‌ریزی مفید، جلسه امروز را به صورت فوری و اضطراری تشکیل داده است.

 

وی ادامه داد: بر اساس قانون هوای پاک وظایف دستگاه ها مشخص شده که در زمان عادی باید آموزش و پیشگیری‌ها در جهت عدم انتشار آلودگی انجام دهند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: محیط زیست و شهرداری مکلف هستند تا اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها را به اداره بهداشت محیط تحویل دهند و اداره بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در صورت لزوم اعلام کنند تا جلسه اضطراری تشکیل و تصمیمات موثر اتخاذ شود.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: محیط زیست، هواشناسی و اداره بهداشت سه ضلع تعیین کننده برای گذر از این شرایط بحرانی آلودگی هستند و در ادامه جلسه خواست تا نمایندگان هرکدام از این سه ارگان، به شرح شرایط و اقدامات ضروری اشاره کنند.

 

حمیدرضا خورشیدی- مدیرکل هواشناسی استان گفت: از وظایف اداره هواشناسی، اطلاع رسانی شرایط هوایی است و هفته آینده از لحاظ آلودگی هوا شرایط خوبی وجود نخواهد داشت و لازم است به مردم و دستگاه‌ها اطلاع رسانی شود تا در شرایط پایداری هوا، حداقل آلودگی و مشکلات مرتبط با آن را شاهد باشیم.

 

عابدی- کارشناس هواشناسی در توصیف و تحلیل شرایط هوایی پیش رو گفت: آمارها نشان می‌دهد که استان اصفهان در مدت زمان گذشته از سال جاری، ۱۲درصد بارندگی بیشتر از میانگین بلند مدت را تجربه کرده است، این در حالی است که اکثر استان‌های کشور نسبت به بلندمدت تعریف شده در هر استان، وضعیت بدی داشته‌اند، ولی استان اصفهان نسبت به سال گذشته، تقریبا وضعیت مشابهی دارد.

 

وی افزود: بارش‌ها اکثر نقاط استان را تحت شعاع قرار داده است، ولی نیمه شمالی استان وضعیت بهتر و نواحی شمال غرب وضعیت بدتری داشته است و بر این اساس بهترین وضعیت بارش را در اردستان شاهد بودیم. به طور کلی، بارش‌ها در اکثر نقاط استان خوب بوده است؛ اما سرچشمه‌های آبی، تفاوتی نسبت به سال گذشته نداشته‌اند.

 

عابدی در خصوص بارش برف در استان اصفهان گفت: وضعیت پوشش برف، نسبت به نرمال وضعیت بدی نداشته است، البته ممکن است از نظر ارقام و اعداد، بارش ها نسبت به سال گذشته خوب نبوده باشد، ولی شاهد پوشش بیشتر برف در نقاط غربی نسبت به سال گذشته هستیم و امسال پوشش برف در سرچشمه ها بسیار بهتر از سال گذشته است.

 

وقفه‌های زمانی سامانه‌ها، به دلیل هوای سرد، شهر را مستعد آلودگی می‌سازد

این کارشناس آب و هوا با اشاره به اینکه «از اواخر هفته آینده سامانه ناپایداری بر روی استان برقرار خواهد بود و سامانه بعدی از ۱۰ دی وارد استان خواهد شد» گفت: بارش‌های دی ماه با وقفه هستند و این وقفه‌های زمانی، به دلیل هوای سرد، شهر را مستعد آلودگی می‌سازد.

 

وی تصریح کرد: در رخداد پدیده وارونگی، هوای سرد در سطح زمین قرار می‌گیرد و سرعت بسیار پایین باد باعث می‌شود، جو آرامی داشته باشیم و شرایط برای افزایش آلودگی به ویژه در نیمه اول روز در شهرهای پر جمعیت و صنعتی مناسب باشد و فاصله بین بارش‌ها، پتانسیل آلودگی را بالا می‌برد، بنابراین احتمالا دی ماه شرایط مساعدی از جهت پاکی هوا نداریم و پتانسیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی بالا است.

 

عابدی گفت: فعالیت سامانه‌های جوی در دی خواهد بود و هوای زمستانی خشک و بی‌خاصیتی نخواهیم داشت و بارش ها عمدتا به صورت برف خواهد بود، همچنین به دلیل ریزش هوای سرد، دی ماه سردی را در پیش داریم.

