استاندار خوزستان در سال 95: مشکل آب غیزانیه 3 ماه دیگر حل می‌شود/ قول مشابه قائم مقام آبفا در سال 99



اخبار,اخبار اجتماعی,مشکلات آب در غیزانیه
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان سال ۱۳۹۵ گفته مشکل آب غیزانیه را سه ماه دیگر حل میکند. مطلب زیر بازخوانی سخنرانی شریعتی در دیماه ۱۳۹۵ است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در نشست بررسی مشکلات بخش غیزانیه از توابع اهواز که شامگاه گذشته، 26 دی ماه پس از دومین بازدید خود از این بخش و همزمان با افتتاح مسجد حضرت قائم (عج) در روستای 'عوده' این بخش برگزار شد، با انتقاد از محرومیت روستاهای این بخش از آب شرب، یکی از بدیهی‌ترین نیازهای بشری و حقوق مردم بر حکومت و دولت را سلامت و تامین آب شرب بهداشتی برای مردم دانست و اظهار کرد: بخش غیزانیه شامل 80 روستا، با چاه‌های نفت و تولید نفت قابل ملاحظه، از توابع کلانشهر اهواز است اما متاسفانه از ابتدایی‌ترین امکانات برخوردار نیست.

 

وی دلیل این امر را غفلت مسئولان و مشکلات دیگر در این بخش عنوان کرد و افزود: مردم این بخش بابت نداشتن آب شرب متحمل رنج زیادی شده‌اند و این مشکل که جزو حقوق اولیه مردم است، باید جبران شود.

 

شریعتی تصریح کرد: آبرسانی به دهستان 'مشرحات' که شامل مطالعه، طراحی و اجرای 25 کیلومتر لوله‌گذاری است به سازمان آب و برق خوزستان واگذار شد تا در مدت سه ماه آن را به انجام برساند.

 

وی اجرایی شدن آبرسانی به بقیه روستاها را نیز در سه ماه آینده لازم دانست و گفت: تعویض خطوط آبرسانی از ایستگاه شیبان تا روستای 'صفیره' از محل صندوق توسعه ملی بر عهده شرکت آب و فاضلاب روستایی در حال اجراست؛ شرکت ملی مناطق نفتخیز نیز موظف شد لوله‌های موردنیاز آبرسانی، از روستای 'صفیره' تا روستای 'نزهه' را خریداری و در اختیار شرکت آبفار برای اجرا قرار دهد تا در مدت سه ماه اجرا کند.

 

شریعتی با اشاره به مشکل راه‌های بخش غیزانیه اظهار کرد: در این روستاها مردم با دشواری زیاد تردد می‌کنند و هیچ راه آسفالت وجود ندارد که باید برای احداث راه در این بخش اقدام اساسی شود.

 

وی گفت: 40 کیلومتر از راه‌های روستایی این بخش، خاکی است و اهالی با مشکلات زیادی در این مسیرها تردد می‌کنند که مقرر شد این قسمت با همکاری استانداری و شرکت مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری و پتروشیمی مارون که در غیزانیه فعالیت و از آن منتفع می‌شوند، آسفالت شود.

 

استاندار خوزستان افزود: اداره راه و شهرسازی نیز موظف به ساخت پنج کیلومتر راه روستایی و روکش 6 کیلومتر از جاده‌های آسفالته شد.

 

شریعتی با بیان این‌که ساکنان دهستان 'مشرحات' در این بخش برای هر بار تردد از آزادراه ناچار به پرداخت عوارض می‌شوند، افزود: یک راه فرعی در این منطقه وجود دارد که پیش از این در اختیار راه‌آهن بوده و در این نشست مصوب شد که اداره کل راه و شهرسازی این مسیر فرعی را بازسازی کند تا مردم این مسیر را جایگزین آزادراه کنند.