 

این کارشناس هواشناسی خاطر نشان کرد: امروز (پنجشنبه) افزایش آلودگی نخواهیم داشت، اما وارونگی دما از نیمه شب در نزدیکی سطح زمین شکل خواهد گرفت و جمعه شاهد شروع شدت گرفتن آلودگی خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: به همین ترتیب، شنبه شرایط وارونگی هوا بدتر خواهد بود و در ارتفاع ۱ کیلومتری سطح زمین، لایه وارونه مانا خواهد بود و تا یکشنبه، تغییر خاصی رخ نخواهد داد و همچنین، فشار در سطح زمین بالا است. در این روزها شرایط مه آلودگی نداریم و کاهش دید، به دلیل غبارها و افزایش آلاینده‌ها است.

 

عابدی گفت: در این سالها، به ندت پیش آمده است که سرعت باد تا این حد ناچیز باشد و از امروز عصر، شاهد نشست هوا خواهیم بود و تا روز دوشنبه، ابرناکی به این شرایط افزوده می‌شود.

 

کارشناس هواشناسی در خصوص لزوم اعلام تعطیلی به دلیل شرایط آلودگی تاکید کرد: بسته به انتشار آلاینده‌ها امکان تعطیلی وجود دارد.

 

وی در خصوص امکان بروز سیل در استان گفت: شرایط سیلاب در دی ماه کم است و به دلیل برف بودن سامانه‌های بارش در مناطق کوهستانی و سردسیر، استان بیشتر درگیر بارش برف است تا باران و سیل.

 

۱۹ روز هوای پاک در ۹ ماه

بابک صادقان- رئیس آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان اصفهان در ادامه با اشاره به آمارهای سالیانه گفت: سال گذشته با تجربه ۳۵روز پاک، بهترین سال برای اصفهان سپری شد و امسال در این ۹ماه تقریبا ۱۹روز هوای پاک داشتیم و این کاهش چشم گیر است.

 

وی افزود: بر همین اساس تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش پیدا کرده و از ۲۹روز به ۵۴ روز رسیده. این در حالی است که روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها سال گذشته ۴روز در سال بوده و امسال تا به امروز یک روز برای عموم مردم ناسالم بود، اما ۲روز بسیار ناسالم در کارنامه هوای امسال اصفهان وجود داشت.

 

صادقیان ادامه داد: پارسال فقط ۱۰روز پاک داشتیم که مدیون بارندگی بودیم و امسال این عدد به صفر رسیده است.

 

رئیس آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست استان اصفهان در خصوص شرایط آلوده گذشته گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، در دو هفته اخیر ۴۳ صنعت بزرگ مقیاس و بالقوه ایجاد آلودگی و دستگاه‌های سوخت رسانی مستقیم و غیر مستقیم مورد بررسی قرار گرفتند و برنامه کاری آنها اصلاح یا تعطیل شد.

 

وی ادامه داد: جلسات جداگانه با اصناف و کوره‌های آجر و گچ داشتیم‌ که با تدوین برنامه زمان‌بندی، پنج منطقه کوره‌دار، نوبتی فعال ماندند و اگر شدت آلودگی بیشتر باشد، جلسه مجدد خواهیم داشت و در صورت لزوم همه واحدها را تعطیل خواهیم کرد، همچنین در جریان ۳۴۷پایش موارد صنعتی چند موارد جریمه، هشدار و ۷مورد پلمب کوره‌های آجر و گچ و زغال انجام شد.

 

سازمان هواشناسی، تنها ارگان اطلاع رسان در خصوص سامانه‌های هوایی

همچنین شیشه‌فروش گفت: تنها ارگانی که می‌تواند راجع به سامانه‌های هوایی اطلاع‌رسانی کند، سازمان هواشناسی است و دو رکن دیگر مثلث کنترل و پیشگیری یعنی اداره محیط زیست و مرکز بهداشت به کمک هواشناسی ۲۴ ساعته پایش هوا را انجام خواهند داد تا هر آماده باش و تعطیلی لازم انجام شود.

 

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان افزود: استانداری اصفهان مسئولیت هماهنگی و تشکیل جلسه را دارد و دستگاه‌های مرجع هواشناسی و محیط زیست، اطلاعات را تحلیل و بررسی شده در اختیار بهداشت قرار دهند تا در صورت لزوم تا ۱۲ ساعت قبل از اتخاذ تصمیم، کارگروه تصمیم، جلسه تشکیل دهد.

 

وی همچنین از شهرداری و محیط زیست خواست تا ایستگاه‌های سنجش آلاینده در سطح شهرستان فعال باشند و محیط زیست میانگین آلودگی در سطح شهر را از ۹ایستگاه شهرداری و ۱۱ایستگاه اداره کل محیط زیست استخراج و اطلاع‌رسانی کند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------