 

وی همچنین با اشاره به طراحی 216 کیلومتر شبکه گازرسانی برای بخش غیزانیه اظهار کرد: در این نشست مصوب شد که شرکت گاز تا پایان امسال مقدمات گازرسانی به این بخش را فراهم و پیمانکار را تعیین کند.

 

استاندار خوزستان در ادامه در پاسخ به گلایه تعدادی از اهالی، مبنی بر نبود مدارس دخترانه در این بخش، وعده داد: در هر منطقه‌ای که تعداد دختران به حد نصاب برسد، مدرسه در آن احداث شود.

 

شریعتی با تاکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگی در بخش غیزانیه گفت: مصوب شد که شرکت مناطق نفتخیز و ملی حفاری در اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله مسابقات ورزشی، کتابخوانی، اردوهای فرهنگی و آموزش قرآنی با بخشداری همکاری کنند.

 

وی عنوان کرد: مسئولیت اجرای مصوبات بر عهده دستگاه‌های اجرایی است و فرماندار اهواز، بخشدار غیزانیه و معاون عمرانی استانداری نیز بر روال اجرای این مصوبات نظارت می‌کنند.

 

بخش غیزانیه (شامل دهستان غیزانیه و مشرحات) 80 روستا با بیش از 25 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از روستاهای آن فاقد آب شرب هستند و بقیه نیز آب را به صورت جیره‌بندی دریافت می‌کنند.

 

قائم مقام آبفای خوزستان: مشکل آب غیزانیه ظرف ۳ هفته آینده حل می‌شود

عادل حرباوی قائم مقام آبفای خوزستان ظهر امروز در حاشیه بازدید از طرح آبرسانی غیزانیه، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: تصفیه‌خانه شهید الماسی شیبان، یکی از بخش‌های طرح آبرسانی به غیزانیه است که از سال ۸۵ وارد مدار بهره‌برداری شد، اما از آن زمان تاکنون مشکلاتی پیدا کرده که در حال حاضر عملیات بازسازی و نوسازی و افزایش ظرفیت آن در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: حوضچه‌های این تصفیه‌خانه لایروبی و فیلترهای آن بازسازی شده، در حال حاضر نیز مراحل نهایی overhaul (تعمیرات اساسی) کردن پمپ‌های خروجی، نصب پمپ های شناور وانتقال و وصل خط جدید طرح آبرسانی غیزانیه در حال انجام است.

 

مدیرعامل سابق شرکت آبفار روستایی خوزستان با بیان اینکه ظرف دو الی سه هفته آینده، بهره‌برداری از تصفیه خانه افزایش ظرفیت داده خواهد شد گفت: یکی از بخش‌های پروژه آب‌رسانی به غیزانیه خواهد بود و بخش بعدی و اصلی این عملیات، خط انتقال بین تصفیه‌خانه شیبان و ایستگاه پمپاژ سفیره به طول ۲۵ کیلومتر است که مراحل نهایی آن در حال طی شدن است و از مقدار این عملیات ۲۰۰ متر باقی‌مانده که ظرف روزهای آینده به اتمام خواهد رسید.

 

حرباوی افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام این خط و آزمایش خطوط سپس ورود به مدار این کانال، حداکثر ظرف دو الی سه هفته آینده این خط وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

 

وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در مسیر بین دو تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ سفیره داشتیم، قدمت و فرسودگی خط انتقال بوده که علیرغم اینکه از تصفیه‌خانه چیزی نزدیک به ۹ هزار متر مکعب پمپاژ صورت می‌گرفت، دریافتی در ایستگاه سفیره و نصریه حدوداً دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار متر مکعب است که نشان از هدر رفت بیش از حد خطوط انتقال به دلیل فرسودگی است.

 

قائم مقام آبفای خوزستان خاطر نشان کرد: از عمده کارهایی که صورت گرفت، اجرای خط جدید شیبان سفیره است که با کاهش هدر رفت، می‌توان آب با کیفیت خوبی را به منطقه غیزانیه برسانیم که این اتفاق در روزهای آینده رخ خواهد داد.

 

 دو روز پیش تعدادی از مردم بخش غیزانیه در اعتراض به بی توجهی مسئولان به تامین نشدن آب شربشان اقدام به بستن جاده "اهواز- رامهرمز- امیدیه" کردند که برای مدتی اخلال در تردد مسیر ترانزیتی گردید که پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد.

 

زمستان سال ۹۵ استاندار خوزستان به منظور بررسی وضعیت شرب روستاهای بخش غیزانیه از این منطقه بازدید کرد و در این بازدید طی دو مصوبه مقرر شد ظرف سه ماه مشکل آب این روستاها حل شود که این امر محقق نشد.

 

***

 

دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی فوری و حل مشکل آب آشامیدنی در برخی مناطق اهواز

حجت‌الاسلام حسن روحانی همچنین تاکید کرد: باید استاندار، مسئولان استانی و تمام دستگاه های مرتبط برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکل و سختی برای مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی در فصل تابستان برنامه ریزی و اقدامات لازم را داشته باشند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی برای مردم نباشیم. 

 

استاندار خوزستان: آب تا ۲ هفته آینده به غیزانیه اهواز می‌رسد

غلامرضا شریعتی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای بخش غیزانیه اهواز اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ به طور جدی دنبال برطرف کردن مشکلات آب غیزانیه بودیم. پروژه بزرگی بوده که انجام شده است. خوشبختانه کار رو به اتمام است

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده تا آب مطلوب به بخش غیزانیه برسد، افزود: هم مشکل آب بخش غربی و مشرحات و هم بخش غیزانیه بزرگ حل خواهد شد. ۱۲ اردیبهشت امسال آخرین بازدیدم بود از پروژه انتقال آب و همانجا بر اساس نظرات آبفای روستایی قول ۴۵ روزه به مردم دادم.

 

شریعتی ادامه داد: خوشبختانه کار پیشرفت خوبی داشته و طبق برنامه ریزی و ظرف دو هفته آینده آب به قسمت مشرحات و هم غیزانیه می‌رسد. البته ۶ کیلومتر پیش صفیره به نزهه دچار فرسودگی خط لوله است که تأمین اعتبار شده و ظرف یک ماه وصل می‌شود و کار آبرسانی کاملاً پایدار می‌شود و تمام روستاها آب دار خواهند شد.

 

استاندار خوزستان تأکید کرد: بدون این ۶ کیلومتر هم کار انجام می‌شود و مشکلی ندارد و محقق می‌شود اما با این ۶ کیلومتر کار کاملاً پایدار می‌شود.

 

شریعتی همچنین گفت: مردم حق دارند در این شرایط و هوای گرم آب را طلب کنند و وظیفه ما است که مشکلات آنها را رفع کنیم البته مشکل آب غیزانیه یک مشکل ۱۵ ساله است. خط آبرسانی غیزانیه مربوط به سال ۶۱ بوده و بعد از آن گسترش و یا بازسازی و نوسازی نشده و خط فرسوده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ ما شروع کردیم و این پروژه بزرگ را با کمک نفت و سازمان آب و برق و آب روستایی و استانداری آغاز کردیم، تصریح کرد: ۱۰ میلیارد تومان مابقی برای بهسازی ۶ کیلومتر خط لوله نیز ظرف یک ماه آینده تأمین می‌شود تا پروژه ۵۰ میلیارد تومانی انجام شده باشد و یک آب پایدار برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده فراهم و تأمین شود.

 

استاندار خوزستان همچنین بیان کرد: در این مدت نیز تانکرها را افزایش دادیم دستور داده‌ام به امور عشایر و منابع طبیعی و آبفای استان در این دو هفته آب مورد نیاز را تأمین کنند. نفت نیز این کار را از قبل انجام می داده تا آب پایدار وصل شود.

 

شریعتی عنوان کرد: از شورا و مردم بخش غیزانیه که همیشه با ما همراهی داشتند. نهایت همراهی و حمایت از نظام را همواره داشته‌اند و در این مسئله نیز همواره ما را حمایت کردند و گله مندی خود را به نحو درست انتقال دادند، صمیمانه تشکر می‌کنم. از تحمل بردباری و صبوری نیز بی نهایت ممنونم قول می‌دهیم به امید خدا به تعهد خود عمل کنیم و ظرف دو هفته آینده این مشکل رفع شود.

 

وی همچنین گفت: دی ماه ۹۵ اولین بازدید به غیزانیه را داشتم. متاسف شدم بابت مشکلاتی که داشت و همان‌جا سه قول به مردم دادم. یکی اینکه سطح کلاس‌های مدارس غیزانیه را استاندارد برسانیم و کانکس‌ها برچیده شود. حدود ۴۰ کانکس داشتند که نگران کننده بود. دوم رفع مشکل آب و سوم راه‌های روستایی بود.

 

شریعتی افزود: مدارس کانکسی که برچیده شد و استاندارد شدند و دو کلاس آخر نیز در حال ساخته شدن هستند ظرف دو ماه آینده تکمیل می‌شوند. آب روستایی نیز بخش عمده‌اش ظرف دو هفته آینده حل خواهد شد.

 

استاندار خوزستان اضافه کرد: احداث راه روستایی کندتر بوده که تمرکز می‌کنیم و انجام می‌دهیم تا وعده‌هایمان به مردم ولایتمدار و شهیدپرور غیزانیه در دی ماه ۹۵ برطرف و عملی شود و زیرساخت‌ها فراهم شود.

 

استاندار خوزستان همچنین در خصوص پخش کلیپی از وی در گذشته مبنی بر رفع مشکل آب غیزانیه ظرف سه ماه توضیح داد: بخش‌هایی از پروژه در طی سال‌های اخیر انجام شد اما روند کار به دلایل متعددی متوقف شد.

 

شریعتی با بیان اینکه کوتاهی و قصور خود در رفع مشکل آب غیزانیه را می‌پذیریم، افزود: تغییر و تحولات مدیریتی در معاونت آبرسانی سازمان آب و برق و آبفای روستایی و همچنین دیگر دستگاه‌ها موجب ناهماهنگی در روند کار شد.

 

وی ناهماهنگی بین آبفای روستایی و نفت، بیماری نسبتاً طولانی مدیرعامل آبفای روستایی و تغییر و نوسانات در قیمت تجهیزات را از دیگر دلایل تأخیر در تکمیل پروژه آبرسانی به غیزانیه برشمرد و تصریح کرد: در ابتدا قول و وعده ما به طور کامل انجام نشد و از این بابت ما همواره شرمنده مردم غیزانیه بوده ایم اما به صورت مرتب آبفا روستایی را تحت فشار قرار می‌دادم که کار را به شکل درست و سریعی انجام دهد. مدیرعامل آبفا نیز همواره اعلام می‌کرد که پروژه بسیار بزرگ و پرهزینه است و توان ما نیز کافی نیست، من نیز تاکید می‌کردم که کنارشان خواهم بود و اعتبار مورد نیاز را از منابع مختلف تأمین خواهم کرد که همین گونه نیز شد.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر کار رو به اتمام است و بابت این تأخیر طولانی از مردم عذرخواهی می‌کنیم، ادامه داد: این پروژه با برخورداری از ۴۵ کیلومتر لوله و چند ایستگاه پمپاژ یک کار بزرگ است ک آبفا روستایی موفق به انجام آن شده است.

 

شریعتی در پایان تاکید کرد: وعده‌هایم به مردم غیزانیه را فراموش نکرده ام و با تمام توان در پی عملی کردن آنها خواهم بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------